Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af lgs
Hejsa,

Har lige købt et Sony KDL-40EX723.

Hver gang der er hurtige kamerabevægelse, fremkommer der nogle lodrette streger (ca. 1-2 cm brede) på skærmen. De er ikke særlig tydelige, men de er alligevel irriterende - især når man ser fodbold, hvor kameraet ofte panorerer frem og tilbage.

Det ser sådan ud:
http://tinypic.com/r/2hxce9c/5
(det er måske svært at se på den dårlige kvalitet, som optagelsen har, men man kan godt fornemme det).

Jeg kan i tidligere posts se at folk med andre tv har oplevet noget lignende. Er dette helt normalt, eller skal jeg gå ned og bytte fjernsynet?
PS: Tv'et er ikke vægophængt, og stregerne kommer både på antenne, HDMI og internet-videoer.

På forhånd mange tak for hjælpen!
Af PhDream
Din video hjælper ikke meget, da man ikke kan se hvor stort problemet er, men ud fra din forklaring er det nemt at forstå, hvad det handler om.

Det skyldes ujævn baggrundsbelysning. Det er noget (nærmest) alle LCD/LED tv har. Problemet kan også ses ved vertikale (opadgående) kamerabevægelser. Det er især slemt på LED med kantbelysning da det her er sværere at oplyse skærmfladen jævnt. Plasma har lignende problemer, så lad os bare kalde det et generelt fladskærmsproblem. Jo større tv, jo nemmere er det at spotte problemet.

Prøv at justere dine billedindstillinger efter forslag her på siden eller på hdtvtest.co.uk. Det kan minimere problemet.
Af trezno
Jeg har nøjagtig samme problem med 40ex723. Jeg har indstillet billedindstillingerne som foreslået i testen herinde, men jeg ser stadig disse lodrette streger, dog er mine noget bredere - ca 10 cm. Som beskrevet er de tydeligst ved fodbold.
Af lgs
Tak for svarene!
Jeg vil prøve at ændre indstillingerne som beskrevet.

Har været nede i Fona og klage, og der kommer en reparatør forbi på onsdag og henter det til service. Det virker dog på jeres svar som om, at alle led-tv lider af disse striber, så jeg skal måske bare aflyse servicen? Synes dog stadig, at det er uacceptabelt at et nyt tv har striber, og det ødelægger da virkelig fodbold-oplevelsen.
Af PhDream
Det er nemmest t se i fodbold, da det er en ensartet flade, kameraet panorerer over. Man vil også kunne se problemet (eller fænomenet, siden det er så udbredt) på et snelandskab eller lignende i film/spil.

Du bør aflyse service, for det er helt sikkert ikke noget, de kan reparere. Spørgsmålet er om de overhovedet vil kunne se fejlen/betragte det som en fejl. Det bedste, du kan gøre, er at forsøge dig med et nyt tv, da der kan være afvigelser fra panel til panel. Det er dog ikke sikkert, at det nye tv vil være bedre.
Af lgs
Justering af billedindstillingerne gjorde ingen forskel.
Hvis det ikke er noget der kan repareres, så vil jeg prøve at bytte det til et andet i Fona.
Af donoester
Kunne du tænke dig at tage et billede, hvor skærmen bare viser et sort billede (og i mørke) ?

Det virker som om nogle af lysioderne i bunden af panelet ikke lyser vinkelret på panelet (populært sagt), så det som nævnt før vil medføre en mørkere lodret streg.

Nu er problemet lidt, at det sikkert vil irritere dig som ind i helv***, nu hvor du har fundet "defekten". :D
Personligt vil jeg ikke synes det var i orden - men det synes jeg så heller ikke pixelfejl er, selvom mange fabrikanter mener det er helt acceptabelt. Muligvis er det bare for at dække over, at der anvendes paneler af dårligere sortering.

Men jeg vil egentlig tro reparatøren ikke vil foretage sig noget. Det ender måske ved, at Sony siger at "det er acceptabelt", og det derfor ikke kan udskiftes til et nyt panel under garantien. :(

Prøv at få det byttet, men foreslå om du kan komme til at se ombytnings-TV'et på prøve i butikken. Hvis ikke, få det klargjort hvad de vil gøre, hvis du er utilfreds med det nye.