Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Nicolaibruun
HEYA :)
Jeg har et 22 tommer tv og er lige flyttet i lejlighed, så jeg vil gerne lige ofre omkring 4000 på et nyt TV :)
, det skal helst være Full HD og + 100Hz :)
det skal mest bruges til at afspille film via USB og spille playstation og self normal tv afspilning :)...

håber i kan hjælpe mig da jeg er rimelig lost i det med TV :)

Hilsen Nicolai
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
For lige at vejlede lidt, så skal du ikke fokusere på 100 Hz - især ikke når du vil spille på den. Med dét sagt, så har alle skærme i dag dog en eller anden form for motion-system. Som du stadig bør slå fra uanset hvad...

Du kan eks. få Samsung 5005-model for under 4000 kr. Kan du nøjes med 720-linjers opløsning, så kan du få et Panasonic X50 i 42" til samme pris.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Som jeg skriver - glem de 100 Hz. Det er gøgl og lir og vi anbefaler at du slår det fra alligevel.
Af Nicolaibruun
tror jeg har misforstået betydningen af Hz?
er det ikke hvor mange billeder der kommmer i sekunder, og jo flere Hz og mere flydende er billedet? :)
eller er jeg helt forkert på den
Brugeravatar
Af edinger
Læs lidt her i denne tråd for bedre at forstå spørgsmålet om Hz og om, hvorfor vi kalder det gøgl og lir (link).
Af Nicolaibruun
okay kigger jeg lige på om lidt :)
vil bare helst lige ha opklaret hvad TV jeg skal ha fat i idag, vil nemlig og ud og købe imorgen hvis muligt
Af PeterD
..Du kan starte med at læse hvilke skærme Flatpanels.dk anbefaler. Det tager ikke mange sekunder.....

Nu ikke for at blande mig alt for meget, men hvis du ser meget film (dvd/bluray) og sport som tennis og bold, syntes jeg en plasma skærm Nej jeg er ikke sælger og nej jeg har ikke aktier i Panasonic, men de laver nogle skærme som billedekvalitetsmæssigt/sortniveau pr. krone er MEGET svære at komme uden om)

Panasonic er nogle af de bedste til at gengive et flydende billede, med den bedste/mest naturlige farvebehandling og ikke mindst sortniveau..Ikke grå som hos nogle LED skærme..Nej... SORT!! og ikke mindst holder Pana skærmene deres niveau (få fejl ifg. kvaliteten), og du får meget kvalitet pr. krone...Du skal ikke betale mere end 4000 kr. for en fornuftig skærm (F.eks. en X30) og sats hellere på at den kan levere et godt BILLEDE end at dette SMART tv..Det er ikke altid så SMART når det driller....

Selvfølgelig nævner du Playstation. Det er vist kun hardcore "Gamere" som mener at "inputlaget" i en LCD er bedre en i plasma, så derfor foretrækker de en LCD skærm, men hvis du bare ser en smule alm. tv og bluray, vil du hurtigt forstå hvorfor du gjorde det bedre valg ved at vælge en plasmaskærm......

Pas nu på med bare at gå ud og sig til en sælger: "Hvad skal jeg købe"..?. Så vælger han bare det butiken har mest avance på...
Sæt dig lidt ind i tingene, som f.eks. hvor langt har du til sofaen fra skærmen? Er der stort lysindfald i stuen? Kan du mørklægge lokalet totalt? Skal den stå på et bord eller hænge i øjenhøjde på væggen?
Bruger du streaming af film/skal skærmen kunne gå på nettet?

Hold dig fra Supertilbuddene fra nettet og en godt råd er at bruge de store firmaer som komplett.dk/wupti.com/elgiganten.dk (Har nogle rigitig gode tilbud på "kvalitetsmærker" som Panasonic og Samsung (Pas på. De får flere penge hvis de sælger dig et LG/Samsung tv, så det vil de helst... hvis man er hurtig og 14 dages returret også når du har tændt skærmen)

Et andet godt råd er: Først få styr på sofaen og lejligheden, så kommer tvet i anden række...
Brugeravatar
Af edinger
Nicolaibruun skrev:fattede ikke så fandens meget af det :)
men du ville f.eks anbefale hvis jeg købte den her pakke hos elgiganten? :)
http://www.elgiganten.dk/product/UE40EH ... -skarmrens
og den ville nemt kunne vise HD TV og sådan flydende? :)
Det, du søger - "et flydende billede" - er uforeneligt med god billedekvalitet og derfor noget, de fleste forumbrugere søger at undgå eller eliminere. Hvilket gør det vanskeligt at vejlede.

Igen: denne tråd skulle gerne gøre dig klogere på spørgsmålet om Hz (link).
Af PeterD
Eller check hvilke skærme flatpanels.dk anbefaler i toppen.....

Jo mere du sætter dig ind i tingene, jo mere er sansynligheden for at du kommer hjem med det rigtige og ikke føler dig skuffet om 1 måned....
Af scaw
Jo mere du sætter dig ind i tingene, jo mere kan du blive forvirret.

Hvis du ikke orker at sætte dig ind i det, så er købsanbefalingerne den gode smutvej.