Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Koster det stadig 700 kroner at returnere til Dell?

Jeg er ret tæt på at bestille end Dell 2007WFP som kun koster 3157 for tiden.

Men dels er jeg bange for ikke at få et S-IPS panel (selv om det tilsyneladende ikke har været et problem i Danmark endnu).

Og dels er jeg bange for banding-problemer (selv om de tilsyneladende skulle være løst).

Og så er jeg naturligvis bange for døde pixels, især i lyset af de skrækhistorier jeg har hørt om Dell tidligere. Dell insisterede på at returnerede varer skal sendes til Irland og det med et helt bestemt fragtfirma. Og dette koster altså 700 kroner.

Men! Er det stadig sådan? Og er det overhovedet lovligt? Det lyder under alle omstændigheder vanvittigt, og ydermere er der jo for et års tid siden blevet indskærpet at forhandleren skal betale transportomkostningerne ved returnering, i hvert fald inden for de 14 dage som fjernkøbsretten giver.

Er der nogen der ved noget om alt det her? Bekymrer jeg mig unødigt?

Og hvorfor er der ikke bare nogen der kan lave en rigtig god 20"-21"-skærm med et godt panel og uden banding, uden input lag osv? Grrr...

/David

/David
Af Toranaga
Jeg modtog i går en 2007wfp og fik lige prøvet den lidt i går.

-Den ER med S-IPS panel.
-Der er INGEN døde pixels.
- Der er KANON godt billede på.

Det der med banding ved jeg ikke noget om, men inputlag kunne jeg i hvert fald ikke se.
Af Niels
pinkfloydhomer skrev:Men! Er det stadig sådan? Og er det overhovedet lovligt? Det lyder under alle omstændigheder vanvittigt, og ydermere er der jo for et års tid siden blevet indskærpet at forhandleren skal betale transportomkostningerne ved returnering, i hvert fald inden for de 14 dage som fjernkøbsretten giver.
Jeg ved ikke hvor du har fået at vide at forhandleren skal dække transport omkostningerne når køber benytter sig af sin 14 dages returret, for jeg er sikker på dette ikke passer...
Dell kan sige lige så tosset de vil at det skal være med et bestemt fragtfirma, men det ændrer ikke på at købeloven ikke nævner dette. Ved benyttelse af 14 dages returret, skal produktet være afsendt senest 14 dage efter modtagelse. That's it. Det er desuden ligegyldigt om Dell skriver i sine handelsbetingelser som du accepterer at det skal være med et bestemt fragtfirma. Man kan aldrig blive stillet dårligere end købeloven stiller dig.
Retsinfo.dk skrev:Fremgangsmåden ved brug af fortrydelsesretten

§ 19. Forbrugeren skal inden udløbet af den fortrydelsesfrist, der følger af § 18, underrette den erhvervsdrivende om, at forbrugeren vil bruge fortrydelsesretten, jf. dog stk. 2. Det er tilstrækkeligt for overholdelse af fristen, at underretningen, når den foreligger på papir eller et andet varigt medium, som modtageren har adgang til, er afsendt inden fristens udløb.

Stk. 2. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende ikke har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, skal forbrugeren inden fortrydelsesfristens udløb tilbagesende eller tilbagegive det modtagne til den erhvervsdrivende. Det er tilstrækkeligt, at forbrugeren inden fristens udløb har overgivet det modtagne til en fragtfører, som har påtaget sig forsendelsen til den erhvervsdrivende. Omkostningerne ved tilbagesendelse af varen til den erhvervsdrivende påhviler forbrugeren. Har den erhvervsdrivende i henhold til aftalen leveret en erstatningsvare, fordi den pågældende vare som helhed ikke kunne leveres, påhviler omkostningerne ved tilbagesendelse dog den erhvervsdrivende.

Stk. 3. Forbrugeren kan endvidere bruge fortrydelsesretten ved at undlade at modtage eller indløse en forsendelse fra den erhvervsdrivende.
Retsinfo.dk skrev:§ 20. Fortrydelsesretten er betinget af, at det modtagne overgives til den erhvervsdrivende på dennes forretningssted i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde. Ved fjernsalg af varer, hvor den erhvervsdrivende har påtaget sig at afhente varen hos forbrugeren, såfremt denne bruger sin fortrydelsesret, og ved køb af varer uden for fast forretningssted er fortrydelsesretten betinget af, at forbrugeren holder det modtagne til disposition for den erhvervsdrivende i væsentlig samme stand og mængde, hvori det var, da forbrugeren fik det i hænde.

Kilde.
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Niels skrev:Jeg ved ikke hvor du har fået at vide at forhandleren skal dække transport omkostningerne når køber benytter sig af sin 14 dages returret, for jeg er sikker på dette ikke passer...
Du kan jo læse denne og alle de relaterede artikler

http://www.computerworld.dk/art/38303?c ... &o=0&pos=1

Kort sagt så er praksis blevet skærpet for vistnok et års tid siden sådan at det nu er forhandleren der betaler returfragten ved fortrydelse af fjernkøb. Det er der nogle forhandlere der er utilfredse med, så de vil gerne have prøvet dette ved domstolene.

Ydermere erindrer jeg noget om at det faktisk længe har været sådan ved reparationer indenfor reklamationsperiodens 2 år, at forhandleren skulle foranstalte transporten hvis den ellers ville være til unødig gene for forbrugeren. Noget i stil med at hvis det er en lille dims som en harddisk eller en hue, så kan man godt selv returnere den og betale for det, men hvis varen er et kæmpe tv der vejer 60 kg, så er det forhandleren der betaler/henter. Jeg er ikke sikker...
Niels skrev: Dell kan sige lige så tosset de vil at det skal være med et bestemt fragtfirma, men det ændrer ikke på at købeloven ikke nævner dette. Ved benyttelse af 14 dages returret, skal produktet være afsendt senest 14 dage efter modtagelse. That's it. Det er desuden ligegyldigt om Dell skriver i sine handelsbetingelser som du accepterer at det skal være med et bestemt fragtfirma. Man kan aldrig blive stillet dårligere end købeloven stiller dig.
Jeg er godt klar over hele denne pointe, men Dells måde at gøre tingene på er blevet diskuteret til hudløshed i diverse fora og newsgroups og konsensus synes indtil videre at være at det er lovligt. I hvert fald får det lov at ske i praksis! Og det er det vigtigste for mig. Jeg gider ikke at have alverdens bøvl bare fordi jeg har ret. Jeg vil hellere have det nemt.

Anyway, så meget som Dell 2007WFP ligner et rigtigt godt køb, så tror jeg ikke jeg tør bestille en med alle de hvis'er. Og eftersom der heller ikke findes noget alternativ som er uden store fejl (Samsung 215TW har input lag), så ender jeg nok bare med at bestille noget billigere og dårligere som jeg så i det mindste ikke forventer er "perfekt" til mig og som jeg ikke skal betale 744 kroner for at returnere hvis jeg ikke kan lide.

/David
Brugeravatar
Af pinkfloydhomer
Nu hælder jeg til Samsung 226BW. Den kan jeg i det mindste få lov at returnere på rimelige vilkår hvis jeg ikke kan lide den.

/David
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell betaler returfragten hvis skærmen fejler noget, men ikke hvis du vil have dine penge igen indenfor 14 dage. Grunden til at det koster så meget er at deres lager er i Holland - det kan godt gøres lidt billigere via postDK men det koster stadig ca. 500 kr.
Af ckn
Har da også hørt meget om de 700 kr i returfragt, men dette er sakset fra Dell's hjemmeside:
Al information vedrørende priser, specifikationer, tilgængelighed, fragt, månedsbetalinger og konfiguration kan ændres uden forudgående varsel. Den endelige konfiguration kan variere fra billedet ovenfor. Tilbuddet gælder alene nyindkøb fra Dell- Til hjemmet og hjemmekontoret med levering i Danmark. Tilbud på hjemmesiden er ikke bindende. Bestilling er først bindende efter ordrebekræftelse fra Dell. Dell er ikke ansvarlig for skrivefejl eller fejl på billederne. Forbrugere har 14 dages fortrydelsesret fra leveringen. Udnyttes fortrydelsesretten opkræves returfragt DKK 375 hos forbrugeren. Den tilbudte standardservice begrænser ikke forbrugeres rettigheder i henhold til gældende forbrugerlovgivning. Dells almindelige salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse. Tilbudspriser gælder alene de første 5 stk. af en produkttype. Yderligere køb sker til sædvanlig pris for det pågældende produkt.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ja, men desværre så kan du også finde en lignende besked hvori der står 700 kr. hvor monitors er nævnt specifikt. Jeg husker ikke hvor på siden den befinder sig.