Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MadDuke
Hej,

Jeg er interesseret I at hører om der er nogen der kender til tv på markedet i øjeblikket (37-40") der har mulighed for at bruge højtalerne som 'center speakers' (med indgang til signal fra forstærker)?

Jeg tænker at bruge to væg højtaler til lyd, men de sidder lidt højt oppe/langt ud, så tanken var at tv'ets højtalere kunne samle 'retningen' af lydbilleder (lidt) hvis dialogen kom derfra...

Det er vigtigt for mig at understrege at jeg VED det er skod højtaler der typisk sidder i fladskærme, men dette er et 'sekundært setup' (jeg har fuld-blown hi-fi på mit primærer setup) Her skal tv'et kunne hænge på vægen uden noget andet omkring sig OG trækkes ud og drejes til begge sider.

Altså er lyd ikke det primærer her, det er vigtigere at der ikke sidder andet på vægen. (end de to højtalere jeg nævnte ovenfor)

Jeg håber der er nogen der kender et par modeller...
Af Andersss
Du kan vist lave det nummer med B&O tv. Ellers har jeg ikke hørt om det før.
Af -jacob
Jeg har sat anlægget til høretelefon udgangen, og bruger både anlægget, OG tv højttalerne på samme tid. Det giver fylden og bredden fra anlægget, og stadig en fornemmelse af at lyden kommer fra tv'et. Jeg synes det er en fuldt anvendbar løsning som jeg sagtens tør anbefale.
Af MadDuke
@ Jakob - Ja det har jeg også forstået at B&O kan, men det er nok lige en dyr nok løsning for mit sekundærer set-up ;-)

- Jeg har fundet nogle (gamle) tråede i US hvor der er en del der siger at deres TV kan, men debaten går så hurtigt over i 'det bør du ikke'. Jeg har selv kun kunne findet frem til et (gammelt) Sony TV hvor der skriver 'Center Speaker Input' osv...

@Andersss: Der er nogle andre ulemper ved dette;
TV vil få sit signal via HDMI fra forstærker, så forsærkeren jo på den 'kanal'.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jeg tror Anders og Jacob skal byttes rundt ;)
Af J.H.
Jeg kender heller ikke til andre end B&O og det er ikke den mest spændende løsning.

Til gengæld har jeg en anden spændende løsning. Dit tv skal op på væggen og hænge. Til det bruger du et vægbeslag. På det vægbeslag (skærmens beslag naturligvis) monterer du f.eks. 2 aluskinner (malet sorte evt.) hvorpå du skruer den mindste, smalleste, mindst dybe (eller hvad du nu vil have) centerhøjttaler du kan finde fast. Til denne går der kun en ledning som alle andre passive højttalere, som samles med skærmens øvrige kabler og højttaleren vil bevæge sig som en del af skærmen. :)
Af -jacob
TV'et er kun forbundet til anlægget med et mini jack til phono stik, ingen HDMI. Tv'ets høretelefon udgang er indstillet til line udgang, og styres af tv'ets lydkontrol. så når jeg skruer op for lyden på fjernbetjeningen, stiger lyden både på tv'et og anlægget.
Jeg har et vindue midt på væggen, en højttaler på begge sider, og tv'et på den ene side af vinduet, så hvis jeg kun brugte anlægget, ville lyden komme et eller andet sted i vinduet. på denne måde får jeg både lyd fra tv'et, og fylden fra anlægget.
På en måde virker tv'ets højttalere som en slags centerhøjttalere.

Det er en udemærket løsning, som jeg tror lige præcis vil løse dit problem, da dine højttalere jo også sidder skævt/højt i forhold til dit tv.