Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Kære Flatpanels brugere.

Jeg har brug for jeres hjælp!

Jeg kender en anelse til fladpanels teknologi, altså forskellen på de forskellige panel-typer, men har ikke opdateret min viden det sidste års tid. Nu er jeg igang med at kigge igen og er ganske overvældet over antallet af producenter, modeller og panel-typer. Idag skal man jo kende betydningen af det 8 ciffer i model-nummeret for at kunne begå sig. Så derfor beder jeg om jeres hjælp :)

Jeg leder efter en TFT skærm til at afløse min gode 17" Viewsonic CRT skærm som har fungeret perfekt til spil og grafisk fotobehandling, men som nu er falmet stille og roligt i farverne. Og heri ligger selvfølgelig modsigelsen: Spil OG grafisk fotobehandling.

Sidst jeg fulgte med hed det sig at TN paneler var til spil pga. hastigheden men ikke godt til grafisk fotobehandling pga. 6 bit farver. Og de "grafiske" IPS og PVA paneltyper (der er sikkert kommet nye til også) var for langsomme til at spille på.

Så jeg efterspørger hermed jeres vurdering af om jeg kan finde en god 19" (1280x1024, ikke widescreen) skærm som kan opfylde mit behov for både at spille og lave grafisk fotobehandling på samme niveau som en CRT skærm af god kvalitet. Forstået på den måde at jeg ikke vil skifte fra CRT til TFT før jeg kan opnå den samme kvalitet.

På forhånd rigtig mange tak.

MVH Mike
Af madmike
yakken skrev:Søg venligst i vores forum først. Du kan også se vores liste over anbefalede skærme:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... tart_from=&
Det har jeg skam gjort og da jeg læste om de anbefalede skærme fik jeg indtryk af at det ikke kan lade sig gøre at finde en skærm som både er velegnet til spil og grafik. Det er sådan set bare det jeg prøver at få be-/afkræftet i denne tråd. Der må være folk som har erfaring med om det kan lade sig gøre eller ej.

MVH Mike
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Før du fejer TN paneler helt af banen, så skal vi måske lige se på dit behov først? Hvis du bare redigerer fotografier som du har taget på din ferie og ikke laver tryksager, så har du altså ikke et akut behov for at få 8 bit paneler. Jeg vil gætte på at du ikke kan se forskellen alligevel, så det er først når korrekte farver begynder at spille en stor rolle at du bør tænke disse tanker.

Din Viewsonic skærm leverer jo heller ikke fotorealistiske farver og du vil ikke opleve en forværring af farvegengivelsen ift. denne skærm ved at skifte til et TN panel.
Af madmike
Tak for dit svar.

Jeg har arbejdet en del med TN baserede skærme, bl.a. på mit arbejde (primært dell skærme) og her har jeg ikke været helt glad for farverne.

Jeg arbejder semi-professionelt med foto, hvilket vil sige at jeg sælger en del af mine fotos til forskellige stock-foto bureauer, så farverne må gerne være så gode (præcise) som mulige. Jeg bruger dog ikke spidere til kalibrering af mine skærme, kun software.

Skal jeg forstå dig således at alle andre paneltyper end TN ikke er relevante hvis man snakker spil?

MVH Mike
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Du kan sagtens få en skærm med gode farver der også kan spilles på. NEC 20WGX2 Pro er et godt eksempel. Du skriver dog ikke hvilke slags spil du spiller...