Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

***SE VENLIGST LÆNGERE NEDE***

Hej.

Jeg købte for et stykke tid siden en L2000-C. Jeg er meget tilfreds med den, bortset fra én ting; Når jeg trækker noget hurtigt op og ned, eller bare scroller, "opløses" en pixellinie (det ses tydeligst, når der er stor kontrast mellem det over og det under) på den måde, at kun hver anden pixel kommer "med op" på samme tid.
Giver lidt denne effekt:
Billede
Kaldes det dithering?
Det skal siges, at jeg kører over VGA -- er dette mindre et problem over DVI? (og hvis ikke, hvad er så fordelene ved DVI? Ren nysgerrighed.)
Senest rettet af Emil Kastberg 18 mar 2007, 20:15, rettet i alt 1 gang.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
Jeg oplevede det samme på en af Acers skærme, og det er som en lidt underlig effekt, men jeg tror blot at det kommer af en lidt "billig" controller i skærmen, som opdaterer på denne måde.
Af Emil Kastberg
Argh! Oplevede du det samme problem med den L2000-C, du testede? Synes ikke, jeg fandt noget om det... kun det dér dithering...

Du tror ikke, det er det samme problem, som tekstens flimmer - i denne tråd?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Nej. Den flimren der nævnes i den tråd kommer af VGA indgangen og er altid til stede. Det er ikke kun når tingene bevæger sig.
Af Emil Kastberg
Okay... er LCD-skærme så generelt dårligere til at opdatere over VGA?
Af Emil Kastberg
Rasmus, jeg bliver nødt til at spørge: Var der meget slør på den L2000C-SF, du testede? For det er der nogen steder på min! Dvs. når jeg trækker et vindue ganske langsomt, kommer der et spor på op mod en halvanden centimeter! Tekst bliver meget sløret. Og man lægger også mærke til lidt i spil...!
Er det ikke en fejl (på skærmen)?!
Det viser sig så godt nok tydeligst med rød... men det lød da ikke som voldsom sløring i din test -- når du angiver skærmens målgruppe som (bl. a.) gameren...!
Af Emil Kastberg
Undskyld bump... men...!
Og jeg vil også gerne spørge andre ejere af LG L2000C-SF...!
Af Emil Kastberg
Jeg bumper lige igen for at gøre opmærksom på mit indlæg, som er flyttet fra en anden tråd:

Jeg har for over en måned siden købt en L2000C fra LG.

Midt i formateringer og andet har jeg været for sløv til at opdage, at der faktisk er en betragtelig del sløring; skærmen opdaterer kort sagt dårligere end min bærbares panel (er dette knap så usædvanligt?).
Specielt på røde nuancer til sort -- mere præcist på denne side -- kommer der nemt en halv centimeters efterslæb af sort, og tekst generelt bliver ligeledes ret sløret, når der trækkes (ikke særligt hurtigt) i vinduet.
Ikke at ovenstående betyder noget særligt, men i FPS'ere har jeg testet skærmen ved siden af min bærbares panel, hvor det er tydeligt at se forskel, når man panorerer langsomt -- og også meget tydeligt når man blot bevæger sig frem i spillet. Der er tydelig sløring selv ved små bevægelser.

Jeg vil meget gerne høre fra andre ejere af skærmen, om dette er noget, som også gælder for andre eksemplarer af skærmen -- og jeg vil i så fald også gerne vide, om det er generelt for S-IPS-paneler -- og om man i så fald betaler for bedre farvedybde med responstiden...

I følge artiklen her på siden har IPS- og dermed vel også S-IPS-(?)paneler jo gode responstider ved "de hurtigste modeller". Burde S-IPS 8ms g2g ikke være hurtigt nok til at undgå det slør, som jeg har nævnt?

På LGs hjemmeside skriver de jo om skærmen:
Den hurtige responstid på blot 8 ms sikrer, at film og hurtige panoreringer vises uden efterslæb.
Burde det ikke også gælde for langsomme panoreringer? Eller er det en måde at undgå, at folk kan klage over dårlig responstid ved langsomme panoreringer?

Desuden har skærmen fået ros af mange -- bl.a. UT2004-spillere! Hvilket burde sige en del om opdateringshastigheden!

Jeg vil være dybt taknemlig for al den respons, jeg kan få.
Af Scandal
Jeg er lige kommet fra ferie og har først set din post nu.
Jeg har ikke lagt mærke til fænomenet, men vil lige prøve at teste når jeg kommer hjem
Af Emil Kastberg
Det lyder godt ;) Jeg overdrev vidst også lidt; da jeg satte mit Half-Life 2 til at køre i et vindue (ergo, uden skalering) kom responstiden på niveau med min bærbares, som dog stadig ikke er vildt hurtig (den bærbares).

Men der er:
- slør ved tekst, KONSEKVENT.
- efterslæb på den førnævnte side.
Af Scandal
Jow, jeg kan også fremprovokere efterslæbet på siden.
ikke ved skroll, men hvis jeg trækker vinduet rundt.
EDIT: Det er kun ved horizontal bevægelse jeg oplever problemet.

De tynde lyserøde og tynde sorte kanter bliver pludselig 2-3 gange så tykke og det er nemmest at se når man trækker den langsomt rundt.
Jeg kører over DVI indgangen.

Dét og så lidt grønligt slør i Pro evolution soccer i visse tilfæde (hvor der også er rødt inblandet) er de eneste steder jeg har lagt mærke til noget.

I CS og CS:S har jeg ikke langt mærke til noget "snavs"
Af Emil Kastberg
Det er også generelt slemmest vandret. Og nej, man ser det ikke vildt meget ved FPS ved mig heller.
Undskyld min tvivl, men du har L2000C, ikke? Og ikke CN? Vil bare lige sikre mig...
Af Scandal
Jo, jeg har en L2000C (som så også hedder SF bagefter - ved ikke hvorfor)
Det er den med S-IPS
Af Emil Kastberg
Godt nok ;D
SF står vel for silver-et'll'andet -- måske Silver Frame -- det er i hvert fald den model, der er i sølv. Skærmen findes også i sort -- -BF, black.