Squeak skrev:
Teknikken med 8x8 makroblokke og DCT er ikke opfundet specifikt til JPEG, men alle senere standarder, still og videokompression er overbygninger på den. Opslaget viser netop at disse makroblokke kan tolkes forskelligt, uden at det er "forkert"..
Sådan læser jeg det bestemt ikke:
Required precision
The encoding description in the JPEG standard does not fix the precision needed for the output compressed image. However, the JPEG standard (and the similar MPEG standards) includes some precision requirements for the decoding, including all parts of the decoding process (variable length decoding, inverse DCT, dequantization, renormalization of outputs); the output from the reference algorithm must not exceed:
a maximum 1 bit of difference for each pixel component
low mean square error over each 8×8-pixel block
very low mean error over each 8×8-pixel block
very low mean square error over the whole image
extremely low mean error over the whole image
These assertions are tested on a large set of randomized input images, to handle the worst cases. The former IEEE 1180–1990 standard contained some similar precision requirements. The precision has a consequence on the implementation of decoders, and it is critical because some encoding processes (notably used for encoding sequences of images like MPEG) need to be able to construct, on the encoder side, a reference decoded image. In order to support 8-bit precision per pixel component output, dequantization and inverse DCT transforms are typically implemented with at least 14-bit precision in optimized decoders.
Jeg skal prøve at finde links, men jeg har set masser af henvisninger til at MPEG-2 og MPEG-4 dekodning er "triviel".
Squeak skrev:
Jeg tror ikke du finder nogen filmskabere der er vilde med pulldown eller speedup af PAL DVDer, begge dele noget som interpolation og relaterede teknikker kan rette op på..
Pulldown kan fjernes uden frame interpolation. Speedup ændrer frame interpolation ikke på. Så nej, mens film-producenterne ikke bryder sig om disse to ulemper (og blandt andet derfor generelt er ret vilde med blu-ray formatet), så er frame interpolation ikke den foretrukne løsning.
Squeak skrev:
Ja jeg oplever det i biografen, mere og mere efterhånden som jeg har vendet mig til bedre framerate. Specielt ved pans er det rigtig grelt.
24fps er jo bare en mere eller mindre arbitrær størrelse, som er et kompromis mellem godt nok og hvad der var teknisk muligt i 20erne på celluloid..
Det ændrer ikke på at du ikke kan finde en filmproducent der er enig med dig i at frame interpolation løser problemet.
Og hér må jeg gentage at det står dig frit for at ændre på oplevelsen som du lyster, men det du gør er ikke nærmere producentens intention.
Squeak skrev:
Hvis det er film af virkelige hændelser foran et kamera vi taler om, så er der ikke den store forskel. Der har også været "frames" eller rettere øjeblikke mellem de frames der er lagret i virkeligheden. .
Korrekt, i dét tilfælde bør man ikke optage med 24 fps. Og det er dérfor mange opfatter sports-udsendelser i HD som højere kvalitet end film i HD, de optages typisk som 50 eller 60 Hz. Men som sagt, der er meget, meget få film hvor det har været meningen at give dig en nøjagtig gengivelse af virkelige hændelser. Og det er en FEJL, for din egen film-oplevelses skyld, at forsøge at få film til at ligne optagelser af virkelige hændelser.
Hvis billedet på dit tv hakker når du ser sport, så er det fordi tv'et gør noget det IKKE skal gøre, ikke fordi der mangler frame interpolation.
Hvis du ikke har en HD Basics blu-ray, så giv mig din adresse på en PB, så kan du låne én af mig. Hvis du ser den omtalte 60p sekvens, så vil du opleve at det ser meget mere naturligt og flydende ud, end noget frame interpoleret materiale.
Du har fuldstændigt ret i at vores oplevelse af "filmisk" når vi ser 24 fps er historisk betinget. Men nu ER det nu engang altså bare sådan, at dét medie 24 fps film er skabt på, er skabt til at give dig filmiske oplevelser, ikke til at give dig realistiske oplevelser. Som sagt tusind gange, det er fint at du vælger noget andet, men frame interpolation er ikke en forbedring af tekniske begrænsninger, det er et indgreb i filmproducentens arbejdsredskaber. Det giver ikke mening at male Monets åkander om så de ligner virkeligheden mere, blot fordi man ikke bryder sig om impressionisme. Hvis du vil have mest muligt ud af filmen fra et kunstnerisk, kulturelt synspunkt, så skal du se filmen som dét det er, inklusive de begrænsninger den er skabt med. Det er simpelthen forkert at sige at producenten bare har levet med at der "mangler" noget ind imellem de 24 fps. De 24 fps er dét kanvas producenten har malet på.
Squeak skrev:
Jeg tror du ville finde at med en mulig sammenligning, så er interpolationsframes gennemsnitligt meget tæt på virkeligheden. Næsten lige så tæt som kompressions-algoritmens tilnærmelser.
Interpolationen arbejder lidt mere i blinde, men har to frames hvor der sker eet eller andet imellem. Dette er langt overvejende noget der kan tilnærmes meget nøje med en 2d transformation. Præcis ligesom forskellen I-frames og de interpolerede billeder i en komprimeret video.
HVIS optagelsen var lavet specifikt med frame interpolation for øje, så kunne man gøre det nemmere for frame interpolationen at arbejde, bl.a. ved at vælge bestemte lukkerhastigheder. Men det gør man ikke, og jeg er uenig i at et interpoleret billede ser naturligt ud. På rigtigt mange film giver det et meget kunstigt udseende billede, flydende men alligevel meget unaturligt. Mange beskriver det som "bag kameraet optagelser". Det skyldes blandt andet at en films "cinematography" (jeg ved ikke hvad et godt dansk ord for det vil være) er en _kombination_ af FPS, lyssætning, lukkerhastighed, panorerings-hastighed, håndholdt eller stativ osv osv. Hvis du ændrer på én faktor - som er det du gør med frame interpolation - så ødelægger du den sammenhæng der ligger til grund for de andre valg, og så virker oplevelsen af filmen ganske enkelt ikke.
Prøv f.eks. at se kampscenerne i starten af Gladiator. Der er hurtig lukkerhastighed, håndholdt kamera, hurtige bevægelser med kameraet, alt sammen for at få det til at se kaotisk ud. Hvis man ikke havde haft begrænsningen med 24 fps, så ville man muligvis vælge en helt anden sammensætning, måske ville man prioritere flere wide shots i stedet for closeups, fordi en høj framerate ville kunne give nogle meget flotte, realistiske views ud over en kampscene, som om du stod på en klippe og kiggede ud over kampen. Kan din frame interpolation lave closeups om til wide shots? Nej vel?
Kort sagt, det er en forkert antagelse at 24 fps er en modstander filmproducenten har, i forsøget på at levere gode optagelser. De 24 fps er en _medspiller_ som filmproducenten arbejder med, og tager masser af beslutninger på baggrund af. Og det kan du ikke lave om på bagefter.
Jeg har været stærk fortaler for frame interpolation, indtil jeg "så lyset", så det er altså ikke fordi jeg ikke har set hvordan frame interpolation virker. Vi kan gentage os selv i det uendelige, men jeg står fast ved at de argumenter du fremfører, drejer sig om at du fokuserer på om billedkvaliteten er fotorealistisk, i stedet for at forholde dig til det kunstneriske indhold. Du ser ikke kunstværket, du ser billedkvaliteten.
Mvh. Otto