Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Lex Luthor
Thomas Fisker skrev:Det klip der kører i den butik du har været i er et klip der demonstrere tv'ets evne til at lave interpolering, hvor man ved at skabe kunstige billeder, mellem de rigtige billeder, kan give et mere flydende billede, det er en funktion som nogen elsker, og andre hader, da det godt kan give billedet et meget kunstigt billede.

Philips 5606 er et 100hz PMR tv, hvilket betyder at tv'et kører med en skærmfrekvens på 50hz + noget backlight scanning, de tv du ser i butikken der kører flydende vil være skærme der har interpolering og kører med en skærmfrekvens på 100 og 200hz.

Om du kan lide det lidt mere kunstige billede skal være op til dig, herinde tror jeg ikke du finder meget andet hjælp end, "slå det l**t fra" ect., da det ikke ligefrem er en funktion der giver det mest rigtige billede :)
Vil det med andre ord sige, at det Philips 5606 rent faktisk ikke var indstillet forkert, men ganske enkelt bare ikke kunne trække billedet? For det så godt nok meget dårligt ud.
Af Thomas Fisker
Lige netop, går ud fra at klippet er det hvor der bliver panoreret forbi nogle skyskrabere blandt andet, og det vil ikke kunne vises uden at det hakker/bliver meget utydeligt på skærme der ikke benytter interpolering.
Brugeravatar
Af edinger
Forkert ift. fremvisning i butik. Korrekt ift. hjemlig tv-kiggeri.
Af Lex Luthor
Thomas Fisker skrev:Lige netop, går ud fra at klippet er det hvor der bliver panoreret forbi nogle skyskrabere blandt andet, og det vil ikke kunne vises uden at det hakker/bliver meget utydeligt på skærme der ikke benytter interpolering.
Hvilken prisklasse skal man op i, for at få et fjernsyn med interpolering? Hvordan kan man se i specifikationerne, om et fjernsyn har interpolering? Og hvor vigtigt er det overhovedet, ud fra jeres subjektive vurderinger? Vil jeg fx lægge mærke til, hvis et fjernsyn IKKE har interpolering, i det fleste tilfælde, når jeg ser film, serier, og bruger tv'et til PS3? Vil det, at det ikke har interpolering, væsentlig forringe oplevelsen?
Af Lex Luthor
Efter en googling så jeg, at det også blev benævnt som "soap opera effect". Jeg er ikke så sikker på, at jeg vil have et fjernsyn med interpolering alligevel nu :D
Brugeravatar
Af edinger
Du har måske nok læst meget, Lex, men det lyder desværre ikke som om, at du har fanget essensen omkring interpolation.

Nemlig at denne teknik ikke forbedrer, men forvansker output'et.

Det giver derfor meget lidt mening ligefrem at efterspørge en skærm, som interpolerer.
Af jones31
Du skal købe lc40le530 sharp 40"
hvis det skal køre med smooth i forhold til 40pfl5606h.
Brugeravatar
Af edinger
jones31 skrev:Du skal købe lc40le530 sharp 40"
hvis det skal køre med smooth i forhold til 40pfl5606h.
Jamen, så er den sag jo afgjort :D
Af Otto J
pipper skrev:Jeg tror ikke på at de går og justerer på skærmene bare for at sælge et bestemt mærke.

Den må i sgu længere ud på landet med.
Der er rigtigt mange aspekter i spil i dette her spørgsmål. For det første: Nej, de fleste steder har de slet ikke know-how eller tid til at gå og justere tv'ene ud fra hvad der skal sælge bedst. Det er nærmere rene tilfældigheder, hvordan tv'ene er indstillet (kunderne har oftest også adgang til fjernbetjeningerne...). Trist men sandt.

De store tv-producenter har så noget forskelligt demo-materiale, herunder materiale der er designet til at hakke helt vildt, på skærme der rent faktisk gengiver kildematerialet som det er, mens skærme med "motion-flow", "Natural Motion" og lignende (soap-opera effekter som det bliver kaldt ovenfor) får det til at se flydende ud. Dette materiale er overhovedet ikke retvisende overfor almindeligt tv- eller filmkigning, og er derfor endnu mere misvisende overfor hvad der giver det bedste billede i praksis.

Det bedste argument jeg kan give for at dette materiale er misvisende, og at alle disse motion-kompensationer i virkeligheden er overflødige, er dette: Hvis almindeligt tv-materiale rent faktisk hakkede så meget som det fremstår i butikkernes demo'er på halvdelen af verdens tv, så ville både tv-producenter som kanal-udbyderne blive mødt med ramaskrig fra brugerne. Det sker ikke, fordi det i virkeligheden slet ikke er så slemt.

Dernæst, som jeg vist skriver i den tråd der linkes til ovenfor: Har du nogensinde set et 50 Hz billedrørs-tv (hvis man ellers kan huske dem) hakke? Nej vel? Ergo er de 50 Hz ikke noget problem. Hakkeri kommer andre steder fra, og det kan godt ligge i kildematerialet (især hvis materialet er lavet til at sælge tv).

Konklusion: HVIS du vil evaluere tv'ene i butikken, så skal du for alt i verden bruge dit eget materiale til det (og det skal være materiale du kender godt), og hvis butikken ikke tillader at du kan se dit eget materiale, så find en anden butik. Men alt andet lige, så skal de oplevelser man får i butikken tages med et kraftigt gran salt. Dén type af TV-forretninger man generelt har at vælge imellem i dag, er kategorisk uegnede til evaluering af et tv's kvalitet. Du kan lige så godt kaste en terning.