Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej,

jeg skal have skiftet min gamle hitachi CRT skærm ud med en TFT skærm, da den trætter mine øjne for meget.

Den skal primært bruges til programmering og alm. kontorbrug, men lidt film bliver det også til. Så jeg er kommet frem til at jeg skal have en 4:3 20" skærm der kan køre 1600x1200. Opløsningen er vigtig, da udviklingsværktøjer bruger meget skærm plads. Og jeg har ikke lyst til at have 2 skærme.

Skærmen skal bruges på en Linux box (så vidt jeg ved er Philips et godt valg til Linux), men også sammen med en windows bærbar (Thinkpad T41), lige nu bruger jeg en alm VGA KVM switch når jeg har begge maskiner tændt. Men jeg tænkte at jeg kunne køre DVI på den stationære og så skifte til alm VGA og bruge det stik med min bærbare, som alligevel ikke har DVI udgang. Dette forudsætter selvfølgelig, at skærmen har begge indgange, endvidere vil det være lækkert, hvis der er en knap på skærmen, så man blot kan switche mellem DVI og VGA (det har den Lenovo 17" jeg har på jobbet).

Jeg havde først fundet Samsung SyncMaster 20" 204B, men efter at have læst diverse om den på nettet, så tyder det på, at den har problemer med synsvinklen (sikkert grundet display typen). istedet begyndte jeg at kigge på S-IPS skærme og fandt et (troede jeg) godt tilbud på en Philips 200P4SS Demomodel, men da jeg ikke kunne finde den på Philips hjemmeside, konkluderede jeg at det var en udgået model, og jeg tror der sker så meget på området at det ikke kan betale sig at købe gamle modeller. Istedet fandt jeg så Philips 200P7ES til ca. samme pris som demomodellen, og jeg antager at det er afløseren til 200P4SS.

Jeg har dog ikke kunnet finde nogle reviews af skærmen nogen steder, så jeg vil høre om der er nogen der har erfaringer med den.

Er den et bedre køb en Samsungs SyncMaster? den er ca. 800 kr dyrere.

Eller skal jeg gå i en helt anden retning?

Damn - det blev et lidt langt indlæg, men jeg håber der er nogen der har tålmodighed til at læse det, og som har lidt input til mit valg.

Cheers,

Kyozo
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Er du ikke flink at smide et par links til de skærme du har kig på?
I 20" segmentet er Dell 2007FP med S-PVA panel et godt og billigt bud på en allround skærm. Den koster ca. 3500 kr. når den er på tilbud og ellers kan man score tilbuddet ved at ringe til en servicemedarbejder hos Dell.
Af kyozo
Philips 200P7ES til ca. 3900 - Så vidt jeg kan se er det en S-IPS skærm (som vel generelt er den bedste?)

Samsung SyncMaster 204B til ca. 3000, I har selv en test af den her Test af SyncMaster 204B (vist nok en TN+ skærm)

Men den der dell ser også spændende ud, og den har også S-video indgang og USB hub (Philips har også USB). og koster lige nu kr 3.377,75 inkl. moms og fragt. Har dog hørt skrækkelige historier om Dells support ved defekte enheder, så det gør mig lidt betænkelig.

Hvad er pixel garantien på Dell skærmen (jeg kan ikke lige finde den på deres hjemmeside). Philips og Samsungs er at der ca. skal være 7 defekte pixels i alt - hvilket jeg egentlig synes er meget.