Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Chaui
Jeg tror Passiv 3D er det sundeste for hovedet. Dog er jeg ikke en af dem der lider af hovedpine ved brug af 3D.

At passiv 3D nedskalere til SD, det tvivler jeg på, det jeg har hørt er at passiv 3D er i 720p altså HD, hvorimod Aktiv 3D er i 1080p, FullHD.

Personligt synes jeg Aktiv 3D fungere bedst, med bedst dybde og effekt. hvorimod Passiv er godt til en større familie/vennekreds og billigere når det handler om brillekøb.
Af Michael K
Var inde og se Avatar 3D og det var jeg godt nok slet ikke imponeret af overhovedet, og det var jo passiv 3D.
Af Mysen
Der er en anelse mere dybde på en aktiv 3D plasmaskærm end i biografen, men det er temmelig meget mere anstrengende. En enkelt film, kan man godt holde til, men jeg orker ikke at spille med 3D aktiveret.

Det er en smagssag. Kort sagt, er det bedre billedkvalitet og dybere effekt med aktiv 3D, mens det er nemmere, billigere og mindre anstrengende med passiv 3D..

Jeg stemmer på passiv. - men jeg er ikke sikker på, jeg ville bruge 3D mere, selv om det var cinema teknologien, der var på mit tv.
Af Chaui
En film som Avatar synes jeg personligt ser skide godt ud på min skærme med aktiv 3D, hvorimod i biografen synes jeg også 3D'en kontra det jeg har set herhjemme er lidt fesen.
Af steffenj
Nu det nok lidt svært at sammenligne det med biografen da placering og størrelse er noget anderledes. Jeg syntes personligt et tv som LW980 gør det ret godt på 3D delen uden man bliver helt ør og træt i hovedet kontra min eget 8005 med aktiv, men jeg tror meget det er en smagsag.
Michael K skrev:Jeg hørte at passiv 3D nedskalerer billedet til 540p, og man får ondt i hovedet af passiv. Nogen der har erfaringer med begge dele?
du har næsten ret omkring 540p, dog burde LG have udviklet standarden for passiv 3D til at det foregår interlaced, så de egentlig udnytter hele 1080 linier og ikke kun 540 som du henviser til. så deres certificering for 1080p 3D skulle være at alle 1080 linier nu ses på seneste modeller, via software teknisk løsning, og altså ikke via et skiftende billed som aktiv 3d benytter sig af.

hovedpine delen på aktiv 3d består i at flere personers øjne simpelthen ikke kan klare "flimmer" tilstanden med halve billed opdateringer over en længere tid som 1.5time, så får nogle personer altså hovedpine.

på passiv 3D bevares det samme billed på skærmen uden skift og flimmerfrit, og opdelingen foregår i brillerne og derved minskes mulighederne for hovedpine da øjne belastes mindre af flimmer som opstår på skærmen når brille og tv skifter fuldskærmsbilled.