Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af T_anja
Hejsa,

Efter jeg er flyttet i en større lejlighed, hvor afstanden til fjernsynet nu er cirka tre meter, ser mit ellers så trofaste 32" Sony Bravia meget, meget småt ud. Jeg er derfor på udkig efter et 46" eller 50" i 6-8.000 kr.-klassen, men er i syv sind.

Jeg har været rigtig glade for Sony'et, men har ellers ikke meget begreb om hvilke mærker der gør sig bedst. Jeg har uheldige erfaringer med Samsung, primært i forbindelse med en defekt mobiltelefon og efterfølgende latterlig kundeservice, samt en computerskærm som har det med at tænde af sig selv. Er det et kvalitetsniveau der også kan føres over på deres fjernsyn?

TV'et skal bruges til primært at se sport (jeg ser bl.a. en del tennis og fodbold), sekundært se film og underholdningsprogrammer, samt til Wii-spil.

Her er hvad jeg vægter højest:
- Fuld HD (jeg ser primært HD-kanaler via kabel-tv)
- God billedkvalitet, specielt godt til sport

Følgende vil være ekstra plusser, men ikke nødvendigt:
- USB-optagefunktion
- Smart TV/internetadgang
- Lavt energiforbrug (mit nuværende ligger på 130w, det må gerne være under)
- 3D

Umiddelbart ser det ud til at jeg er bedst tjent med et plasma i forhold til billedkvaliteten på sport, og fordi jeg så kan få lidt større skærm for de samme penge. Til gengæld går man lidt på kompromis med strømforbruget. Er det korrekt opfattet?

Det kan godt lyde som om man skal være lidt af en "nørd" for at have et plasmafjernsyn og passe godt på det i forhold til burn-in og den slags - det er jeg ikke sikker på jeg er den rette til. Hvor forsigtig er det nødvendigt at være, evt. i forhold til nogle specifikke modeller?

Er det værd at betale ekstra for "Smart TV" med det niveau de har nu? Jeg bruger i forvejen Netflix via en tilsluttet computer til film og serier, og det ville være rart at kunne gøre det direkte på TV'et i stedet, men det er kun interessant hvis det rent faktisk fungerer tilfredsstillende.

Nogle af de modeller jeg har kigget på er:
LG 50PZ950W (http://www.bilka.dk/Elektronik/TV/LG/LG ... Elektronik)
Panasonic TX-P50G30Y (http://www.komplett.dk/k/ki.aspx?sku=64 ... 34E45CBAB6)
Sony 46EX723 (http://www.proshop.dk/Fladskaerms-TV/So ... 55829.html)

Selv om jeg læser guides og anbefalinger her på siden og i forummet, føler jeg, jeg famler i blinde og at det er lidt tilfældigt hvad jeg ender med at se på. Jeg håber der at der er nogle kloge hoveder her som kan hjælpe mig videre?

Med venlig hilsen
Tanja
Af THM
du har fat i noget af det rigtige, strømforbruget er højere på plasma, men det er ikke noget der springer budgettet.
til dit forbrug vil jeg mene pz950 er det bedste valg da den har sublim bevægelseshåndtering til sport...
G30 har bedre sortniveau som især er en fordel til film i mørke omgivelser, men knap så vigtigt til sport. og bevægelseshåndteringen er ikke helt på niveau med pz950...
sonyen har også sine forcer især hvis man har præferencer for lcd, jeg vil dog ikke mene den kan matche pz950 og g30...
Af Mysen
Jeg er enig i alt, hvad THM skriver og kan tilføje, at Sonyen vinder i en stue med udpræget lysindfald. (Direkte reflekteret i skærmen)

Jeg tror også PZ950 er det bedste valg for dig, såfremt du ikke har det lysindfald, jeg har beskrevet.
Af T_anja
Mange tak for jeres svar. Stuen har et stort vest-vendt vindue, og TV'et vil være placeret på sydvæggen, så det kan godt være der kommer lysindfald om aftenen til sommer? Som nævnt er jeg lige flyttet ind - indtil videre kommer der kun en lille smule sol ind på væggen mod nord, når solen er på vej ned.

Hvordan med smart-TV-delen, som de jo alle tre har? Hvilke mærker er bedst på den front, og er det overhovedet værd at gå efter (findes der "billig-udgaver" af disse modeller uden smart-tv, og hvor meget er der at spare?)?
Af THM
når der ikke kommer ret meget lys ind nu når solen skinner vil det næppe blive et stort problem til sommer heller.
der findes billigere modeller, men smart tv funktioner hører med på de bedste. indtil videre er det dog ikke det jeg vil fokusere på...
Af orm08
Jeg har selv et Sony 46EX721 og kan varmt anbefale det.

Ser meget sport, og synes det er et godt TV til sport.

Med hensyn til plasma contra LED, er det vel efterhånden mere en følelses sag, der er fordele og ulemper ved begge.

En stor fordel ved Sony er at der er indbygget Netflix, hvis altså du bilder tv'et ind der står i USA med unblock-us. Det virker rigtigt godt.

Smart TV: hmmm ud over Netflix, bruger jeg youtube lidt, og viser foto via DLNA, ellers er det i mine øjne ikke meget værd. Man bruger det en del den første måneds tid, og deefter ikke meget.

3D: har ikke engang købt briller, og vælger efterhånden også 2D versionen når jeg går i rigtigt bio.
Af knudsen19
Jeg tillader mig lige at følge med i den her tråd og stille et par spørgsmål ang. dit sony Orm08 :) - hvad er forskellen på ex721 og ex723 modellen ? Og hvordan er det med direkte lysindfald på skærmen? Min tv hænger på væggen vendt mod nord, og hele den østlig vendte væg består af vinduer, så der er rigtigt meget lys i de daglige timer og meget lysindfald fra morgen til formiddag / eftermiddag vil jeg tro alt efter årstid. :)
Af orm08
Det er ok med lysindfald, så længe det ikke kommer bagfra, jeg har vidndue i stuen både mod øst og syd, og mit tv hænger mod nord. Jeg må rulle gardinet ned mod syd om dagen, men ikke mod øst, med mindre det er så tidligt at der er direkte sollys.

Forskel, mener at 723 har DVB-T2 istet for DVB-T, ellers det samme TV, begge har selvfølgelig DVB-C
Af knudsen19
Har skal man bruge DVB-T2 til noget når man får sit signal fra stofa ?
Af T_anja
Hej! Jeg vil lige endnu engang sige tak for jeres hjælp her i tråden. Jeg har bestilt et LG 50PZ950W som bliver leveret i næste uge.
Nu håber jeg ikke at alle de dårlige ting jeg har læst efter jeg trykkede på køb-knappen (retention, mange pixelfejl m.v.) er så slemt som andre siger O-O

En ting jeg også er spændt på at se er 2D-3D-konverteringen som skulle være god. Nogen der har erfaring med det?
Af Mysen
T_anja skrev:En ting jeg også er spændt på at se er 2D-3D-konverteringen som skulle være god. Nogen der har erfaring med det?
Ikke på denne model, men min skepsis overfor dette er altså temmelig omfattende. Det er ikke noget, der nogensinde vil slå igennem. 3D skal designes af en person på en computer eller skydes med et dobbeltkamera.