Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af thoa9000
Hvad er de billigste modeller?
Jeg er helt grøn på fladskærmsområdet og har nu besluttet mig for at købe et nyt tv, men synes det er en stor jungle da producenter jo skilter med 100hz i tykt og tyndt og lyver forbrugerne lige op i ansigtet.

Er der nogle som kan nævne nogle "ægte 100hz" LED skærme i 40-42" til billigste pris?

På forhånd mange tak.
Af BudZa
Hej Thao,

Hvad vil du da gerne bruge 100 hz til?

Film kører 24hz og serier kører 60 hz. Spil kører normalt også 60hz med mindre du har en 120hz skærm med dual DVI som jeg endnu ikke har set et fjernsyn med.

-Budza
Af thoa9000
så det er vel OK til den pris? eller? ;)
Brugeravatar
Af edinger
thoa9000 skrev:så det er vel OK til den pris? eller? ;)
Det vurderer du.
Af Gonardo
Jeg vil vælge LG, Philips eller Panasonic alene på grund af betragtningsvinklen.

Man skal vidst nok op 400Hz eller mere for at fodbold/tennis ser nogenlunde ud, har også fået at vide at i 400Hz og op, er et ægte 100Hz panel, og dem under er et 50Hz panel...
Brugeravatar
Af edinger
Gonardo skrev:Jeg vil vælge LG, Philips eller Panasonic alene på grund af betragtningsvinklen.

Man skal vidst nok op 400Hz eller mere for at fodbold/tennis ser nogenlunde ud, har også fået at vide at i 400Hz og op, er et ægte 100Hz panel, og dem under er et 50Hz panel...
Sikke noget sludder.

Og selv HVIS det var rigtigt, er det jo ikke et argument for at fravælge visse mærker frem for andre.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Husk nu på at 400hz på plasma tv ikke kan samlignes med 100/200hz på LCD/LED tv

Men i begge tilfælde er hz systemer kun til for at forsøge at kompenserer for de minusser der er ved henholdsvis plasma og LCD

Læs her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091
Af Gonardo
edinger skrev:
Gonardo skrev:Jeg vil vælge LG, Philips eller Panasonic alene på grund af betragtningsvinklen.

Sikke noget sludder.

Og selv HVIS det var rigtigt, er det jo ikke et argument for at fravælge visse mærker frem for andre.
Ok, så det er noget sludder der findes 50Hz og 100Hz paneler ?
Brugeravatar
Af edinger
Gonardo skrev:Ok, så det er noget sludder der findes 50Hz og 100Hz paneler ?
Næh. Det tror jeg ikke, at der er nogen, der vil bestride.

Det, der er noget sludder, er, at man skulle kunne sætte lighedstegn mellem en tilfældig hertz-værdi, eksempelvis 400Hz, og god billedkvalitet, SAMT at man pba. denne fejlslutning skulle kunne udelukke visse fabrikater.
Brugeravatar
Af rhino (DK)
Det er ikke antallet af hz der afgør om tv'et leverer det bedste billede. Ej heller om hvor sort et tv kan vise. Det er meget vigtigere at købe et tv hvor der er lagt energi i at alt fungerer sammen. Det er ikke dataene der siger hvor godt billedet er

Men hvad er dit budget?
Af teknikeren09
tag et smut i en butik hvor de har en 100hz test..
se den køre ved siden af et 5505 fra samsung og et 6805 fra samsung...

5505xxe er og bliver en lorteskærm i forhold til 6805 hvis man skal spille, se bold eller andet som panorere over skærmen.

men det kommer an på dit behov. for hvis du kun ser tv avisen, så den fantastisk.

men altid husk at spørge dig selv, "hvad forventer jeg af kvaliteten" hvis du selv ville svare, at den skal være i orden. ville jeg aldrig anbefale dig en 5505xxe billedet hakker i 100hz testen.

i elgiganten har de en test eller flere som man kan sammenligne med. men hvis du gerne vil have lidt mere ud af skærmen og det skal være samsung. så er 6805xxe en lækker skærm.

og den er tit på tilbud :D

men jeg har altid haft en en regel når jeg kigger efter skærme... hvis der står pmr,cmr eller par. eller noget lign efter de 100hz kan du være sikker på det er et 50hz panel der sidder i. den bliver sværre ved 200hz. for phillips har 200hz skærme som egentlig kun har en 50hz panel i skærmen.

men det hele kommer an på hvad du vil give, og hvad du forventer af skærmen.
Brugeravatar
Af edinger
teknikeren09 skrev:Jeg aldrig anbefale dig en 5505xxe. Billedet hakker i 100hz testen.

I elgiganten har de en test eller flere som man kan sammenligne med. men hvis du gerne vil have lidt mere ud af skærmen og det skal være samsung. så er 6805xxe en lækker skærm.
At vælge skærm ud fra billedkvaliteten i Elgiganten er nok det dårligste råd, der kan gives.

Som forumbrugere med blot en smule erfaring vil vide, kan selv den bedste skærm fremstå middelmådig med Elgigantens testskive som reference.

Det er simpelthen for useriøst at give sådan et råd.

Det er dog helt korrekt, at valg af skærm i høj grad er et spørgsmål om forventningsafstemning. Hvorfor det også kun er én selv, som kan afgøre, om den ene eller anden skærm er "pengene værd".