Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Har købt et Panasonic TX-P42ST50 i HiFi klubben. Jeg synes det buzzer temmelig meget.

Indstillet på True Cinema kan jeg tydelig høre det på 3 meters afstand, hvis der er en sekvens med dæmpet lyd og lys skærm. Hvis det var et gammelt billedrørsfjernsyn, ville jeg mene at højspændingsforsyningen var ved at brænde af...

Det er mit første plasma. Er det normalt at man kan høre det på den afstand?

Ved I om man kan få det byttet, eller man bare må sende det tilbage for egen regning?
Af PhDream
Plasma, der buzzer?! Aldrig! O_O
Af J.H.
Lyder som om du har været uheldig, tag en snak med dem om en ombytning :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Helt normalt i den situation. Ved lys skærm og dæmpet eller ingen lyd, kan man høre buzz.
Ved normal tv kigning og lydniveau, må det ikke være et hørbart problem.
Af PeterD
Prøv at trykke:

4-5-6-7- tryk ok.

Hvis det ikke hjælper, så få det ombyttet....
Af Vinterbird
Samme model, samme situation.

Jeg prøver at finde ud af om hvorvidt jeg er inden for tolerance rammen af buzz på fjernsynet eller ej.

Vil andre ST50 ejere, med en Xbox 360, kunne fortælle mig, om de oplever tydelig buzzing hvis man er på hovedmenuen af maskinen, med gråtonerne og de mange menupunkter.

Der er ingen lyd på hovedmenuen, og selvom det ikke er kridhvide farver, så hører jeg tydelig buzz fra ca 3.5 meters afstand.

Er det normalt eller ej?
Brugeravatar
Af MigSelv
Helt normalt, selv uden en Xbox 360.
Af Vinterbird
MigSelv skrev:Helt normalt, selv uden en Xbox 360.
Selvfølgelig også uden Xbox, men det var bare for at sikre en ensartet referenceramme, da hele tingen om når noget buzzer for meget er en subjektiv størrelse, og det er svært at finde noget som er lettilgængeligt til, at vurdere om noget summer for meget.

Er den summen blot at jeg må leve med det, eller er det et lotteri om man kan være heldig at få et der larmer mindre end normalt? Da jeg i mine tidligere oplevelser med plasma fjernsyne ikke har mødt så meget buzzing som på mit eget.

Og du skriver at ved normal tv kigning og normalt lydniveau burde det ikke kunne høres, så hvis det tydeligt kan høres under tv avisen, når speaker snakker, hvad så?
Af steen6400
Jeg vil påstå at det ikke er normalt, men at det er et almindeligt problem ved plasma og som du selv er inde på, et lotteri. Man kan så også være uheldig med meget retention og i værste fald burn-in, men det er så en anden snak. Omkring støj har jeg før hørt at der er en grænseværdi for hvor meget støj der bliver betragtet som værende en fejl, så det er noget der kan måles. Min opfattelse er at generende støj på flere meters afstand må være en fejl.
Af UniversalTrooper
Returnerede det til Hi-Fi Klubben på fortrydelsesretten. Ingen problemer med at få alle pengene tilbage.
Af J.H.
Sådan :) Fint at du opdaterede tråden med resultatet!

Hvad skal du så have?
Af UniversalTrooper
Ja, det er jo det store spørgsmål. Jeg er nok mest til et LED tv nu, men jeg har været ude og lytte til et par andre plasma tv, og de larmer ikke så meget som mit gjorde.

Måske prøver jeg lykken igen i plasma-lotteriet med et ST50...

Hvis jeg skal over i LED skal jeg jo noget op i pris, for at få tilnærmelsesvis samme billedkvalitet.
Af Bent odense
Ja og det er et bagbelyst led tv,Hvis man skal nærme sig billdekvalitet/sortniveau som et plasma skærm har.Ja så er prisen en anden.
Af egj1975
Der er nogle som forbinder buzz og plasma sammen men dette er forkert. Mange LCD skærme laver dette og du kan også opleve dette på en lader til din barber maskine og diverse strømforsyninger. I et tv er det typisk strømforsyningen til backlight som laver dette (kaldes tit en backlight inverter) og mange tv har tendens til dette ved lav kontrast. Det er meget forskelligt hvilket niveau er inden for spec. Jeg har selv en Panasonic plasma tv som har INTET buzz...men min Samsung pc skærm er lige som en hel flok bier hvis jeg skruer ned for kontrasten. Mange producenter siger at hvis man kan ane en summen på 2 meters afstand i helt stille omgivelser så er det ok men ikke mere end det.