Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Vi står overfor at skulle købe et TV i nærmeste fremtid. Vi har idag et Panasonic 42" PZ85 plasma. Vi bor imidlertid i et nyt hus, hvor vi har lavet stuen med rigtigt meget vinduesparti, så der er tit reflektioner i det nuværende Panasonic tv, hvilket er ret irriterende. Derudover er der blæsere i det, som også er lidt irriterende når man kan høre dem. Sidst men ikke mindst så sidder vi 4-5 m fra fjernsynet, så de 42" virker småt.

Vi har på arbejde et 64" Samsung plasma tv og det larmer ikke rigtigt, men generere helt enormt meget varme, hvilket absolut ikke ville være en god idé herhjemme, da huset er lavenergi så stuen vil blive meget varm.

Så alt i alt er jeg meget i tvivl om, om plasma vil være særligt velegnet i vores stue grundet refleksionerne, blæserne og varmeudviklingen?

Udvikler LED tv også varme af betydning?

Vores budget for nyt Tv er omkring de 15.000 plus minus et par tusinde. Vi har haft kig på Sony 55 HX855 eller Samsung UE55ES65xx serien. Er der nogen der har erfaringer med nogen af dem og evt. hvilket der måtte være bedst - eller om vi skal kigge i en helt anden retning med vores budget? Vi ville muligvis gerne have et større tv end 55" men så er der vel "kun" plasma at vælge imellem?

Mvh
Morten
MortenP skrev:Vi står overfor at skulle købe et TV i nærmeste fremtid. Vi har idag et Panasonic 42" PZ85 plasma. Vi bor imidlertid i et nyt hus, hvor vi har lavet stuen med rigtigt meget vinduesparti, så der er tit reflektioner i det nuværende Panasonic tv, hvilket er ret irriterende. Derudover er der blæsere i det, som også er lidt irriterende når man kan høre dem. Sidst men ikke mindst så sidder vi 4-5 m fra fjernsynet, så de 42" virker småt.

Vi har på arbejde et 64" Samsung plasma tv og det larmer ikke rigtigt, men generere helt enormt meget varme, hvilket absolut ikke ville være en god idé herhjemme, da huset er lavenergi så stuen vil blive meget varm.

Så alt i alt er jeg meget i tvivl om, om plasma vil være særligt velegnet i vores stue grundet refleksionerne, blæserne og varmeudviklingen?

Udvikler LED tv også varme af betydning?

Vores budget for nyt Tv er omkring de 15.000 plus minus et par tusinde. Vi har haft kig på Sony 55 HX855 eller Samsung UE55ES65xx serien. Er der nogen der har erfaringer med nogen af dem og evt. hvilket der måtte være bedst - eller om vi skal kigge i en helt anden retning med vores budget? Vi ville muligvis gerne have et større tv end 55" men så er der vel "kun" plasma at vælge imellem?

Mvh
Morten
Du kan faktisk få samsungs 11' D8000 topmodel i 64' for ca 14-15K. Det virker dog på dig som om du gerne vil have led, og så bliver du nok nødt til, som du selv siger, at gå lidt ned i størrelse.

Der er dog sket enormt meget indenfor plasma de seneste par år, og problemerne indenfor teknologien er i høj grad minimeret.

Har selv et D7000, og kan godt genkende varme "problemet". Dog er det langtfra et stort problem(min laptop bliver ofte varmere), men generelt er plasmatv varmere end led tv.

Til gengæld er det overraskende lyst, selvom solen står lige ind på det. Hvis du køber et stort plasmatv, så husk at du kan returnere det indenfor 14 dage hvis du synes det enten bliver for varmt, eller der er reflektioner i tv'et.

Der er ingen blæser i D7000, så det kan jeg ikke kommentere på. Til gengæld buzzer det lidt når der er helt stille, men er på ingen måde irriterende.

Jeg tror kun der er blæsere i tv med dualcore modeller, så hvis du gerne vil undgå dem, og er ligeglad med om du kan vinke til dit tv, er ST50/D8000 muligheder.
Af Bent odense
55HX855 har lidt reflektioner.Den har monolithic front,(BLANK/FRONT.Har selv et 55HX855,Det står i en meget lys stue,Med lys infald fra siden.Men det er ikke de storer problemer for os.
Af lennon
Nævnte Samsung plasma er klart bedste valg mht billedkvalitet, og prisen er fantastisk .
Af MortenP
Tak for inputs indtil videre.

Jeg er ret sikker på det Samsung tv vi har på arbejdet er et D8005 og det bliver voldsomt varmt, mens vores eget gamle Panasonic stort set ikke bliver varmt, men er det bare det vi har på arbejdet der er mærkeligt når det bliver så varmt, for ellers virker det som et lækkert tv. Og vi behøver ikke kunne vinke eller snakke til vores fjernsyn :-)

Det lyder absolut også godt at et Sony kan begå sig i en lys stue, så det er noteret :-)
Af lennon
Nævnte Samsung bruger ca 275w i gennemsnit, og en del af dette forbrug afgives i varme fra panelet . Har svært ved at forestille mig det som et reelt varme problem i en stue ?

Anyway, er Samsung overall en bedre billedperformer end Sony og andre LCD i prisklassen . Men specielt dens væsentlig større billedareal løfter fimoplevelsen utroligt meget .
Af Bent odense
Mortenp.Gå ind at læse tests af de mange modeller,Inden i gå ud at smider 150000-16000kr i et tv.Så i selv kan se hvad jeres behove er.For nogle kan lide moren og nogle dattern. :)
Af MortenP
Det er naturligvis svært at vide hvor stor en varmeudfordring D8005 vil være i vores stue, men i det mødelokale vi har skærmen i på arbejde - vil tro det er ca 20 kvm - er det en reel udfordring at der bliver varmt i rummet. Vores stue er 32 kvm så der er mere luft omkring, men alligevel.

Mht. at læse test, så synes jeg jeg har terpet tests til den store guldmedalje, men synes ikke rigtigt varme delen nævnes i plasmatests, kun støj, som virker til at være et mindre problem end i vores gamle Panasonic. Om det så er fordi der ikke er et varmeproblem i praksis kan jo så godt være :-)
Af Bent odense
Alle tv udvikler varme,Det må ikke blive dit problem på valg af et tv.Men jeg går ud fra at billedekvaliteten har noget at sige.Og jeg troer lige meget hvad skærm i vælger.Så vil i opleve reflektioner med de mange vinduspartier.Og der er der råd for.
Af Langvad
Mine Samsung og Sharp LED udvikler ikke varme, ihvertfald ikke noget jeg overhovedet mærker til.
Af PeterD
@lennon

Hvorfor skulle man vælge et Samsung plasma, når manden allerede har det mærke som laver de bedste plasmaskærme......? 8)

Er du Samsung forhandler?

Desværre er det et problem med genskin i mange skærme, men det er sikkert ikke lige sådan at løse da tykkere (ved ikke om det hedder) "coating" giver et mindre "klar billedeskærm"......
Brugeravatar
Af edinger
PeterD skrev:Hvorfor skulle man vælge et Samsung plasma, når manden allerede har det mærke som laver de bedste plasmaskærme......? 8)
Fordi nævnte skærm, PS64D8005, aktuelt fås til en surrealistisk lav pris, som ingen Pana-skærm kan konkurrere med.
Af PeterD
Bevares...Priserne kan man jo ikke slå koreanerne på.

Men pas på du ikke brænder fingrene på det. Det bliver jo varmt...!!

ST50 kunne bestemt også være en mulighed som andre skriver, men den er nok knap så billig...(desværre).
Af klingenberg
PeterD skrev:Bevares...Priserne kan man jo ikke slå koreanerne på.

Men pas på du ikke brænder fingrene på det. Det bliver jo varmt...!!

ST50 kunne bestemt også være en mulighed som andre skriver, men den er nok knap så billig...(desværre).
Samsung er langt fra altid billigere, men på det her punkt har edinger ret. Til 9K for 59'eren og 14-15K for 64'eren, er der intet tv der når det til sokkeholderne, når vi taler pris/performance. Sandsynligvis fordi lagrene bare skal tømmes, da nypriserne var på nogenlunde samme niveau, som pannys priser.

Hvis du brænder fingrene på dit tv, tror jeg du skal bytte det. Eller brug det til at riste skumfiduser :)