Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej med jer,

Da jeg pt. ser tv på computeren, men meget gerne vil have en fladskærm i stedet for, går mit spørgsmål på følgende...

1 - Hvis jeg ikke ønsker at indgå i nogen tv-pakke, men bare gerne vil streame TV fra dr.dk og tv2 live, hvor stor en fladskærm, og hvilken type, kan jeg tillade mig at købe, uden det går nævneværdigt udover kvaliteten?

2 - Hvordan kan jeg lettest og nemmest overføre signalet? (måske endda helt uden at bruge en computeren, og kun en fjernbetjenning i stedet?)

Håber I kan være behjælpelig, da jeg ikke kan være den eneste der er træt af at skulle være bundet af TV-pakker.

mvh.
Martin
1. du slipper nok ikke uden om bundne pakker som licensen og skal slippe den for medieforliget, da du jo vil streame fra dr.dk og se på en tv skærm som tilsammen dækker den.

2. du får et tv med SmartTV funktion, som samsung hvor vistnok både Tv2 og DR1 kan modtages via apps til tv't. jeg ville nok droppe DR1 osv fra streaming og bruge DVBT så du får optimal kvalitet alligevel, resten er sekundært lige meget hvor du sidder, så er DVBT først valg selvom du vil streame, så skal du kun gøre det når det alternative (gratis) DVBT ikke er muligt uden ekstra abbonement.

så DVBT + streaming af tv2 hvis du absolut vil dette, så har du den perfekte løsning.

TV2 streamet får du nok ikke op på en 47" uden du sidder og bliver kritisk over opløsningen hvis du sidder 2meter væk. er du længere væk vil flere nok mene du skal op i 55" og så er streaming igen ikke særligt fornuftig hvis du bare har lidt smag for et ok billed.
lgowner skrev:1. du slipper nok ikke uden om bundne pakker som licensen og skal slippe den for medieforliget, da du jo vil streame fra dr.dk og se på en tv skærm som tilsammen dækker den.

2. du får et tv med SmartTV funktion, som samsung hvor vistnok både Tv2 og DR1 kan modtages via apps til tv't. jeg ville nok droppe DR1 osv fra streaming og bruge DVBT så du får optimal kvalitet alligevel, resten er sekundært lige meget hvor du sidder, så er DVBT først valg selvom du vil streame, så skal du kun gøre det når det alternative (gratis) DVBT ikke er muligt uden ekstra abbonement.

så DVBT + streaming af tv2 hvis du absolut vil dette, så har du den perfekte løsning.

TV2 streamet får du nok ikke op på en 47" uden du sidder og bliver kritisk over opløsningen hvis du sidder 2meter væk. er du længere væk vil flere nok mene du skal op i 55" og så er streaming igen ikke særligt fornuftig hvis du bare har lidt smag for et ok billed.
Jeg ved ikke om du har misforstået signal konceptet.

DVB fåes i 3 forskellige varianter C, T og S

C = Kabel TV eks. yousee og stofa.
T = Antenne TV eks. Boxer
S = Satellit TV eks. Viasat og canal digital.
Af Mysen
Der er gratis kanaler på DVB-T's sendenet, som kan modtages udenom boxer, fordi de er financieret via licensen. lgowner foreslår jo bare en kombo af streaming og gratis kanaler, og det er der da ikke nogen misforståelse i. Licens slipper han ikke for, eller bør ikke slippe for, for den skal også betales, når man streamer fra de "gratis" tjenester.
Af Martin H!
Det bliver lidt teknisk, men mange tak for de gode indspark.

Havde egentlig blot forestillet mig noget i retning af enten en fladskærm med internet adgang eller et Apple-TV.

Vil blot bare gerne kunne streame fra dr.dk og TV2 play på den mest bekvemlige måde.

Til bonus info kan jeg berette, at jeg er en glad licensbetaler, og dette indlæg derfor IKKE er for at omgås licensbetalingen.

mvh.
Martin
Af Mysen
Det er fint at streame fra internettet, men du kan LIGELEDES udnytte, at DR's kanaler følger gratis med DVB-T sendenettet. Alle nye tv har en tuner til dette.

Jeg tror dog ikke, du skal undvære computeren, når du streamer. Du kan finde et smart tv, og hente den hjemmelavede DR.NU app, og du kan betale for netflix, men der er langt flere muligheder med computer.

Du kan ikke vælge en god størrelse til det hele, når du vil streame. Nogle streams er så komprimerede, at de ligner pis på selv den mindste skærm, mens andre kan give et godt billede på et stort projektorlærred. Vælger du stort, så får du en bedre og mere detaljerig billedkvalitet, når kildekvaliteten er god, men ser til gengæld flere artefakter, når kilden er ringe. Vælger du en mindre skærm, får du ikke den samme oplevelse fra den gode kilde, men kan nok bedre acceptere de dårligere kilder.

JEG ville vælge efter at få den bedste oplevelse fra den gode kilde, f.eks. en film på DR eller DRHD, frem for at prøve at skjule fejlene på de ringe signaler. Men det er blot en subjektiv vurdering. Du kan jo have en anden ;)