Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af mtpdk
hej med jer,
jeg kan godt tænke mig at hænge min Sharp LCD skærm 42" på en gibsvæg, er det stærk nok til det?

Jeg har set en Ioic Plano vægbeslag fra Geco.dk MEN er det godt nok? Eller er der andre bud på vægbeslag??

Tak for hjælpe...

/mat
Af Jeronimus
Jeg tror, der skal mere end et godt beslag til. Vi har gipsvægge. Og i følge entreprenøren bør væggen forstærkes, hvis der skal hænge et tv. Men gipspladerne sidder vel på en konstruktion, der måske - jeg er ikke handyman - kan bære et tv. Umiddelbart vil jeg tro, at du løber en stor (selv)risiko ved at forsøge at hænge 42 tommer op på en gipsvæg.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selv med de rette skruer med modhager på bagsiden (sådan nogen der "krøller" når du skruer den i), så vil de på ingen måde kunne holde et TV på den størrelse fast på væggen. Hvis du har dit TV kært, så finder du en anden løsning :)
Af mtpdk
Èr I seriøs at det er umuligt? :(
Jeg mener nogle siger at en lage gipsvæg kan bære op til 35kg eller lidt mere, og 2 lager kan bære endnu mere...
jeg er bare i tvivl om da mine HTH køkkens reoler hænger også på den samme væg og de må veje mange kilo...
Af pimai
Du kan få nogle skruflugs specielt til gips hvori du sætter dine skruer, dem har jeg brugt og de kan sagtens klare 40 kg. på væggen (6-8 skruer)

2-lags gips er at foretrække. Tjeck lige hvor langt du har til de nærmeste lægter, hvis dit spænd er mere end 45 cm. bør du overveje at indsætte en forstærkning af f.eks. MDF. bag fjernsynet som du så kan sætte fast med mange skruer.
Af Jonster
Det bør være muligt for dig at sætte dit 42" op på din gipsvæg. Blot du har de rigtige skruer og at skruerne sidder på begge sider af en lægte. Jeg har selv hængt et 32" tv op på en enkeltlags-gipsvæg... Ingen problemer.
Af centric
Hvis du har dobbelt lag gipsplader, kan jeg ikke se nogen problemer i det. Selvfølgelig skal du anvende ordentlige materiale til rewplugs og skruer, men det skal man jo uanset om det er beton, gips etc.
Af kristiansj
En gipsrawplug i en enkelt gipsplade er sat til omkring 14 kg (for typen FX6 (6 mm))

Er det en dobbeltgipsplade skal du bruge en noget større rawplug da det er en speciel type der udvider sig på bagsiden af gipspladerne.
Det mest optimale er at ramme noget af skelettet bagved da det er noget mere solidt. Ellers så er en MDF plade en god ide for at fordele vægten.

Men sætter du ting op i gipsplade, så forsikre dig om at rawplugen passer til det du har (enkelt eller dobbelt) samt at du får den til at ekspandere ordentligt på bagsiden. (dette gøres lettes ved at skrue skruen i ved håndkraft.. når du når indtil beslaget så lige kør en 3-4 omgange mere rundt)