Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af GodOnDuty
Halløj herinde,

nu har jeg læst med i et stykke tid efterhånden, så nu måtte jeg få lavet en bruger.

Jeg skal til at udskifte mit gamle fjernsyn der desværre gik i stykker(et 32" hd-ready).

Vi startede med at ville købe et på tilbud til ca 3000, men det er nok ikke muligt.

Af størrelse skal det være 40-42" og det skal være i stand til at vise en fodboldkamp uden at den "hakker" i det. Jeg tænkte derfor at et plasma tv var at foretrække.

Vi har dog også kigget på LED fjernsyn pga deres noget lavere strømforbrug og at de ofte er tyndere end plasma tv.

Hertil kommer at jeg har hørt at nogle fjernsyn også har problemer med at vise alm. TV signal som ikke er hd.

Vi har også et mediecenter, som kører mediaportal. Dette skal slåes til via HDMI og jeg har hørt at nogle fjernsyn også kan have problemer med at vise billedet fra en PC korrekt.

Nu er problemet bare at det er rigtig svært at vælge. Har været ude og kigge på nogle modeller i elgiganten idag og der var flere af dem der "hakkede" - både LED og plasma tv.

Er der nogen der kan anbefale et 40-42" TV til max 7.000 som både er LED, kan vise alm fjernsyn og kan vise fodbold ordentligt og som samtidig kan vise et ordentligt billede fra vores mediecenter?

Eller er plasma bedre til vores formål?

På forhånd tak.
Martin
Af DavidHimself
Samsungs 6000 serie passer umiddelbart på det du beder om! :)

Se eventuelt på 40D6505 (eller 6515 hvis det skal være hvid ;) )
Som rigtigt godt alternativ burde du kigge på 46pfl6606T'eren fra Philips!
Af GodOnDuty
Tak for inputtet :D

Så selv på Samsung UE40D6517XXE i dag i elgiganten. Det var det TV der faldt bedst i vores smag mht billedkvalitet. Prisen var dog 7999 derude(står på nettet til ca 6900).

Hvad er forskellen på 6515 og 6517?

Jeg troede at man skulle kigge efter 1080p24 for at vide at den ville spille ordentligt sammen med mediecentret? Og det har ingen af ovenstående :(

Mht Philips TV blev jeg ikke imponeret af deres udvalg i elgiganten. Og 46" synes vi (læs:kæresten) er for stort :S

Hvad er forskellen på phillips TV der ender på T og H?
Af Mysen
GodOnDuty skrev:Hvad er forskellen på 6515 og 6517?
T2 tuner i 17eren. T1 tuner i 15eren. Boxer kræver T2, hvis du skal kunne se HD kanaler hér. Er din udbyder en anden, er T2 ikke nødvendig.

Alle nye modeller understøtter 1080p/ 24hz, og det gælder også de modeller, du har kigget på ;)
Af GodOnDuty
Mange tak. Jeg så det lige på hifipriser at det var der forskellen lå. Det er heldigvis ikke så vigtigt for mig, da vi har kabel tv.

Og forskellen på deres 6000 serie og 7000 serie har jeg fået læst mig frem til skulle være 120 hz vs 240 hz og et bedre kontrastforhold samt understøttelse af 3d.

Er glad for der ikke er nogen indtil videre der har sværget til plasma tv :D
Af GodOnDuty
Samsung UE40D6517 ligner et godt bud, men kan det betale sig at lægge lidt mere og så tage UE40D7005?

Jeg har IKKE brug for 3d funktionen.
Af GodOnDuty
Endnu et spørgsmål.

Hvad er forskellen på samsungs C og D serie?
Altså f.eks UE40D6517 og UE40C6715
Af Tsunami85
D er 2011-model, C er 2010, B er 2009 og A er 2008.

I øvrigt er 46" sjældent for stort når det er et TV i den kvalitet, med mindre I virkelig sidder tæt på. Er min mening :-)
Af GodOnDuty
Fornemt.

Jeg er nu næsten sikker på det bliver et 6517 vi ender med at købe.
Selvfølgelig(dum som man er når nu man har besluttet sig) har jeg kigget lidt videre og også fundet et 6757 samt selvfølgelig 7005.

7005 er jo en serie nyere, men får en del tæsk på forskellige sider.
Efter hvad jeg er nået frem til har 6757 højere refresh end 6517, som skulle gøre det bedre til sport.

Er der nogen der kan fortælle forskellen ganske kort på 6500 vs 6700 vs 7000 serierne?
Af Ekmani
Har lidt svært ved at forstå hvorfor du ikke vil se på plasma mulighederne, især når du specifikt nævner sport og plasma utvivlsomt er bedst til hurtige bevægelser. Pænt design og tynd ramme kan også fås, men nok kun på top modellerne i den dyre ende. Strømbesparelsen er vist de senere år også bestemt til at overse ift. den ekstra kostpris man typisk betaler for et LED vs. plasma i tilsvarende kvalitet.

LED har igen så andre fordele og samsung 65xx har jeg også kun hørt godt om til prisen.
- 6700 kender jeg ikke så meget til.
- og ja 7000 i LED udgaven har fået lidt tæsk som du også skriver, bl.a. også ift. bevægelser...
Af GodOnDuty
Et plasma koster ca 250-300 kr mere pr år. Men jeg har da klart overvejet det da man får mere for pengene i plasma. Men kæresten er lidt vild med designet på 6517 . Tager lidt rundt i weekenden og vælger et. Men det er rigtig svært og uoverskueligt.
Af PeterD
plasma er nødvendigvis ikke dårligt..en pana skærm kan udkonkurrere de fleste af LG/Samsungsskærme på farve og sortniveau...men igen nogen vil ikke have det mest korrekte/læs: bedste billede og så skal de selvfølgelig ikke vælge Panasonic, men istedet gå hjem med en koreaner...

på nogen købere lykkedes LG/Samsungs marketingsstrategi altså: "Vi skal UBETINGET VÆRE DE STØRSTE dvs. ikke de bedste inden for vores felt..Derfor dumper vi priserne og sender fladskærme på markedet hurtigere end McD. kan sælge burgere.."

PS. Du kan ikke vudere en skærm på tvsignalet i Elgiganten. De har typisk kun 1 antenneindgang til 30-50 skærme, så billedet dér kan du ikke rigtig sammenligne med når du kommer hjem..Desuden vil de jo helst sælge 2 LG/Samsung frem for 1 Philips,Panasonic etc. da sælgerne får "pluspoint" for at sælge LG/Samsung.....

Så tror da pokker at LG/Samsung har vokset sig enorme i Europa...
Brugeravatar
Af edinger
Jeg synes, det er et temmelig ladet indlæg, du kommer med der, PeterD.

At vælge tv i dag beror på mange faktorer. Herunder billedkvalitet.

Som det gerne skulle være dig bekendt, er det dog langtfra alle, som sætter lighedstegn mellem korrekt billede og personlig præference. Og fred være med det.

Af samme årsag er det også, at jeg altid søger at afdække spørgers behov, førend jeg kommer med en anbefaling.

For hvad nytter det at anskaffe sig en halvkedelig Panasonic-skærm med afdæmpede farver, hvis det, man tænder på, er pangfarver og masser af features... og design?

Det er et personligt valg. Om end et valg, som set fra min stol er svært at forstå. Så langt er vi enige :) Men hvad folk bedst kan li' – korrekt eller ej – er nu engang deres valg.

Herudover skal man ikke underkende fordelene ved LCD-teknologien, hvor jeg da er sikker på, at det for mange spiller en ikke uvæsentlig rolle, at du med en LCD-skærm bare skal putte stikket i kontakten, og så kører det. I modsætning til plasma, som kræver mere bevågenhed.

Men hvad ville JEG så vælge? Jo, med det forbrugsmønster, GodOnDuty beskriver, ville jeg naturligvis vælge en plasmaskærm. Samsung D555 eller Panasonic G30 ;)
Af jones31
edinger skrev:Jeg synes, det er et temmelig ladet indlæg, du kommer med der, PeterD.

At vælge tv i dag beror på mange faktorer. Herunder billedkvalitet.

Som det gerne skulle være dig bekendt, er det dog langtfra alle, som sætter lighedstegn mellem korrekt billede og personlig præference. Og fred være med det.

Af samme årsag er det også, at jeg altid søger at afdække spørgers behov, førend jeg kommer med en anbefaling.

For hvad nytter det at anskaffe sig en halvkedelig Panasonic-skærm med afdæmpede farver, hvis det, man tænder på, er pangfarver og masser af features... og design?

Det er et personligt valg. Om end et valg, som set fra min stol er svært at forstå. Så langt er vi enige :) Men hvad folk bedst kan li' – korrekt eller ej – er nu engang deres valg.

Herudover skal man ikke underkende fordelene ved LCD-teknologien, hvor jeg da er sikker på, at det for mange spiller en ikke uvæsentlig rolle, at du med en LCD-skærm bare skal putte stikket i kontakten, og så kører det. I modsætning til plasma, som kræver mere bevågenhed.

Men hvad ville JEG så vælge? Jo, med det forbrugsmønster, GodOnDuty beskriver, ville jeg naturligvis vælge en plasmaskærm. Samsung D555 eller Panasonic G30 ;)
Sådan kan ikke siges bedre :-)
Har du arbejdet i Elgiganten Peter?? Siden du ved så meget om kæden og ikke omtaler expert, fona, bilka???