Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af wdkjech
Har haft mit nye LG lm860v (47") i nogle dag nu.
Jeg kender ikke de rigtige termer/ord, men kan det passe at billedet til tider er lidt uskarpt. Det sker bla når man ser TV2 Nyhedder - lidt ligesom billedet ikke helt kan følge med. Sidder man 1½ meter fra skærmen er det stort set alt som ikke står knivskarpt. Ser man tennis, og står 1½ meter fra skærmen, så er ansigtet på spilleren på modsatte side total uklar...nærmest en "klat".

Er mine forventninger til TV'et for store, eller skal jeg kontakte Elgiganten for en evt ombytning?
Brugeravatar
Af edinger
Lyder som én af to ting.

ENTEN at du ønsker "flydende billeder" og derfor bør aktivere <TruMotion>, ELLER at du netop HAR aktiveret <TruMotion>, men har bemærket de beregningsfejl, som uvægerligt opstår, når der skal indsættes kunstige billeder mellem de ægte.
Af HJ
Ser du tv 2 HD ? eller ser du NEWS - mange indslag på News har en dårlig billedkvalitet..
Af wdkjech
Tak for svar.
Indstillingerne er dem fra fabrikken. Jeg ønsker bare en skarpe billed, så forslag til indstillinger modtages gerne.

Det er ikke kun på News. Også andre kanaler. Synes dog ikke det er slemt når den står på en HD-kanal/udsendelse.
Af HJ
Indstillingerne er dem fra fabrikken.
ok der tror jeg du har forklaringen..

Jeg har lige købt fladskærm og brugte en gratis CD'rom fra Hifiklubben´til at "kalibrere" med - den er enkel at bruge med god vejledning.

Bagefter har jeg kun lavet et par småjusteringer.

Jeg har også slået alt fra der har med motion interpolation at gøre.
Af lgowner
vigtigst af alt er også;
er det kabeltv? Parabol? eller Boxer? nettv?

Boxer er ringe, sådan er Viasat/parabol også,
og som er synligt på et godt tv pga. ringe bitrate (lav komprimering så der er et stort tab)
det kan du kun løse med alternativerne:

kabeltv/yousee,fibernet, canaldigital parabol -> så er signalet ok .

Det er vigtigst at du afprøver dine holdninger op imod et forventet godt billed som en BluRay,
eller en mkv fil i 720p som afspilles via usb.
Så kan du sammenligne om billed stadig er ringe og om indstillinger fejler. Eller om du skal skifte tv signal :)
Senest rettet af lgowner 05 nov 2012, 22:39, rettet i alt 1 gang.
Af jones31
Prøv og brug biograf mode og indstille ud for den. Den bruger jeg selv på mit lm760. Men tror også det er fordi dit signal ikke er særlig godt. Køre selv parabol.
Af wdkjech
Jeg har en box fra Stofa, så måske den forringer kvaliteten.
Jeg prøvede at instille TV'et efter LG's egen "picture Wizard (hed det vist tidligere" - sad derefter og så Forbrydelsen optaget via Stofa. Her havde billedet endog meget svært ved at gengive f.eks væge i lokaler og lign.
Der dannede sig ligesom små firkanter.
Brugeravatar
Af edinger
wdkjech skrev:Der dannede sig ligesom små firkanter.
Lyder som pixelering. Hvilket kunne tyde på problemer med forbindelsen (modtagelsen). Fx pga. et for dårligt eller for langt kabel eller, som du selv er inde på, pga. problemer med Stofa. Det sidste er nok mest sandsynligt.
Af lgowner
wdkjech skrev:Jeg prøvede at instille TV'et efter LG's egen "picture Wizard (hed det vist tidligere" - sad derefter og så Forbrydelsen optaget via Stofa.
Men har du så prøvet en BluRay eller lign super kvalitets optagelse så du har noget at sammenligne med?

udfald i optagelse kan også bare være din optager som ikke er stabil ved afspilning så kan det som der angives ske som pixels der bliver misfarvet i forkerte farver eller som billed hakker og dele af billed ikke opdateres.
Af klinge
Prøv at bruge de indstillinger som Rasmus har kalibreret sig frem til på 760'eren.

http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1333360918

Dem har jeg brugt på min 860'er og jeg er tilfreds med resultatet. Tror det eneste jeg har ændret på er eco lys indstillingen som jeg har slået til, men sat et lavest niveau (syntes den blev alt for mørk om aftenen), men fint den skruer op for styrken når solen står ind i min lyse stue.

-Morten
Af Deepioa
Jeg har samme TV og samme oplevelser med specielt TV2 og TV2 News.
Det er mega træls, når TV'et har den pris.

Min TV udbyder er YouSee og jeg har umiddelbart hele tiden troet, at det er der fejlen ligger. Alle HD kanalerne står knivskarpt, så virker desværre som om at TV'et ikke kan "styre" signalet fra TV2.
Af klinge
Jeg har ingen problemer igennem Stofa. TV2 HD står knivskarpt.

Men det er også min erfaring at man hurtigt kan pille i indstillinger som får det til at se ringe ud.
Af fredizy
wdkjech skrev:Jeg har en box fra Stofa, så måske den forringer kvaliteten.
Jeg prøvede at instille TV'et efter LG's egen "picture Wizard (hed det vist tidligere" - sad derefter og så Forbrydelsen optaget via Stofa. Her havde billedet endog meget svært ved at gengive f.eks væge i lokaler og lign.
Der dannede sig ligesom små firkanter.
Jeg oplever præcist det samme fænomen på min GT50. Jeg havde dog succes med at afhjælpe problemet med at ændre lysstyrken, men problemet opstod igen, hvis farven på baggrunden skiftede en anelse nuance.

Kan dette virkelig skyldes et for langt kabel mellem parabolhoved og tv? Er det ikke sådan med digitale kanaler, at enten virker de eller også gør de ikke (i grove træk).