Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej eksperter.

Er på udkig efter nyt TV til mine forældre. Har søgt i forum, men kan ikke lige finde en tråd som passer med deres kriterier.

Som det står i overskriften skal det være 40-42" indenfor kr. 4.000-8.000.
De har 2 store skydedøre i stuen, som gør at der altid er utrolig lyst. TV'et skal hænge på væggen ved siden af skydedørene, så der vil ikke være reflektioner direkte ud mod lyset.

Det vil ikke være nødvendigt med en masse Smart TV funktioner, 3D osv.
TV'et skal hovedsageligt bruges til alm. TV-kiggeri (nyheder, serier, film) samt en del sport (håndbold, tennis).

Det skal have DVB-C samt MPEG-4 (er det ikke std. i fjernsyn efterhånden)

Designmæssigt skal det gerne være i den pæne ende.

Håber I har et par gode bud på et TV, som mine forældre vil blive glade for de næste mange år :)

/Klonk
Af PeterD
Tvkiggeri og MEGET SPORT....?

KØB EN PLASMASKÆRM ...Panasonic er førende og giver MEST billedkvalitet pr.krone hvis du sammenligner med de nærmeste konkurrenter..(De skal give 6500 kr. for at få samme billedkvalitet hos dem som de får på et 4000 kr. fra Panasonic..) Sørgeligt men sandt..

(Og NEJ. Jeg arbejder hverken for Panasonic eller i elektronikfirmaer...)

Og at det er en lys stue..Køb nogle parcienner eller rullegardiner, hvis det er for generende..

Check Elgiganten.dk eller Komplett.dk (14 dages returret når det er taget i brug, HVIS de ikke er tilfredse) (evt. pricerunner.dk) for at få dagspriserne og GLEM AL SÆLGERSNAK om hvilken skærm dine forældre skal vælge. Søg råd herinde (også hvis du/De ønsker mere viden om en bestemt skærm..Sælgerne vil bare sælge den de får mest avance på (læs: IKKE den bedste til prisen)

En fornuftig skærm bør ikke koste mere end omkring de 4000kr.

Se evt. nærmere på Panasonic ST50. Den er dog lidt dyrere,(ca. +2000kr) men REN KVALITETSMÆSSIGT svær at komme uden om når de handler om sortniveau, farvegengivelse og ansigtstoner især hvis de også har en bluray afspiller....

Om Panasonic har pæne skærme.? Tja. Det må den enkelte vurdere, men kvaliteten er i hvertfald i orden, når de tænder skærmen, og så får de alligevel en god jul.
Af Klonk
Hej PeterD

Tak for dit meget fine svar.
Panasonic er desværre ikke en mulighed. Jeg har selv Panasonic og er yderst tilfreds, men jeg ved hvor træls det er at se fjernsyn på det når der er meget lyst i stuen. (har dog rullegardiner til at afhjælpe problemet)

Percienner eller rullegardiner hos mine forældre er ikke muligt, da gavlen er en stor skydedør samt et vinduesparti ovenover som går op i kip.
Så der er altid meget lyst. Derfor skal det ikke være en plasma skærm.

Så vi er altså ude i en 40-42" skærm til en meget lys stue, indenfor kr 4.000-8.000 hvis muligt.

/Klonk
Af PeterD
@Klonk

ØV,øv og øv....(og en sidste gang) øv!

Ok....Hvis det er en meget, meget, meget, MEGET,MEGET lys stue så er det ærgeligt de ikke kan nyde plasma panets fortræffelige og fremragende billedekvalitet, og så skal kigge nærmere på LED skærmens slanke side...Men det er så på bekostning af billedekvalitet (HULK-HULK-SNØFT).....

Nauticay har dog glædeligt fundet 2 modeller hos en udbyder som ihvertfald har konkurrencedygtige priser udover selfølgelig på nettet (læs: Komplett.dk), så er det bare hvilken en der har det bedste/mest naturlige billede og sortniveau?

Det skal jeg ikke gøre mig klog på da jeg er plasma mand men måske hvis du slår navnene og i Google og tilføjer "Best picture quality x vs. x" at der kommer noget brugbart frem..?

Og ja: Det er en jungle derude... :s
Af Klonk
Tak for jeres forslag, jeg vil kigge nærmere på dem i morgen når jeg får tid.

@PeterD
Der er RIGTIG meget lys i stuen, så jeg er sikker på at en Panasonic ikke vil fungere der. Men jeg kunne selvfølgelig prøve at tage mit eget med ud til mine forældre og se hvordan det klarer sig. Nu da billedet skulle være så meget bedre! :)
Af Bent odense
peterD,Er der ikke noget med at man ikke anbefaler et tv med kantbelysning(LCD/LED).Men derimod et bagbelyst led tv.Hvis man skal nærme sig naturlige billede og sortniveau som et panasonic plasma har.
Af Klonk
Efter lidt kiggen rundt, er der vidst ingen tvivl om at Panasonic ST50 ville være oplagt for mine forældre....
Bortset fra 1 ting: Den meget lyse stue!

Jeg går ud fra at det vil være et problem?

Er der nogen som har erfaringer med hvordan ST50 klarer sig i en stue med meget dagslys??

/Klonk
Af Klonk
Slet ingen der har erfaringer med ST50 i en lys stue..?
Af Klonk
Eller bud på en anden skærm?

Overvejer en Samsung ES7005, vil det være overkill til deres behov?
Hvilken Samsung skærm kunne man vælge i stedet?
Af Gunraf
Klonk skrev:Eller bud på en anden skærm?

Du kunne også kigge på ES8005, enten i 40" eller 46". Synes også designet er pænere her, i forhold til 7005. Specielt foden, hvis den selvfølgelig skal stå på sådan en, men også resten.
Af Klonk
Gunraf skrev:

Du kunne også kigge på ES8005, enten i 40" eller 46". Synes også designet er pænere her, i forhold til 7005. Specielt foden, hvis den selvfølgelig skal stå på sådan en, men også resten.
Men ES8005 vil vel være endnu mere overkill end ES7005 ift. deres behov. De kommer nærmest ikke til at bruge Smart TV funktionerne samt 3D.

Så hvad er der ellers af Samsung skærme hvis behovet for Smart TV, ikke er så stort. Men man selvfølgelig stadig ønsker god billedkvalitet...

På den anden side går jeg ud fra billedkvalitet er bedst på 7005/8005 så måske man bare skal købe det og så er der ikke noget at gøre ved at de ikke får brugt Smart TV funktionerne så meget.
Af Gunraf
Klonk skrev:
Gunraf skrev:

Men ES8005 vil vel være endnu mere overkill end ES7005 ift. deres behov. De kommer nærmest ikke til at bruge Smart TV funktionerne samt 3D.

Så hvad er der ellers af Samsung skærme hvis behovet for Smart TV, ikke er så stort. Men man selvfølgelig stadig ønsker god billedkvalitet...

På den anden side går jeg ud fra billedkvalitet er bedst på 7005/8005 så måske man bare skal købe det og så er der ikke noget at gøre ved at de ikke får brugt Smart TV funktionerne så meget.
Jeg vil ikke kalde det overkill, men nu er et emne som design, også noget jeg samtidig går meget op i. Der ER ES8005, og så de andre skærme de har lavet, hvilket selvfølgelig bare er mit synspunkt. Ville for alt i Verden gerne undvære SmartTV, men det er lidt svært at sige sig fri for.
Du kan jo få den i 40" for omkring den pris du efterspurgte.