Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

klingenberg skrev:Hvorfor bliver LED skubbet mere ud på markedet gennem forhandlerne, til trods for at plasma i store størrelser har lavere produktionsomkostninger?
Det gør de simpelthen, fordi menigmand, modsat hovedparten af brugerne her i forummet, går mere op i flad end skærm. Og så fordi især Samsung har været dygtige til at markedsføre "LED" som det nye sort.
MigSelv skrev:
mowa skrev:
MigSelv skrev: "Det er ikke sandt - forskellen i strømforbrug er faktisk blevet mindre. Når Panasonic selv angiver et strøm forbrug, skulle det (i følge dem selv) være når den bruger mest... med lang de fleste indstillinger vil de bruge mindre. Og du får det til at lyde som man man skal være millionær for at have råd til at bruge en plasma... det er LANGT fra sandheden."

Ved 4 timers brug pr. dag, vil merprisen i strømforbrug pr. år være ca. 300 kr. Dertil kan så fratrækkes, den besparelse, som plasma er billigere i indkøb, set i forhold til samme størrelse panel.
Gu' fanden er det sandt. Det er irrelevant at forskellen er blevet mindre, forskellen er stadig meget stor. Eksempler, målinger foretaget af flatpanels.dk efter kalibrering, 2D:

Sharp 70" LCD m/LED: 114 watt
Samsung 64" plasma: 357 watt
LG LM760T 55" LCD m/LED: 58 watt
Panasonic VT50 50" plasma: 181 watt
Nu ved jeg ikke hvordan forbruget måles her på sitet, men målingen skal foretages over 4 timer ( for plasma ), med et af ISO fastlagt blandet indhold ( film, nyheder osv. ) for at sikre et varieret strømforbrug, der afspejler et alm. forbrugsmønster.
Med en sådan måling vil Samsung 64" plasma bruge 282 watt, i sammenligningen med sharp vil det betyde 490 kr. mere i strøm pr. år.
Når jeg skriver "kalibreret", mener jeg faktisk "kalibreret". Det ville være indlysende at gå ind på flatpanels.dk og se testen, så ville du se, at nævnte Samsung bruger en hel del mindre strøm "out-of-the-box" i forhold til hvad det gør i kalibreret tilstand - kanske man forsøger at få strømforbruget til at virke mindre skræmmende på den vis?

Der er desuden ret stor forskel på 64" og 70" - mon ikke et 70" plasma ville bruge omkring 500 watt?
Brugeravatar
Af edinger
MigSelv skrev:I forhold til flere japanske producenter er Sharp et lavprisprodukt, og skal priser sammenlignes, må det være i samme kategori.
Det ved du jo godt selv ikke passer. Så hold dog op med at bære ved til den myte, at Sharp skulle være en inferiør producent.
mowa skrev:Gu' fanden er det sandt! Lad være med at beskylde mig for at lyve, hvis du ikke kan underbygge det. Jeg tror ikke min bror gider have dig ud og undersøge om jeg taler sandt, men jeg har vitterligt ingen interesse i at lyve om det. At man så tilmed hører, at den nyeste 50-generation er endnu mere følsom, gør det bare endnu værre.
Jeg kan sagtens underbygge det - stort set hele familien har plasma (jeg er faktisk underligt nok den eneste der ikke har), og INGEN har problemer med burn-in. UANSET, mærke og model! Det eneste det kræver at en lille smule (læs et minimum, selv "Gran Pa Himself" kan være med her) omtanke, så vil man ALDRIG (gentager ALDRIG) have problemer med burn-in, især ikke på nyere skærme.

Vedgiver gerne at der kan være problemer med retension - på nogle modeller mere udtalt end andre.
Af Langvad
@migselv LOL du lyder som en sur gammel mand. Lad os bare sige agree to disagree. Plasma passer til dine præferencer og mit Sharp passer til mine.
Og for the record så gav jeg mindre end prisen i Elgiganten:)
Jeg kan så osse sige, at det eneste tv jeg nogensinde har skullet levere tilbage var panasonic plasma, noget som jeg aldrig har skullet gøre ved de 4 forskellige LCD/LED tv jeg har haft siden.
Den måde du skriver lavprisprodukt, ser jeg som, at du mener det er et tv med dårlig kvalitet.
Hvorfor mon dog, at Rasmus skrev det her om det hvis det bare er et lavprisprodukt "men i en value-for-money-betragtning mener jeg, at Sharp overgår sine nærmeste konkurrenter i 64-80” segmentet. Derfor mener jeg også, at Sharp 70LE836S er et anbefalelsesværdigt storformats-Tv, der giver masser af billede for pengene."
Anyway folk som dig som ikke kan se ting fra andre sider er umulige at diskutere med. Såvidt jeg husker har jeg vidst aldrig set en eneste post herinde hvor du ikke sviner LCD overfor Plasma.
Men fortsat god dag til dig alligevel og få nu ikke kaffen galt i halsen:)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Lige en hurtig reminder om, at den gode tone ikke går fløjten. Der er et par enkelte indlæg, der måske er skrevet i lidt for ophidset sindstilstand. Vi påskønner altid en god debat, men den skal holdes på et niveau hvor man taler pænt til hinanden og hvor man sigter efter bolden (og ikke manden).
mowa skrev:
MigSelv skrev:
mowa skrev: Gu' fanden er det sandt. Det er irrelevant at forskellen er blevet mindre, forskellen er stadig meget stor. Eksempler, målinger foretaget af flatpanels.dk efter kalibrering, 2D:

Sharp 70" LCD m/LED: 114 watt
Samsung 64" plasma: 357 watt
LG LM760T 55" LCD m/LED: 58 watt
Panasonic VT50 50" plasma: 181 watt
Nu ved jeg ikke hvordan forbruget måles her på sitet, men målingen skal foretages over 4 timer ( for plasma ), med et af ISO fastlagt blandet indhold ( film, nyheder osv. ) for at sikre et varieret strømforbrug, der afspejler et alm. forbrugsmønster.
Med en sådan måling vil Samsung 64" plasma bruge 282 watt, i sammenligningen med sharp vil det betyde 490 kr. mere i strøm pr. år.
Når jeg skriver "kalibreret", mener jeg faktisk "kalibreret". Det ville være indlysende at gå ind på flatpanels.dk og se testen, så ville du se, at nævnte Samsung bruger en hel del mindre strøm "out-of-the-box" i forhold til hvad det gør i kalibreret tilstand - kanske man forsøger at få strømforbruget til at virke mindre skræmmende på den vis?

Der er desuden ret stor forskel på 64" og 70" - mon ikke et 70" plasma ville bruge omkring 500 watt?
Jeg forholder mig ikke til forbrug i kalibreret tilstand eller out of the box tilstand, men stiller ? ved "beregningsmetoden". Er målingen foretaget som et "one shot", eller følger man ISO standarden fastlagt for plasma tv.
Og for mit eget vedkommende, er jeg fuldstændig ligeglad, om jeg bruger 300 kr. eller 500 kr. mere om året i strøm. Jeg har valgt en teknologi, der tilfredsstiller mine krav, og ved hvad prisen er for det.
Senest rettet af MigSelv 10 aug 2012, 13:09, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af MigSelv
Langvad skrev:@migselv LOL du lyder som en sur gammel mand. Lad os bare sige agree to disagree. Plasma passer til dine præferencer og mit Sharp passer til mine.
Og for the record så gav jeg mindre end prisen i Elgiganten:)
Jeg kan så osse sige, at det eneste tv jeg nogensinde har skullet levere tilbage var panasonic plasma, noget som jeg aldrig har skullet gøre ved de 4 forskellige LCD/LED tv jeg har haft siden.
Den måde du skriver lavprisprodukt, ser jeg som, at du mener det er et tv med dårlig kvalitet.
Hvorfor mon dog, at Rasmus skrev det her om det hvis det bare er et lavprisprodukt "men i en value-for-money-betragtning mener jeg, at Sharp overgår sine nærmeste konkurrenter i 64-80” segmentet. Derfor mener jeg også, at Sharp 70LE836S er et anbefalelsesværdigt storformats-Tv, der giver masser af billede for pengene."
Anyway folk som dig som ikke kan se ting fra andre sider er umulige at diskutere med. Såvidt jeg husker har jeg vidst aldrig set en eneste post herinde hvor du ikke sviner LCD overfor Plasma.
Men fortsat god dag til dig alligevel og få nu ikke kaffen galt i halsen:)
Du kommer da med uhyrlige påstande, både hvad "lcd svinere" angår, og påstanden om, at ting ikke kan ses fra andre sider.
Det nærmeste vi nogensinde kommer til din påstand, om en sviner til lcd, var bemærkninger omkring faktuelle data vedr. LGs topmodel. Og dette var ikke i nærheden af det du påstår, eller som i min verden kvalificerer sig til "sviner".
Mig bekendt fremhæver jeg ikke en teknologi, til at fremstå som den mest rigtige. Jeg har truffet et valg, set i forhold til mangler/fejl, jeg kan/vil acceptere.
Hvad andre vælger, er jeg fuldstændig ligeglad med.
Hvis og når jeg bliver spurgt til råds, her som i mit private liv, svarer jeg altid med fordele og ulemper ved de to teknologier. Og i visse situationer, har jeg frarådet folk at købe plasma. Men i sidste ende, folk må selv træffe deres valg.
Af cableguy
Stoffer81 skrev:
cableguy skrev:Faktum er at plasma flimmer. Det ligger jo i teknologien. At nogle så ikke oplever det, skal man bare prise sig lykkelig over.
Siger du at du sidder og føler dig generet af flimmer på en plasmaskærm? Lidt fjollet, ikke? Lidt ligesom at sige at man sidder og kan høre jitter på et anlæg...
Øh...kan ikke se det fjollede i det. For mig var det i hvert fald et irritationsmoment, og en af årsagerne til, at jeg gik fra plasma til lcd
Af Mysen
cableguy skrev:
Stoffer81 skrev:
cableguy skrev:Faktum er at plasma flimmer. Det ligger jo i teknologien. At nogle så ikke oplever det, skal man bare prise sig lykkelig over.
Siger du at du sidder og føler dig generet af flimmer på en plasmaskærm? Lidt fjollet, ikke? Lidt ligesom at sige at man sidder og kan høre jitter på et anlæg...
Øh...kan ikke se det fjollede i det. For mig var det i hvert fald et irritationsmoment, og en af årsagerne til, at jeg gik fra plasma til lcd
Jeg skrev ikke, at plasma IKKE flimrer. j
Jeg pointerede bare usandheden i, at alle bevidst eller ubevidst (?) opfatter det.
Af orm08
Hvor det skønt at læse en så vel argumenteret debat :D

Var der nogen der sagde følelser ???

God weekend :D
Brugeravatar
Af edinger
orm08 skrev:Hvor det skønt at læse en så vel argumenteret debat :D

Var der nogen der sagde følelser ???

God weekend :D
Med undtagelse af spørgsmålet om strømforbrug – som kan variere afhængig af målemetode – er der, som jeg læser indlæggene, ikke stor uenighed om det faktuelle, men alene om hvorledes fordele og ulemper skal vægtes.

Og da det jo er subjektivt og bestemt af den enkeltes behov, er dét vel egentlig ganske ukontroversielt.
Af orm08
Nemlig :D

Det er det samme som når folk køber ny bil - der er nogen basale behov, og så prøver man at finde alle de fordele man føler bedst for.

Så er der blot nogen der mangler at erkende at følelser har en vigtig indflydelse .....

Plasma/LED - Begge 2 har sine fordele, og ingen af dem er dårlige

Og igen, rigtig god weekend
Brugeravatar
Af MigSelv
orm08 skrev:Nemlig :D

Det er det samme som når folk køber ny bil - der er nogen basale behov, og så prøver man at finde alle de fordele man føler bedst for.

Så er der blot nogen der mangler at erkende at følelser har en vigtig indflydelse .....

Plasma/LED - Begge 2 har sine fordele, og ingen af dem er dårlige

Og igen, rigtig god weekend
Nu er det ikke kun fordelene der vægtes, ikke i min verden. Ingen af teknologierne er fejlfrie, så en vægtning af ulemperne skal i min verden også foretages.
Følelser i forbindelse med valg af et tv, kan jeg ikke forholde mig til. Valg af producent, uanset om jeg vælger lcd eller plasma, det kan jeg forholde mig til. Men dette har intet med følelser at gøre, men blot om hvilke producenter, jeg har størst tillid til.
Ja, der findes gode tv, uanset hvilken teknologi der tales om. Teknologier med hver deres styrker og svagheder, så er det blot at udvælge hvad man vil leve med.