Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af jonasgr
Som de fleste nok kan regne ud, jvf, min overskrift så leder jeg efter et nyt TV.

Budgettet er som sagt ca. 5000 kroner.

Det skal bruges til film/serier og i lidt mindre grad konsolspil.

Nu havde jeg egentlig tænkt på at investere i Panasonics ST50 model. Den giver simpelthen det bedste/mest korrekte billede. Jeg kan også sagtens leve med den smule buzz den giver. Nu har jeg set både denne model samt Samsungs ES8005 i aktion, hos bekendte, og der kunne jeg i hvert fald bedst lide billedet på ST50 modellen.

Nå men anken ved ST50 er min bekymring vedrørende burn-in når jeg bruger den til konsolspil. Ved film og serier er jeg egentlig ikke så bekymret, men ved konsolspil er der til tider en del statiske elementer.

Ved LED er der naturligvis ikke den risiko, men samtidig er billedet også en del dårligere, især hvis man skal finde i den samme prisklasse.

Jeg vil dog alligevel tillade mig at spørge, om der er nogle LED TV i prisklassen omkring 5.000 kroner der er værd at anbefale ?

Eller er der måske nogle der har erfaringer med konsolspil på ST50 (eller Plasma generelt) ?
Brugeravatar
Af edinger
jonasgr skrev:Jeg vil dog alligevel tillade mig at spørge, om der er nogle LED TV i prisklassen omkring 5.000 kroner der er værd at anbefale?
Der findes flere LCD-skærme, som håndterer konsolspil aldeles udmærket. Eksempelvis Samsung ES5505, jf. denne anmeldelse.

Det er dog det samme trade-off som altid. Hvor muligheden for forekomst af burn-in ved konsolspil gør det risky at vælge plasma, vil man omvendt aldrig kunne opnå samme billede ved tv-visning samt afspilning af HD-materiale med et LCD-panel som med et plasmaditto. Slet ikke når prisen tages i betragtning.

LCD er muligvis det sikre valg. Spørgsmålet er så bare, om man kan leve med de shortcomings, som uvægerligt følger i kølvandet på denne panelteknologi.

Det må være op til den enkelte at vurdere.
Af jonasgr
edinger skrev:
jonasgr skrev:Jeg vil dog alligevel tillade mig at spørge, om der er nogle LED TV i prisklassen omkring 5.000 kroner der er værd at anbefale?
Der findes flere LCD-skærme, som håndterer konsolspil aldeles udmærket. Eksempelvis Samsung ES5505, jf. denne anmeldelse.

Det er dog det samme trade-off som altid. Hvor muligheden for forekomst af burn-in ved konsolspil gør det risky at vælge plasma, vil man omvendt aldrig kunne opnå samme billede ved tv-visning samt afspilning af HD-materiale med et LCD-panel som med et plasmaditto. Slet ikke når prisen tages i betragtning.

LCD er muligvis det sikre valg. Spørgsmålet er så bare, om man kan leve med de shortcomings, som uvægerligt følger i kølvandet på denne panelteknologi.

Det må være op til den enkelte at vurdere.
Ja det var egentlig også det jeg på den ene eller anden måde var kommet frem til. Nogle gange kan det dog også være godt at få andres betragtninger.

Jeg kan dog godt se, at det er film og serier der betyder mest for mig.
Og så må jeg jo være lidt forsigt når jeg bruger konsolspil.
Af egj1975
jonasgr skrev:
PeterD skrev:Så det blev et ST50 fra komplett.dk til 5000 kr?

http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=749388
Jeg har godt nok ikke bestilt det endnu, men ja det bliver højst sandsynlig den udgave.
Nu har jeg både en Panasonic Plasma og et Samsung 5505 til at stå. Jeg fortrækker klart Panasonic til de fleste ting og har aldrig haft problemer med burn in. En dag havde jeg et spil kørende i 10-12 timer i træk hvor der kom en anelse retension på skærmen men efter at have set normalt tv i et par timer var det helt væk. Samsung 5505 er et udmærket tv MEN det kan slet ikke følge med i hurtige scener og er virkelig dårlig til at håndtere billeder som ikke er i HD eller Full HD. Sådan een gammel episode Friends på en ikke HD kanal ser virkelig skidt ud. Men billeder i HD eller Full HD fra en HD kanal ser meget pæne ud på Samsung'en...og lyden er udmærket I FORHOLD TIL at der er tale om en billig LCD skærm.