Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ELF
Hey folk.

Jeg var tæt på at købe LG's 22" widescreen monitor sammen med min nye computer.
Det var så heldigt nok at en ven viste mig den her side så jeg kunne læse lidt om de foskellige slags paneler, og det gav jo visse problemer, for nu var LG's ellers så lækre skærm ikke så lækker længere.

Den har et TN panel, og det er lidt et problem for mig.

Jeg laver hovedsageligt 3d, dog intet der er beregnet til andet end at blive vist på en computerskærm, i form af illustrationer, og modeller til spil osv.
Der ud over spiller jeg også, men ikke dagligt, måske gennemsnitligt et par gange om ugen i et par timer.

Jeg redigerer også de billeder jeg tager med mit kamera, og der er jeg rimelig kræsen med detaljer som kontrast og belysning osv.

Situationen er jo bare den at TN er det mest normale, og hvis jeg skal lave grafik der skal vises på computerskærme, ville det mest optimale så ikke være en computerskærm der minder om "de andres" i farvegengivelse osv.?

Er der nogen problemer med TN-baserede skærmes små "smutveje" til ydelsen der gør at de måske kan være mere trættende/skadelige/ubehagelige at bruge, eller handler det hele om hvor præcise farverne er i forhold til billedsignalet? Altså hvor meget en speciel tone/farve ligner dens real-life counterpart.

Tænker lidt på sådan noget som f.eks. om farverne virker betydeligt mattere, eller udetaljerede, og om skærmen kan virke flimrende eller uklar på nogen måde.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Ingen fladskærm flimrer uanset paneltype. Billedet er helt klart hvis du bruger DVI tilslutning på alle typer paneler.

Du får ikke nogen skærme der producerer perfekte farver ift. virkeligheden og slet ikke hvis du ikke vil betale for en kalibrator. Hvis du udelukkende beskæftiger dig med computermodeller hvorfor går du så op i farverne? Om du rammer postkasserød helt perfekt er vel ikke det helt store problem - selvom din skærm viser det perfekt, så er alle andres skærme jo ikke indstillet ligesom din, så der vil farverne alligevel være anderledes.

TN vil være det hurtigste til spil, men du kan jo sagtens få en skærm uden TN til gode priser. Dell 2007WFP eller 2007FP er gode eksempler. Søg venligst i forum for inspiration til andre modeller.
Af ELF
Til 3d er jeg skam ligeglad, men ikke med mine billeder.
Og nej selvfølgelig rammer jeg ikke perfekte farver, det ville jo være vanvid at tro at en almindelig skærm kunne genskabe alle de farver vi omgiver os med (vi har endda kun en eller 2 filtyper der kan indeholde billedinformation nok, og de kan jo kun vises i udsnit af deres fulde spektrum), men man prøver jo at komme rimelig tæt på ihvertfald CMYK farvespektret med visse af de mere pro skærme.
Ville også bare vide om der er anden grund til at købe disse andre skærmtyper end den.
Det jeg mente med om det ikke ville være mere rigtigt at købe en TN-baseret skærm er at f.eks. helt sorte områder gerne skulle fremstå som helt sorte, og der havde jeg fået den opfattelse at TN paneler havde en tendens til at skære bunden af toneskalaen..

Men tak for link til den Dell skærm der, tror bare den er en tand for dyr. Hvilken forskelle ville jeg kunne forvente med den i forhold til en TN-baseret skærm? flere synlige toner (altså så jeg kan se alle 256 niveauer fra sort til hvid)? bare bedre farvegengivelse mht. til prepress stads?

Jeg er lidt forvirret mht. hvad de egentlige konkrete forskelle er :S
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Potentielt kan du se flere farver med et S-PVA eller S-IPS panel ift. TN, men TN benytter jo en algoritme til at genskabe de farver den ikke selv kan producere. Forskellen ligger i at S-PVA og S-IPS kan adresseres med 8 bit hvor TN kun kan adresseres med 6 bit, så de sidste 2 bit skal den snyde sig til. Det kan du læse meget mere om på forsiden - det er trods alt bla. dette vi forsøger at rådgive om...

Dell 2007FP og 2007WFP koster ca. 3200 kr. når de er på tilbud og ringer du til Dell kan du oftest få lov at købe skærmen til denne pris uanset tidspunktet. Det er et godt tilbud.
Af ELF
Nårh ja, der er det med det mulige antal bits... Hmm, men der bruger den jo så det at skifte mellem 2 nuancer for hver frame til at snyde til den sidste farve. og det var det jeg tænkte på om det gjorde nogen forskel, altså om det virkede flimrende.. Men stadig, det er kun 64 niveauer per farvekanal... det er godt nok ikke meget :S Men prøver lige at se på det med Dell skærmen, tak for tippet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej, det flimrer ikke når skærmen bruger FRC. Det kan give lidt støj i film, men det får du faktisk også med PVA og S-IPS paneler.

Dell plejer at cykle deres tilbud, men de har ret mange modeller i øjeblikket, så derfor er hverken 2007WFP eller 2007FP kommet med i denne måneds runde. Normalt plejer den ene af de to at være med i hver runde, men den nye 2707 har hugget pladsen.
Af ELF
Ja okay... Hmm, det ergodt nok et svært valg.. Hvad ville du foreslå? Ud fra mine krav...

Altså 3d, billedredigering, og spil, men så godt som intet prepress arbejde...