Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Vi har købt et Sony KDL-46HX855.
Vi modtager tv fra parabol gennem canal digital med denne box: http://digitalt.tv/canal-digital-hd-pvr-101-st/

På boksen kan man i billedindstillinger vælge tre forskellige opløsninger:
576p
720p
1080p

Jeg vil naturligvis stille det til 1080p.
Med en opløsning på 576p kan jeg selv vælge formatet det skal "sendes" i- 4:3, 16:9 osv - her er det kun 4:3 der fungerer sammen med tv'et ellers skæres noget af billedet af - og det kan ikke afhjælpes på tv'ets side.
Problemet er at når jeg stiller den til 1080 eller 720p låses formatet det bliver sendt til tv'et i.
Problemet består kun på dr's og tv2's kanaler hvor jeg ikke kan se hele billedet- bbc f.eks fungerer fint.
Kan det virkelig passe jeg sidder med et tv nu jeg kun kan bruge i en 576p-billede for at kunne se det hele :(?

Jge håber måske der er nogen her der kender en løsning - en anden boks måske - overvejer osse at skifte til waoo da jeg allerede har det som netudbyder - men de bruger vel osse en boks som mellemled?

Håber der er nogen der kan hjælpe - på forhånd tak.

Simon
Af fredizy
Så vidt jeg ved har dit nye tv indbygget tuner til Canal Digital, så jeg ville helt sikkert få fat i et CA modul.

Dette kan du så placere i dit tv sammen med dit programkort. Det vil nok afhjælpe dine problemer.
Af SimontheS
Læst lidt på det - og det lyder lige som det man skulle få sig.

Men kan man bare købe sådan et CA modul eller er det noget man skal ha hos canal digital?

må give dem et kald i morgen ellers

tak for info
Af Mysen
Det er sårn en her:

Link
Brugeravatar
Af MigSelv
Du skal kunne se det hele, uden problemer. Der må være et sted, hvor du har en forkert indstilling. Eller i værste fald, en defekt enhed ( tv eller boks ).
Dit tv skal stå i "auto" format eller 16:9, ved ikke hvad de kalder det på et Sony tv.
I billedindstillinger vælges 1080i, og på Canal Digital remoten, kan der på tasten mærket tv vælges forskellige formater. Her vælges 16:9, som den bør stå på allerede, men kan jo alligevel stå forkert.
Af SimontheS
Når jeg stiller den til enten 1080p eller 720p på boxen forsvinder format-muligheden simpelthen...
Brugeravatar
Af MigSelv
SimontheS skrev:Når jeg stiller den til enten 1080p eller 720p på boxen forsvinder format-muligheden simpelthen...
Ja de forsvinder i menuen billedindstillinger, men knappen TV på remoten, giver mulighed for skalering 16:9, 16:9 zoom, og 14:9.
Af SimontheS
Ja de forsvinder i menuen billedindstillinger, men knappen TV på remoten, giver mulighed for skalering 16:9, 16:9 zoom, og 14:9.
Helt rigtigt - men der er ingen af disse formater der får billedet til at passe - der bliver skåret noget af billedet uanset hvilket format jeg sætter det i på tv'et!
Som sagt er det sjovt nok kun på dr og tv2's kanaler, så vidt jeg lige kunne se, det sker i hvert fald ikke på bbc's.
Brugeravatar
Af MigSelv
SimontheS skrev:
Helt rigtigt - men der er ingen af disse formater der får billedet til at passe - der bliver skåret noget af billedet uanset hvilket format jeg sætter det i på tv'et!
Som sagt er det sjovt nok kun på dr og tv2's kanaler, så vidt jeg lige kunne se, det sker i hvert fald ikke på bbc's.
Er det i toppen eller siden af billedet, at du mener der mangler billede?
Når der sendes "gamle" 4:3 optagelser ( DR og TV2, for den sags skyld andre ), vil der ved et HD signal sendes med bjælker i siden. Disse er i dag en del af billedet ( indkodet ). Et HD signal udsendes som 16:9, og medfører sorte bjælker i siderne, der ikke kan skaleres væk ( når oprindelig optagelse er 4:3 ).
Hvis der mangler billede i top/bund, kan der være valgt overscan på tv ( hedder det på en Panasonic, kan hedde noget andet på andre mærker ).
Hvis du ikke har defekte enheder, har du overset en indstilling.
Jeg har et Philips tv i soveværelset, hvis jeg ikke vælger " ikke skalerbart ", skalerer tv'et lystigt efter forgodtbefindende. Her mangler jeg så også billede i top/bund.
Af SimontheS
Jeg mangler faktisk både billede i bunden og i siden...
Men under alle omstændigheder tror jeg jeg vil bruge sådan et CA-modul - for hvis jeg bruger boksen er der mange af de features tv'et har jeg ikke kan bruge.

Men skal nok lige se på de indstillinger en gang til
Brugeravatar
Af MigSelv
SimontheS skrev:Jeg mangler faktisk både billede i bunden og i siden...
Men under alle omstændigheder tror jeg jeg vil bruge sådan et CA-modul - for hvis jeg bruger boksen er der mange af de features tv'et har jeg ikke kan bruge.

Men skal nok lige se på de indstillinger en gang til
Din boks giver langt flere muligheder, end dit tv kan tilbyde.
Med boks optag et program, se et andet samtidigt, optag 2 forskellige programmer samtidigt. Tilslut til et surround anlæg, og få 5.1 Dolby Digital lyd. Disse ting kan dit tv ikke tilbyde.
Af SimontheS
Ja jeg må sige det var da osse lidt kedeligt når man nu har fået 2 hoveder på parabolen og og ført en ny ledning ned fordi jeg fik den modtager - hvis man så ikke skulle bruge det - synes bare det virker lidt bøvlet med to fjernbetjeninger. Kan man virkelig ikke få den samme lyd gennem tv'et - det troede jeg.

Tak for oplysningerne - jeg må i tænketank igen.

En anden ting - som jeg faktisk ikke synes er uvæsentlig - så larmer den blæser på modtageren - ja det er ikke højt - men frekvensen går lige i øret.
Mine forældre kan ikke høre det - det er deres setup og på deres vegne jeg skriver.