Debat af tilbehør og andre hardware-emner, som ikke hører ind under de andre fora

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg er den glade ejer af et Panasonic TX-P42X104 fladskærms tv indkøbt i november 2009. TVét har indbygget slids til vores Boxerkort så vi kan se TV2.

Men vi kan ikke længere optage TV2 på vores harddiskoptager, så mit spørgsmål er om vi kan tilslutte vores splinternye bærbare Lenovo G770 med Intel Core i5 2.5 GHz, 8192 MB, 750 GB til TVét og optage på den?

Både computer og TV har eksempelvis HDMI stik og ville kunne tilsluttes hinanden med et sådan.

Er der nogen der har erfaring i at bruge den bærbare til optagelse direkte fra TVét???

Kort svar imødeses så jeg kan komme videre med projektet. Jeg er mugligvis lidt teknisk uvidende, men al begyndelse er jo svær ;;)

kh

Henrik Wyke - Herning
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Og den lidt længere forklaring, så du måske kan se hvad der rent faktisk skal til før du kan optage:
Dit TV kan ikke sende billedet ud af HDMI-porten. Den kan kun modtage noget via HDMI. Du kan derimod trække billedet ud via Scart-porten, hvilket så desværre kun bliver i SD-kvalitet (og analogt). Gør du dét vil du da kunne en optager tilsluttet Scart-porten, hvilket dog kræver at dit TV er tændt imens og at du har TV'et kørende på den kanal du vil optage - hvilket reelt gør øvelsen ret overflødig, da du jo så ser programmet.

Hvis du vil gå PC-vejen, så skal du have en tuner tilkoblet, som samtidigt skal have en kortlæser og et dekoderkort fra Boxer. Prisen og besværet for at få dette til at køre gør det nok også ret ligegyldigt, da du så ligeså godt kan købe en ekstern tuner beregnet til TV'et, som samtidigt har indbygget harddisk eller mulighed for USB tilslutning af samme (en såkaldt PVR). Disse kan fås for ca. 500 kr. plus udgiften til en USB-harddisk.
Tak for konkrete svar.

Jeg vil overveje om ikke løsningen er endnu en ekstern MPEG4 box til Boxerkort.... Jeg er simpelthen træt af at man konstant skal have nye bokse og skrammel stillet op under sit fine tv, men sådan er livet åbenbart.

Men tak for hurtige og konkrete svar (B
hundefar skrev:Tak for konkrete svar.

Jeg vil overveje om ikke løsningen er endnu en ekstern MPEG4 box til Boxerkort.... Jeg er simpelthen træt af at man konstant skal have nye bokse og skrammel stillet op under sit fine tv, men sådan er livet åbenbart.

Men tak for hurtige og konkrete svar (B
Lige en kort kommentar til det med at skulle have en masse bokse stående. Jeg kan sagtens følge problemet med at skulle have en ekstern boks stående, enten til det ene eller det andet. De er sgu ikke altid lige pæne. Men i min verden er det nu 100 gange at foretrække frem for enten:

- At skulle ud og købe nyt tv hver gang de lige finder ud af at der skal en ny tuner til, nu hvor MPEG2 eller MPEG4 ikke er smart nok mere, etc. ;;)

-At skulle leve med de "smarte" funktioner der er indbygget i tv idag.

Jeg har et 63" tv som har kostet, i hvert fald for mig, et anseeligt beløb. Jeg er ekstremt glad for det, men selv om det er fra 2010 synes jeg bestemt ikke at de indbyggede funktioner er særligt anvendelige i dagligdagen. Dette er dog ikke et problem fordi jeg kan have en lille boks stående ved siden af, som kan give mig nogle funktioner jeg kan bruge til noget. Og hvis der om et år eller to kommer en ny boks med nye smarte features, så kan jeg bare skifte min boks ud, til en pris langt mindre end hvis jeg skulle have et nyt tv. Se det synes jeg er smart :)