Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Kylle_DK
Ja, det er altså mig, der har tinnitus og ikke det lydanlæg, jeg søger hjælp til at finde ;-)

Jeg er efterhånden ved at være godt træt af at lydmikset på dvd- og BD-udgivelser er tilpasset et 5.1-system (hvilket jeg mener at have læst mig frem til), når jeg sidder og lytter til det på mit noget klejne Panasonic TX P42G10-fjernsyn.

For at jeg ikke skal få trykken for ørene, er jeg nødt til at regulere lydstyrken op, når der er dialog, jeg gerne vil høre - og regulere den ned igen, når der er eksplosioner eller action-sekvenser (også for naboernes skyld). Det er særligt irriterende, når jeg har folk på besøg for at se film.

Jeg mener at have læst mig frem til, at dette kan styres med DRC, hvilket jeg har prøvet at aktivere på min PS3 - uden nogen særlig nævneværdig effekt. Og at man kan skrue op for centerhøjttaleren for at få klarere, højere dialog uden at blive blæst i stykker, når der sprænger en bombe.

Mit spørgsmål er så, om det kan lade sig gøre at få reguleret dette (i mine øjne; mis-)forhold mellem effekt og dialog uden en subwoofer, da det netop er bassen (og så de helt høje toner), jeg får ekstra ondt i ørene af.

Jeg synes at kunne se, der er noget, der hedder aktive højttalere, som skulle give væsentligt bedre lyd uden subwoofer.

http://www.hifiklubben.dk/produkter/hojttaler/flad-tv/

Har I nogen bud på en god lyd-løsning til at forbedre dialogen i film, der ikke kræver, at jeg skal have en subwoofer stående?
  • Anslået budget: 3000
    Afspiller: PS3 Slim
    TV: Panasonic TX P42G10
    Montering: Tv står pt. på en tv-bænk. Vil helst undgå at skulle til at rode med vægbeslag og ophæng.
På forhånd tak for jeres input.
Af dk9000
Du skal bare bruge MIDNIGHT mode på de fleste forstærkere, så er der oftes mindre bass på og en mere klar dialog.

Men for at du skal få HELT klar dialog så skal du jo også have en ordenlig center højtaler, og det får man ikke for 3000 :P

ej spøj til side.

Du kan eventuelt kigge lidt på lgs modeller, der ved jeg der er midnight mode på og de kan fåes fra 2999 og op.
Af dk9000
OG nej du kommer IKKE ud over den subwoofer hvis du vil have et kineser anlæg :)