Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Tsunami85
Torben Rasmussen skrev:
Klonk skrev:
Torben Rasmussen skrev:Du bør nok være varsom, men hvis du blot kører skærmen ind først, så vil effekten af disse logoer være mindsket.
Køre skærmen ind = få fat i en break in DVD/fil og afspille den i x antal timer?
Eksempelvis ja. Du kan dog også bare se noget TV eller en film, der ikke har bjælker eller andre stationære ting i billedet.
Torben, dig kan man sgu regne med. Man læser en masse forskellige ting mht. hvordan TV'et så bør være indstillet under den her break-in perioden.

Kan du i et par punkter beskrive hvad der er best practice? Man (jeg? :)) læser jo om det på næsten daglig basis, for kun at blive mere og mere forvirret...
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du vil være sikker, så er der kun break-in metoden tilbage. Der findes dog ret mange film, som er lavet i 16:9 formatet, dvs. uden sorte bjælker, som du kan se. Der er næppe nogen film, der har noget stationært siddende under hele filmen. Ellers kan du jo se TV, hvor du enten zoomer, så loggerne forsvinder eller sørger for at skifte kanal, så det ikke er det samme logo du ser på i timevis.
Af Tsunami85
OK. :)

Men hvordan bør TV'et være indstillet under break-in perioden? Altså fx, contrast 50? Eller 100? Noget man skal slå til/fra, hvad-som-helst?

Eller er det bare at smide tallene fra Rasmus' test ind fra første minut?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvis du kører break-in skiven, så indstil TV'et i den dynamiske profil, da det så vil ældes hurtigere. Ser du i stedet film og TV, så indstil det efter Rasmus' anbefalinger.
Af capi
Det er måske lidt besværligt. Men kan man ikke bare spille en dvd film igennem 50 gange inden man begynder at bruge fjernsynet? ?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvorfor ikke bare finde 50 film du rent faktisk har lyst til at se (og find dem på BluRay når det er et HD-TV du har købt...)?
Af capi
Det kan man selvfølgelig også :-)
Af Ham_Der_Hansen
GreNoLi skrev:
Ham_Der_Hansen skrev:Det er godt at høre, at det kun er i begyndelsen af tv'ets levetid, man lige skal være ekstra varsom, ville nok ikke kunne leve med kun at måtte se kanalerne med logo'er i x antal minutter ad gangen :-) så ville jeg heller ikke kunmne forstå den masive opbakning plasma nu har he he

GreNoLi hvordan går det med din skærm?
Nu har jeg hverken kørt ruller eller noget de sidste par dage, men blot set almindelig tv. Man kan desværre stadig se logoet nederst på skærmen når jeg kører ruller. Øverst på skærmen kan man ane lidt hvis jeg står med snuden helt oppe i skærmen.
Okay tak for info. Jeg håber sgu du får styr på det, så du kan nyde både Fifa 2012, forhåbentlig spiller du med Milan ;-) og din lækre skærm uden bekymringer om retetion og burn-in fremadrettet.
Af Tsunami85
Torben Rasmussen skrev:Hvis du kører break-in skiven, så indstil TV'et i den dynamiske profil, da det så vil ældes hurtigere. Ser du i stedet film og TV, så indstil det efter Rasmus' anbefalinger.
I din artikel om Break-in skriver du:

Sænk kontrasten og lysstyrken
De fleste plasma TV har en meget høj kontrastindstilling fra starten af og visse modeller har endda en dynamisk kontrastjustering der selv skruer op og ned. Sænk kontrasten til under 50% de første 200 timer og slå den dynamiske kontrast fra.

Disse to råd strider da lidt mod hinanden? Eller misforstår jeg nogle begreber?
Brugeravatar
Af MigSelv
Ved break in ( heldækkende farvebilleder ) vil processen fremskyndes ved dynamisk profil.
Ved tv kigning med logoer, vil dynamisk indstilling, øge risikoen for burn in. Dertil kommer så et helt forkert billede ( farver osv. ).
Af GreNoLi
Nu er der gået en uges tid hvor jeg bare har set almindeligt tv og ingen spil. Ingen bedring af mit shadow logo burn in, så må nok se i øjnene at det er permanent. Synes det er helt ufatteligt at der ikke er styr på det i 2012. At man efter 1 1/2 uge kam lave permanent burn in, ved at spille en smule med nedsat kontrast og lys. Ja plasma har de bedste billeder, især i bevægelse, men hold da op hvor er det ringe mht. Retention og burn in.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Tsunami85 skrev:
Torben Rasmussen skrev:Hvis du kører break-in skiven, så indstil TV'et i den dynamiske profil, da det så vil ældes hurtigere. Ser du i stedet film og TV, så indstil det efter Rasmus' anbefalinger.
I din artikel om Break-in skriver du:

Sænk kontrasten og lysstyrken
De fleste plasma TV har en meget høj kontrastindstilling fra starten af og visse modeller har endda en dynamisk kontrastjustering der selv skruer op og ned. Sænk kontrasten til under 50% de første 200 timer og slå den dynamiske kontrast fra.

Disse to råd strider da lidt mod hinanden? Eller misforstår jeg nogle begreber?
Som jeg skriver så er det KUN ved brug af break-in skiven at den dynamiske profil kan benyttes. Og det er kun for at ælde fosforet hurtigere. Når man ser TV så skal man netop bruge mere moderate indstillingerne for at sænke risikoen for at et logo brænder fast. I min artikel antager jeg, at set er de færreste der rent faktisk kører en reel break-in, så derfor er rådet også formuleret derefter.
Af capi
Jeg laver break in ved at se en masse dvd film.. Så skal den da også stå på dynamisk ikke?.. Eller gælder det kun hvis man bruger en break in skive...
Af Mysen
Du kan ligeså godt indstille den efter testen herinde eller bruge THX profilen, for selv om det tager lidt længere tid, så er der ikke særlig fedt at se film på dynamisk-profilen.