Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af ErikUkendt
Carmarkcaine skrev:
ErikUkendt skrev:
miko skrev:Der er absolut intet retention på mit nye vt30, men bruger zoom2 når jeg ser film og tv med bjælker, lige her i starten ihvertfald.
Dejligt tv :) Topanbefaling herfra!
Som jeg har skrevet mange gange, når folk skriver om dette emne:

Kør break-in og pas på logoer!

Som ejer af et G20, har jeg et fast, svagt DR logo oppe i venstre hjørne.

Det tog ca 3 mdr. at fremelske et logo. Jeg så hverken rentention eller andet først.

Mit tv har kun kørt THX mode, og kun få bjælke film i de første måneder:

Men jeg havde ikke kørt break-in, da der på det tidspunkt herskede en stemning om, at det var et for længst overstået stadie i plasma udviklingen!

Kør Break-in m.m. og nyd så de lækre tv i mange år derefter!
Ved du om der er forskel på break ins? Pt. har jeg to forskellige, en med knapt så mange farver og en med mange farver. Er det en fordel at komme hele farvepaletten rundt eller..?
Jeg kender kun den udgave der kan hentes på recordere.dk.

Den meget vidende bruger Bantam, har på recordere.dk lavet nogle ældnings målinger på VT30. Jeg har kun læst tråden overfladisk, men mener han bla. snakker om at bruge de indbyggede Ruller.
Af Mysen
Rulleren afspiller alle pixels med ligelig fordelt lystyrke på hvid til sort. Og for at skabe hvid, kræver det præcis den samme lysstyrke på de 3 subpixels. Derfor er dette en stensikker måde at bruge alle pixels præcis lige meget, og det er jo det, det gælder om, når man skal have et tv kørt ind.
Af Carmarkcaine
Mysen skrev:Rulleren afspiller alle pixels med ligelig fordelt lystyrke på hvid til sort. Og for at skabe hvid, kræver det præcis den samme lysstyrke på de 3 subpixels. Derfor er dette en stensikker måde at bruge alle pixels præcis lige meget, og det er jo det, det gælder om, når man skal have et tv kørt ind.
Så glem den med de 120 billeder og køre med den med 20 billeder?
Hvad med kontrast, hvad skal den være. Nogle steder læser man 100 andre 50?
Af Mysen
Jeg ved ikke hvad du mener med "de 120 billeder"
Jo højere lysstyrke og kontrast, jo hurtigere indkøring. Men det vigtigste er vel bare en ensartet indkøring, og det sikrer rulleren.

Du kan nu sagtens se tv, når du vil, og så kan du jo bare køre rulleren natten over, eller mens du er på arbejde.
Af Carmarkcaine
Mysen skrev:Jeg ved ikke hvad du mener med "de 120 billeder"
Jo højere lysstyrke og kontrast, jo hurtigere indkøring. Men det vigtigste er vel bare en ensartet indkøring, og det sikrer rulleren.

Du kan nu sagtens se tv, når du vil, og så kan du jo bare køre rulleren natten over, eller mens du er på arbejde.
Nope sorry. De 120 billeder er et slide jeg har fået, netop for at breake skærmen ind, som består af en masse forskellige farver. Hvis du vil se det er de i post 1598 i dette link:

http://www.highdefjunkies.com/showthrea ... ead/page80

Udover det slide har jeg et andet på 20 billeder.

Når du siger rulleren, mener du så den der er på tv'et? Jeg kan forstå der er noget på tv'et i forvejen?
Af lars101
Mysen skrev:Jeg ved ikke hvad du mener med "de 120 billeder"

Ok?? Så når man ser normalt TV i starten skal man skrue ned for lysstyrke og kontrast og når man så laver en "break in" skal man skrue HELT op?????
Af Mysen
lars101 skrev:Ok?? Så når man ser normalt TV i starten skal man skrue ned for lysstyrke og kontrast og når man så laver en "break in" skal man skrue HELT op?????
Jep.

#Carmarkcaine
Jeg kan ikke åbne det link, med mindre jeg registrerer, men hvis folk derinde siger god for den, så er den sikkert fin nok.
På mit 2010-Samsung tv er der en indbygget ruller inde under billedindstillinger. Jeg gik ud fra, at dette også er tilfældet på VT30, siden rulleren blev nævnt herinde. Men jeg ejer ikke en VT30 og kan derfor ikke bekræfte det.
Brugeravatar
Af MigSelv
Der er indbygget skærmrens/ruller på en VT30.
Af Søs
Chansen for ujævn baggrundsbelysning på LCD/LED er væsentlig større end burn-in faren på PanaVT30 .

Husk at dette er et "nørde"-forum, og at 99% af alle plasmakøbere sandsynligvis aldrig nogensinde har hørt om "break-in" ;;)[/quote]

Hej!

Efter at I har været behjælpelige med, at anbefale mig at købe en 42 tommer Panasonic G30 plasmaskærm, har jeg siddet og læst en del herinde, for det er jo altid rart at forsøge at blive klogere, selv om jeg ikke forstår så meget af det I skriver :)

Men jeg vil jo rigtig gerne passe bedst muligt på mit kommende tv, da jeg var meget uheldig med det sidste, der gik i stykker efter kun 3 år, selv om det var en vanvittig dyr topmodel !:(

Betyder alt "det her" I skriver om, at også jeg som "ikke nørd" skal gøre noget ved et nyindkøbt tv?
Og i givet fald hvad og hvordan?
Og hvad er det der sker, hvis ikke jeg gør noget?

Eller betyder ovenstående citat netop, at jeg intet behøver at gøre?

Jeg håber meget, at en af jer gider give mig en forklaring, på et "almindeligt forståeligt dansk", tak :)

For det lyder ærlig talt helt skræmmende, at skulle ud at købe nyt tv, hvad enten det er plasma eller LCD/LED :)

På forhånd rigtig mange tak for hjælpen!

Venlig hilsen Søs.
Af Mysen
Søs skrev:Betyder alt "det her" I skriver om, at også jeg som "ikke nørd" skal gøre noget ved et nyindkøbt tv?

Jeg håber meget, at en af jer gider give mig en forklaring, på et "almindeligt forståeligt dansk", tak :)
En plasmaskærm har et par millioner små lamper i panelet også kaldet pixels, og disse lamper aftager i lysstyrke, når man bruger dem. Hver lille pixel indeholder en grøn, en rød og en blå pixel, og disse tre pixels kan tilsammen danne en farve. Tænder man alle sammen på fuld styrke, så har du en hvid skærm.

Problemet er, når man bruger de mange pixels forskelligt, så bliver de også gamle på forskellig tid. Jo lysere et billede, der vises, jo hurtigere bliver de ældet.

Det var den nørdede del, sagt på en pædagogisk måde.

Det, som det rent faktisk betyder, er, at et logo, der som regel er lysere end resten af billedet, kan forårsage det, der kaldes burn-in. Hvis du eksempelvis ser en film med undertekster, så vil du efter filmen kunne se to lysere striber, der hvor teksterne har været. Dette kan ses i en kort periode, indtil det igen er normalt. Hvis du ser DR1 hele aftenen, vil logoet stadig kunne ses i hjørnet, selv om du skifter til en kanal med logoet i det andet hjørne. Igen vil det forsvinde over tid. At det kan ses selv om man skifter kanal, skyldes altså at lysstyrken har været højere i dette område, mens du har været på kanalen. Sådan er det med alle statiske elementer på en plasmaskærm, og jo nyere din skærm er, jo hurtigere brænder noget sig fast.

Der, hvor det bliver et problem, er, hvis du har et meget uvarieret forbrug. Hvis du eksempelvis ser TV2 News 70% af tv'ets tændte tid, så kan News logoet brændes fast permanent. Det er denne permanente fastbrænding af noget, der kaldes burn-in. Det undgås ved et mere varieret brug, eller ved at man simpelthen "vasker" sin skærm fri for de mudlertidige fastbrændinger hver gang man ser dem med en speciel film, der er designet til det. Burn-in dækkes ikke af forsikringen, men for langt de fleste af de uopmærksomme er det altså ikke noget der sker. For en uopmærksom, der ser den samme kanal konstant, så kan det ske.

Skal du så gøre noget?
Ja, hvis du ser samme kanal igen og igen. Eller hvis du spiller Gran Turismo i to-tre timer hver dag. Ser du tv som de fleste andre, så behøver du ikke gøre noget. - Men det skader ikke at være opmærksom.
Af Søs
Hej Mysen!

Rigtig mange tak for dit lange, uddybende og let forståelige svar :)

Det var spændende læsning, og så lærte jeg også noget nyt idag, dejlig :)

Mange venlige hilsner fra Søs.
Af Carmarkcaine
Har nu haft min vt30 i en uges tid nu og må sige jeg er virkelig glad for skærmen. Havde en sony ex40 først, men afleverede den tilbage og har bestemt ikke fortrudt.
Jeg har ikke kørt noget synderligt break in, men har dog og er stadigt påpasselig med ikke at være på den samme kanal mere end max 1½ time af gangen og ingen bjælker. Har dog kørt lidt break in, men ikke mere end 4 - 5 timer uafhængigt af hinanden. Ingen problemer med blæserne, ingen larm eller andet generende.

Det er en virkelig god skærm. Jeg har bestilt et par blu-rays og så snart jeg modtager dem, køber jeg en blu-ray afspiller, for at se om der vitterligt er den forskel som folk siger og som man også kan se på tv'ne i butikkerne hvor billedet er sindsygt flot.

Jeg anbefaler den. :)
Af T.E.Larsen
Lyder rigtigt godt.

Jeg venter på min 50" der kommer i starten nov. Håber jeg er lige så heldig.

Har BluRay afspiller og nogle koncert film på BluRay. Glæder mig.
Af Carmarkcaine
Det kan du roligt gøre. Tvivler på du bliver skuffet.