11 feb 2012, 16:39
Man skal have in mente, at anmeldere af tv ikke har tid til at gennemteste (selv om det egentlig er deres opgave) et tv, som en almindelig forbruger har. Anmeldere har ca. 14 dage til at komme omkring næsten alle aspekter af tv'et. Derfor sker det ofte, at de ikke lægger mærke til fejl, som brugere af tv'et gør.
Dette var tilfældet med Samsungs B850, som fik stor ros, men havde store problemer med bl.a. buzzing. Noget lignende skete med Samsungs D-serie af tv, som har problemer med "brightness shift", men som næsten ingen anmeldere lagde mærke til - et problem, som rigtig mange brugere af tv'et har. Nu nævner du VT30 og det er samme problematik, vi er ude i - det blev af mange kåret til 2011s bedste tv, men har nogle issues, som kan være af afgørende betydning for den almindelige bruger.
Nu har jeg skrevet dette flere gange, men jeg gør det igen: spørgsmålet er ikke, hvorvidt et plasma-tv buzzer, for det gør de alle. Vi taler jo om et højspændingsapparat. Nogle plasma buzzer selvfølgelig mere end andre og jo større tv, jo mere buzz. Spørgsmålet er mere, hvordan dit rum er indrettet, hvor god din hørelse er, hvor følsom du er overfor (mis)lyde, hvor du har tænkt dig at placere tv'et.
Ingen tvivl om, at VT30 er et godt tv. Er det fejlfrit? Nej. Kan du risikere at få en mandagsmodel? Ja. Ligesom med alle andre mærker. Den skarpe konkurrence på tv-markedet og de evigt faldende priser gør desværre, at køb af tv i dag er et lotteri.
LED tv er mere "sikre", idet de ikke lider af fejl i samme grad som plasma. De har deres begrænsninger i form af ujævn baggrundsbelysning, snævre betragtningsvinkler, glorier, osv., men de lider ikke af buzzing, brightness shift, osv., som jeg opfatter som deciderede fejl i konstruktionen, fordi de kan undgås. Plasma har så en bedre billedkvalitet, hvilket er grunden til at jeg selv og andre gider finde os i plasma'ens særheder.
u d s t y r