Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af hrjonas
Hejsa.

Jeg fik købt et 40D5004 forleden, og som sædvanlig er det indstillet helt vildt ekstremt, også på de forskellige billede-profiler.

Men hvordan kalibreres det her TV bedst?
Af Mysen
Kalibrere er det forkerte ord, da det drejer sig om at måle og indstille sig frem til en reference, og det kan man altså kun gøre, hvis man har det rigtige udstyr ;)

Du mener "indstille", men så længe der ikke foreligger en test af den, er det svært at vide, hvordan du skal gøre, og da den bruger en helt anden lyskilde, bør du ikke kopiere indstillinger fra en LED-model. Typisk drejer det sig om, at du finder film-profilen, nedjusterer kontrasten en smule, sætter skarphed til 0, slår alle kredsløbsforbedringer på nær LED motion plus fra, skifter til en varmere farvetemperatur og drejer farveknapperne så de passer dig.
Det er iøvrigt en god idé at skaffe en kalibrerings-dvd, så du på øjemål kan få kontrast og farver mere præcise.
Alle de indstillinger, der har med kontrast og gamma at gøre, skal justeres frem og tilbage, da de påvirker hinanden. Det kan altså ikke gøres i et hug, men tiden er godt investeret.
Af hrjonas
Mysen skrev:Kalibrere er det forkerte ord, da det drejer sig om at måle og indstille sig frem til en reference, og det kan man altså kun gøre, hvis man har det rigtige udstyr ;)

Du mener "indstille", men så længe der ikke foreligger en test af den, er det svært at vide, hvordan du skal gøre, og da den bruger en helt anden lyskilde, bør du ikke kopiere indstillinger fra en LED-model. Typisk drejer det sig om, at du finder film-profilen, nedjusterer kontrasten en smule, sætter skarphed til 0, slår alle kredsløbsforbedringer på nær LED motion plus fra, skifter til en varmere farvetemperatur og drejer farveknapperne så de passer dig.
Det er iøvrigt en god idé at skaffe en kalibrerings-dvd, så du på øjemål kan få kontrast og farver mere præcise.
Alle de indstillinger, der har med kontrast og gamma at gøre, skal justeres frem og tilbage, da de påvirker hinanden. Det kan altså ikke gøres i et hug, men tiden er godt investeret.
Tak for info :)

Det ér en LED skærm...?

Jeg har allerede fiflet lidt med det, og er rimelig tilfreds, men kunne være fedt, hvis der var nogle guidelines i tal, jeg kunne gå ud fra :)