Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Jeg havde tidligere et 15" billedrørs-tv med indbygget DVD ..hvor DVD-afspilleren nu er stået af.(bare for at gøre udgangpunktet klart!!)

Har kikket lidt rundt omkring og er kommet frem til at alt mellem 19-23" (MAX. 4000kr ..gerne under) er passende for os og LCD er allerhøjest prioriteret!
Da jeg er træt/søvning(aften), eller træt/søvning/ufocuseret(morgen) ..er det derfor skudt langt over mål med store/dyre super HD tv i soveværelset - Det tjener et simpelt behagelighed-formål ..at kunne se lidt tv/film i sengen(så derfor er highend noget der hos os står i stuen!)

Har kikket lidt på dette og ville gerne høre om nogen kendte det eller kan se om det er et ok tv/dvd til formålet??(men mindre forslag er oxo meget velkomne!)
Dantax 23LCD/DVDhttp://www.hifipriser.dk/Products/Listp ... ?ID=313519
Det er dog set i Metro for 3748,5kr incl moms!
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det der er ulempen ved de små TV er at de ofte benytter TN paneler. Til TV er det virkelig irriterende at se på et billede der ændrer sig ved den mindste bevægelse (husk på at afstanden er lang, så selv bevægelser på ½ m vil svare til en forholdsvis stor vinkelændring).

Hvis du kun skal se TV fra en given position (ikke relateret til aktiviteter der kunne forbindes med en "seng") så er det selvfølgelig ligegyldigt, men jeg skal indrømme at jeg ofte irriteres over at mit eget TV ikke kan tiltes fremover for TN bliver meget hurtigt enormt ringe når man kigger på dem lidt nedefra.

Dit eget valg er dog fint og i den prisklasse er der nok ikke noget der vil få din underkæbe til at ramme gulvet. Den største synder du vil støde på må næsten være backlight bleeding, men det kræver at du smutter ud og ser TVet i virkeligheden før det kan elimineres.
Af xenon
har ikke læst denne tråd - faldt bare lige over at du overvejede dantax - ville bare lige sige at dantax e noget møg....hold dig fra det er mit råd
Af abelbendel
Du nævner TN-panelet og de gener der er forbundet med det som TV ..er det da et TN-panel i dette TV??(troede ikke at TFT var et TN-panel).
Som du beskriver TN-panelet, virker det jo ganske uanvendeligt som tv(pga. afstanden), så det håber jeg ikke det er! - gidder ikke slås med dårlige betragtningsvinkler, hvilket jeg her forudser med TN-panelet!!

CITAT:Dit eget valg er dog fint og i den prisklasse er det nok ikke noget der vil få din underkæbe til at ramme gulvet. Den største synder du vil støde på må næsten være backlight bleeding, men det kræver at du smutter ud og ser TVet i virkeligheden før det kan elimineres.

Jeg har i denne sammenhæng heller ingen forventninger om, at jeg skal tabe kæben - igen.. der er tale om et soveværelse-tv(billigt alternativ til det man har i stuen!)
Regner med at kikke forbi Metro og undersøge/teste lidt på deres udstillingsmodel(backlight bleed mm - dog er jeg ikke krekilsk ..det er til soveværelset og dermed er jeg rimelig large!)

EDIT:PS. ANDRE ALTERNATIVER/FORSLAG ER STADIG VELKOMNE!!!
Af abelbendel
xenon skrev:har ikke læst denne tråd - faldt bare lige over at du overvejede dantax - ville bare lige sige at dantax e noget møg....hold dig fra det er mit råd
Jeg mener, at dem der afskriver alle produkter uanset kvallitet ..på baggrund af mærket, er ...skal vi sige ..virker lidt usaglige.
Jeg forventer ikke afsindig god kvallitet i denne prisklasse(highend mm.) - så derfor er mit eneste håb bare, at man kan se et rimelig ok billede og at det ikke går i "udu" dagen efter garantien er udløbet.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
abelbendel skrev:Du nævner TN-panelet og de gener der er forbundet med det som TV ..er det da et TN-panel i dette TV??(troede ikke at TFT var et TN-panel).
Som du beskriver TN-panelet, virker det jo ganske uanvendeligt som tv(pga. afstanden), så det håber jeg ikke det er! - gidder ikke slås med dårlige betragtningsvinkler, hvilket jeg her forudser med TN-panelet!!
Du blander vist lidt rundt i tingene. TFT står for Thin Film Transistor og har intet med paneltypen at gøre. Det er blot den måde man får de elektriske signaler frem til hver enkelt pixel. TN står for Twisted Nematic og er en bestemt type flydende krystaller der udmærker sig ved at være hurtige, men deres opbygning gør at de ikke har samme blokkering af lyset når du ændrer synsvinklen.

Jeg har ikke data på hvilken type der sidder i pågældende Dantax, men du kan typisk se det ved at kigge på opgivelserne for betragtningsvinkler. Hvis de er under 178 grader, så er det med stor sandsynlighed TN - for dette Dantax står der 170/170, så det kunne godt være TN.

Der findes en "quote" funktion i vores editor, som selv opsætter tingene så de ser korrekte ud. Det villle gøre din tekst lettere læselig hvis du brugte den ;)
Af abelbendel
yakken skrev:Hvis de er under 178 grader, så er det med stor sandsynlighed TN - for dette Dantax står der 170/170, så det kunne godt være TN.
Ok.. de tv'er(m. DVD) jeg ku finde i den størrelse, falder alle indenfor de 178 graders betragtningsvinkel og har dermed alle stor chance for at have TN-panel ..såeh..

Gør det nogen forskel for betragtningsvinklen, hvis man køber et TV(uden DVD) OG en DVD-afspiller ved siden af(udover at det er MEGET billigere!!)?? ..eller skal man bare glemme flat-tv og købe et alm. billedrørs-TV igen, for at få noget man kan holde ud at se på?!?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Altså: Til soveværelset er det jo ret bekvemt med en flad model og en måde at undgå de katastrofale betragtningsvinkler (som helt klart er værst når du kigger på TVet nedefra) kunne være at montere det på et vægbeslag og så tilte det så det passer til at man kigger nogenlunde ligepå når man ligger i sengen. Jeg lever selv med et TN panel i soveværelset og det er nok af ren dovenskab at jeg ikke har klodset det op så vinklen bliver lidt bedre ;)

Bedst vil det dog være at tage ud og se på nogle af de små modeller for at se om der overhovedet er nogen af dem der har et andet panel end TN. Det er temmelig nemt at spotte hvis du kigger på dem et godt stykke nedefra, da farverne næsten skifter til det du kender fra negativer til et kamera. Billedet bliver meget hurtigt ret mørkt.