Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicolai
Hej,
Jeg er lidt interesseret i at høre hvad der egentlig ligger bag Dell's ultrasharp begreb. Jeg syntes ikke rigtig jeg kan finde noget konkret info om det nogen steder.
Kan det betale sig at smide 1000,- ekstra for at få en ultrasharp skærm? Er forskellen noget man vil bemærke?
Af Nicolai
Rasmus Larsen skrev:Ultrasharp er blot et navn, ligesom Samsung f.eks. har Syncmaster og LG har Flatron.

Hvad der er essentielt for en skærm og kvaliteten er typisk panelet. Du kan slå de forskellige paneler op her: http://www.flatpanels.dk/skaerme.php
Okay det forklarer jo en del. Tror jeg.

Billig Dell E207WFP (widescreen) har et 20 tommer 5 ms TN panel.
Dyr Dell 2007WFP (*) (widescreen) har et 20 tommer 16 ms S-IPS (LG.Philips LM201W01 eller LM201WE2) panel.

Altså, den dyre model har et S-IPS panel, hvor den billige har et TN panel. Respons tiden er jo bedre på den billige, men når vi er så langt nede, er det så overhovedet noget man ligger mærke til?
S-IPS er vel klart at foretrække fremfor TN, så vidt jeg forstår.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
De to angivelser af responstiden er ikke sammenlignelige idet den ene er g2g og den anden er sort-hvid-sort. 2007WFP har ca. 8 ms g2g responstid, så det kan du sammenligne med de 5 ms for E207WFP.
Af Nicolai
Okay mange tak for hjælpen. Når vi nu er nede i så hurtige responstider, så betyder det vel intet om det er den ene eller den anden? Det er vel ikke noget man kan se?
Vil der være noget problem i at spille på en IPS skærm?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det kommer jo an på hvor højt du går op i tingene. Der er ret mange af vores brugere der har købt den 2007WFP til at spille på, så den kan sagtens bruges til det. Den er ikke ligeså hurtig som eksempelvis de nye 2 ms 22" skærme.
Af Nicolai
yakken skrev:Det kommer jo an på hvor højt du går op i tingene. Der er ret mange af vores brugere der har købt den 2007WFP til at spille på, så den kan sagtens bruges til det. Den er ikke ligeså hurtig som eksempelvis de nye 2 ms 22" skærme.
Men altså fra 8ms til 2ms, er det overhovedet noget man vil ligge mærke til?
Jeg vil ikke sige at jeg går voldsom op i spil, men det er da helt klart en af de ting den skal bruges til. Grafisk arbejde og 3D CAD tegning vil også foregå.

Jeg er lidt i tvivl om det skal være 20" med IPS eller 22" med TN.
Jo større jo bedre, men 20" skærmen må da være helt fantastisk god, siden man giver så meget mere for at få IPS.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Jo, du kan tydeligt mærke forskellen fra 2 ms til 8 ms hvis skærmene holder hvad de lover, men typisk så er en 8 ms skærm overall på 16-20 ms og en 2 ms er på godt 10 ms. I hurtige spil vil det være mærkbart at du spiller på en 2 ms ift. en 8 ms skærm.

Den primære grund til at IPS er så meget dyrere er ikke at producenterne prissætter dem således fordi de ved at de er bedre. Teknologien er noget dyrere ift. fremstillingen af et TN panel idet de elektroder der styrer krystallerne er vidt forskellige. Du kan således ikke blot hælde en vilkårlig type krystaller i skærmen og ændre egenskaberne - panelet er designet til den specifikke krystaltype.

Det sted du hurtigst vil opdage forskellen på TN og IPS er i betragtningsvinklerne. TN har nogle ret begrænsede betragtningsvinkler især i det vertikale plan. Betragter du et TN panel nedefra vil farverne nærmest gå over i negativ hvorimod IPS har de bedste betragtningsvinkler overhovedet.
Af Nicolai
yakken skrev:Jo, du kan tydeligt mærke forskellen fra 2 ms til 8 ms hvis skærmene holder hvad de lover, men typisk så er en 8 ms skærm overall på 16-20 ms og en 2 ms er på godt 10 ms. I hurtige spil vil det være mærkbart at du spiller på en 2 ms ift. en 8 ms skærm.

Den primære grund til at IPS er så meget dyrere er ikke at producenterne prissætter dem således fordi de ved at de er bedre. Teknologien er noget dyrere ift. fremstillingen af et TN panel idet de elektroder der styrer krystallerne er vidt forskellige. Du kan således ikke blot hælde en vilkårlig type krystaller i skærmen og ændre egenskaberne - panelet er designet til den specifikke krystaltype.

Det sted du hurtigst vil opdage forskellen på TN og IPS er i betragtningsvinklerne. TN har nogle ret begrænsede betragtningsvinkler især i det vertikale plan. Betragter du et TN panel nedefra vil farverne nærmest gå over i negativ hvorimod IPS har de bedste betragtningsvinkler overhovedet.
Mange tak for forklaringen. Jeg har i forvejen en Xerox skærm som åbenbart har TN panel. Jeg har aldrig været forstyrret af dårlige betragtnings vinkler, så jeg tror jeg hoppe på TN skærmen igen.

Større skærm, og mindre pris.