Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej

Har netop købt et SONY KDL-46EX720 og oplever ved halvmørke billeder og især mørke, at der er en del støj/grumset/flimmer/uklar i kun højre side af skærmen.

Bredden med støjen er ca. 20 cm bred og starter fra kanten og ind mod midten.

Bør det være sådan. Købt på tilbud ved Expert til 7.500,00 kr.. Er det en for billig skærm og det må man leve med?
Af vizz
Har du mulighed for at tage et billede af skærmen - sæt det ind i denne post.
Af thebign
Jeg skal beklage den langsomme reaktion på mit svar og billede.

Som man kan se på skærmen i højre side ca. 20 cm bred fra kanten indtil midten er der meget støj og højlys. I nogle tilfælde er billedet sløret og grumset ved mørke baggrunde i en udsendelse.

Nogle billeder er taget lige på og andre ca. en halv meter til siden.

Er det normalt eller er jeg bare meget kritisk. Jeg går nu og overvejer at skifte til Samsung 40" LED UE40D6515W

Jf. nyeste fladskærmtest på Tænk har den Bedst i test.

Her er et link til billeder:
https://picasaweb.google.com/hniclasen/ ... directlink
Af caxx
thebign skrev:Jeg skal beklage den langsomme reaktion på mit svar og billede.

Som man kan se på skærmen i højre side ca. 20 cm bred fra kanten indtil midten er der meget støj og højlys. I nogle tilfælde er billedet sløret og grumset ved mørke baggrunde i en udsendelse.

Nogle billeder er taget lige på og andre ca. en halv meter til siden.

Er det normalt eller er jeg bare meget kritisk. Jeg går nu og overvejer at skifte til Samsung 40" LED UE40D6515W

Jf. nyeste fladskærmtest på Tænk har den Bedst i test.

Her er et link til billeder:
https://picasaweb.google.com/hniclasen/ ... directlink
Uden at være ekspert på området vil jeg mene det er ujævn lys-fordeling, hvilket er normalt for LCD med LEDedge belysning. Jeg ved dog ikke hvordan du har taget billederne, men der hvor der er en sort skærm, er det MEGET kraftigt og dybt uacceptabelt. Jeg tror klart du kan få en ny skærm. Det ligner en klar defekt ting, der forårsager meget ujævn lys-fordeling.
Af pipper
LCD skærme lider af denne for for baggrundslys.

Det kan nemt tænkes at hvis du får en anden skærm, at der er mindre lys.

Har du justeret på billedet?

På mit tv findes der et punkt der hedder "sort korigering". Hvis denne sættes til "lav" forsvinder det lys der var på min skærm.
Af thebign
Billederne er taget med spejlrefleks canon EOS 7D på ca. 3 meters afstand. Henholdsvis lige på og gået ca. en halv meter til siden. Fotograferet på manuel, f. 5,6, iso 800 på stativ. Alt lys i rummet er slukket.

Du nævner at det er meget normalt med ujævn lys for LED. Det bekymrer mig lidt. Så vil jeg jo aldrig blive tilfreds :-)

Eller skal bare leve med det?
Af pipper
Du kan som sagt have 2 ens modeller hvor den ene lider mere af det end den anden.

Selvfølgelig findes der paneler der er bedre end andre mht. problemet.
Af thebign
pipper skrev:LCD skærme lider af denne for for baggrundslys.

Det kan nemt tænkes at hvis du får en anden skærm, at der er mindre lys.

Har du justeret på billedet?

På mit tv findes der et punkt der hedder "sort korigering". Hvis denne sættes til "lav" forsvinder det lys der var på min skærm.
Jeg synes ikke der mange muligheder for billedjustering når blu-ray afspiller. Eller skal det bare gøres før afspilning af DVD/blu-ray ?
Af pipper
På mit tv ligger det under "billede" og "avancerede" indstillinger.
Af thebign
Det er jeg med på. Men det er der kun adgang til disse indstillinger når det er under TV-visning. De muligheder kommer ikke under afspilning af DVD/Blu-ray via HDMI.
Af pipper
Okay, så kan jeg desværre ikke hjælpe.

Jeg har ikke bluray, men derimod en Samsung decoder fra Stofa. Denne er sat til HDMI1 og her kan jeg godt vælge "sort korrigering"

PS Skærmen er en Sony HX700, men måske det ikke er helt det samme alligevel.
Af PhDream
Der er andre måder at tilpasse backlight foruden punktet "sort korrigering", som vist styrer gamma.

Hvad med at prøve at skrue ned for backlight?

Tjek anmeldelser af tv'et, hvor der er opstillet de optimale billedindstillinger, eller andre brugeres indstillinger på div. fora.
Af vizz
Jeg har et 46hx720 som har et bedre panel end ex modellen.

Du kan ikke undgå lyset i hjørnerne men den generelle 20 cm overstyring af baggrunds belysningen virker ikke korrekt. Jeg ville returnere skærmen da den må være defekt efter min standard
Af thebign
Hej

Skærmen er leveret retur til Expert og de var enige med at at sådan skal det ikke være.

Skærmen bliver sendt til SONY og så må jeg afvente og se hvad der så sker. Expert har i mellemtiden givet mig et Låne tv.