Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af magdk
Hey, jeg har lige købt mit første plasma tv (gt30y46').
Kan med det samme se at billedet er meget flottere end hvad jeg har været vant til med mit gamle sony lcd skærm (kdl40w4000 40').

Mit problem er at når jeg spiller konsol spil er det som om at billedet hænger lidt efter og skaber et dobbelt billede/slør.
Dette er især tydeligt ved fps spil når jeg drejer min spiller rundt. Jo hurtigere desto værere bliver det.
Har lagt mærke til at det også gør det en lille smule på sony tv´et men slet ikke lige så tydeligt. Især når jeg bare drejer spilleren langsomt rundt er der stor forskel på sony lcd og plasma panasonic skærmen.

Er dette pga. det meget skarpere billede der er på plasma at man tydligere kan se denne form for slør/dobbelt billede ved hurtige bevægelser?
Eller har jeg en decideret fejl på skærmen?
Har også lagt mærke til at det kan ses når jeg ser tv/film og kameraet køre hurtigt sidelæns.
Er det noget der bliver bedre jo mere tv´et bliver brugt?

Alle mine indstillinger er sat op som i flatpanels anmeldelse.

Håber nogen kan hjælpe mig med om det er noget man som plasma bruger skal vænne sig til pga. den teknologi billedet bliver dannet af.
Af Mysen
Der skulle helst ikke være et slør af den omfang, du beskriver. Et slør på plasma-tv er ikke helt magen til det slør, der er på en LCD, og det har ofte et grønligt/ gulligt skær. Hvis det ikke er tilfældet, så bør du teste et andet spil for at se, om der også er slør hér.
Af Mr.DJ
Kunne godt lyde som en bivirkning af plasma samt bedre/skarpere billed , som du er inde på! :-)

Nu kan jeg ikke huske hvilke features pana modellen har, men du kan jo evt. se om den har en "gaming" profil man kan slå til i en menu.

Hvordan er konsollen iøvrigt forbundet skærmen? Scart, HDMI eller noget tredje? HDMI er at foretrække.
Af magdk
Jeg kører med hdmi.
Har også prøvet game mode men samme problem.
Jeg kan se at der også er den slørethed/spøgelses agtigt aura når jeg sidder tæt på min gamle sony lcd. Men det er slet ikke lige så tydeligt som på plasma tv´et.

Kunne tydeligt se det da jeg spillede gran turismo og så min bil udefra køre ud af pitten. Da den var oppe i fart og kørte forbi en stillestående bil var det som om den bil der holdt stille i en hakkene bevægelse blev sløret/spøgelses agtig.
Når jeg ser tv er det mest på hd signalet at det ses. Hvis f.eks. nogen bevæger sig på tværs af af skærmen og kameraet ikke følger med bevægelsen.

Det kan selvfølgelig også bare være at alt er blevet mere tydeligt da jeg kun sidder 1,5-2 meter fra skærmen og er gået fra ældre 40'lcd til 46'plasma :-)

Kan huske at jeg havde et lcd phillips som også havde denne form for slør omkring objekter der bevægede sig hurtigt på tværs af skærmen. Det så ud som alt havde en blå aura omkring sig når det var i bevægelse.

Tak for jeres hurtige svar :-)
Af Mr.DJ
Man kan jo se alt muligt, hvis man bare sidder tæt nok på! ;-) 1,5m er osse ret tæt på! Pas nu på øjnene! ;-)

Men det er osse svært på forhånd at sige om det du oplever er værre end hvad man kan forvente og om man evt. kan udbedre det ved at justere lidt på billed indstillingerne.

Hvis du har en mobil med et godt kamera, kan du jo evt. prøve om du kan fange det du ser og vi kan så måske bedre vurdere om det hører under "normal" kategorien...men umiddelbart, set ud fra din sidde afstand...tror jeg desværre du vil kunne se "fejl" i billedet lige godt hvilket tv du havde! :-)
Af Rommel
Har du sat skarphed til 0
"Forbedring af opløsning" til off,
PNR til OFF?

Gaming på konsollen, er det 3D eller 2D? Hvis det er 3D, bruger du også et 1.4 HDMI kabel.
Af magdk
Tak for de gode svar.

Jeg har efterhånden bedre kunne se hvad det er der foregår. Det er hak/sitren i billedet som sker når noget bevæger sig hen over skærmen eller kameraet bevæger sig forbi det der er på skærmen.
Det er når billedet er skarpest altså hd tv at det er nemmest at få øje på.
Men det er nok bare det vi har snakket om tidligere at skærmen er skarpere og størerer.
Jeg kan se at når jeg sidder tæt på den gamle skærm, at der lidt sker det samme. Det er bare ikke hakkende men sløret i stedet.

Jeg er i gang med at teste tv'et i stuen hvor jeg sidder længere fra skærmen ca.3meter.
Jeg har også skruet skarphed ned på 2 som har hjulpet lidt.

Jeg skal tjekke blueray i aften.
Af magdk
Jeg kan forstå efter at have søgt videre på nettet at det jeg ser er det man kalder "judder" noget med hertz som er forskellig på lcd og plasma og derfor ses tydligere på plasma som ikke har noget med 90 hertz hvor mit som som er 60hz kan lave et hakkende billede når noget bliver sendt på 24hz (lang sætning :-).

Jeg kan også forstå at det er noget man må finde ud af med sig selv om man kan leve med da der som sådan ikke er noget at gøre ved det med mindre man vil betale ekstra for den dyreste model.
Brugeravatar
Af Rasmus Larsen
magdk skrev:Jeg kan også forstå at det er noget man må finde ud af med sig selv om man kan leve med da der som sådan ikke er noget at gøre ved det med mindre man vil betale ekstra for den dyreste model.
Judder er forsøgt løst med 100/200 Hz systemer, hvor Tv'et "beregner" nye billeder fra de eksisterende og indsætter dem. Et sådan system findes dog også i dit Tv, og i min optik får du absolut ikke bedre systemer ved at gå op til dyrere modeller.

Det lyder dog mærkeligt, at det skulle være så tydeligt. Har du prøvet at slå PNR og IFC-systemerne fra? Og bare generelt følge indstillingerne fra testen af GT30 her på FlatpanelsDK:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1300800175

Bliv også klogere på 100/200 Hz systemer her:
http://www.flatpanels.dk/fokusartikel.p ... 1288865091

Afslutningsvis skal det indskydes, at judder nu altså sagtens kan forekomme (og faktisk skal forekomme) på selv de allerbedste Tv. Det skyldes simpelthen, at man stadig optager film - og gengiver spil - i for få billeder per sekund til at forhindre disse små ryk i billedet (judder). Ser man ingen former for judder på sin skærm, skyldes det, at skærmen laver billedbehandling (hvilket bestemt ikke nødvendigvis er positivt, da man blot bekæmper et onde med et andet).
Af THM
Det er ikke rigtigt dit tv kan vise 24p korrekt...
Medmindre 24p smooth film er slået til
Af magdk
Jeg har sat det op som i anmeldelsen på flatpanels. Alt ekstra funktion er slået fra.

Har læst at det kan afhjælpe lidt på de hakkende billeder at slå ifc på hvis man kan leve med sæbe opera effekten.

Jeg kan tydligt se forskel på det hakkende/sløret billede alt efter hvilken kanal jeg ser.
Kanaler med dårligt signal som zulu, kanal 4, canal 9... som viser en serie der måske er lidt ældre ca.10 år er der meget spøgelses agtgtigt slør på de hurtige panorerende bevægelser.

Når det er kanaler med godt signal drhd, tv2hd, dr1... og de viser nyere optaget udsendelser er det mere hakkende i billedet ved de hurtige panorende bevægelser.

På bluray er det klart bedst stadig lidt hakkende men ikke lige så slemt.

Det har været mest tydligt på kanaler med godt signal som sender en ældre udsendelse.
Eksempelvis homeland på dr 1 er der rigtig meget hakkende slør på.
Af THM
Jeg oplever det mest i udsendelser som liebhaverne på tv2
Oplever du det også i dr nyhederne? For her oplever jeg ingen kurser...
Af magdk
tjekker dr nyheder i aften
Af magdk
Jeg har fundet ud af 2 ting som ikke går med mit plasma.
1 Det er for stort :-)
2 Jeg bliver forstyrret af det hakkende/flimrende billede man ikke kan komme udenom pga. hz systemet.

Så selvom jeg virkelig kan se hvor lækkert plasma billedet er så må jeg desværre gå tilbage til lcd/led.

Jeg har købt mit plasma hos hifiklubben via deres kredit service så for ikke at skulle sætte for meget igang vil jeg bare bytte tv'et med et andet hos dem.

Lige nu ser det ud til at blive TOSHIBA 42WL863N LED-tv.
Har læst at det skulle være godt til fim og konsol spil. Men også at deres rød farve ikke skulle præstere super.