Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af AndersBaun
nu var det ikke for at starte en krig op her, og jeg har da heller ikke den største viden inden for den her verden, men kan kun fortælle om min egen oplevelse... JEG var også helt sikker på at jeg skulle købe samsungs 5005 led INDTIL jeg var oppe og se det i elgiganten. der blev det sat op imod et af samsungs serie 6 som havde "MAKANT" bedere og mere roligt billede, pga det var et 100Hz bla.

Bevares det er da billigt 3400,- for et 32 ", men nu har jeg selv fundet "og bestilt" et serie 6 til 4700,- så jeg ville hellere bruge 1000,- mere og så få et super billede. det skal siges at det billigste elgiganten kunne sælge et serie 6 til var 6000,-, så der var meget at spare, ved at side og google lidt en sen aften :-)
Af Bachlabar
D5005 har de til 3999.- i Expert i denne uge, jeg købte et i Bilka i sidste uge til ca 4700 og fik pga deres "vi vil være billigst" pris politik, de 700.- kroner igen i mandags.

Blot til info hvis dette stadig er med i overvejelserne.
Brugeravatar
Af edinger
AndersBaun skrev:JEG var også helt sikker på at jeg skulle købe samsungs 5005 led INDTIL jeg var oppe og se det i elgiganten. der blev det sat op imod et af samsungs serie 6 som havde "MAKANT" bedere og mere roligt billede, pga det var et 100Hz bla.
Anders... som du vil vide, hvis du har fulgt lidt med her i forummet, kan du ikke bedømme ret meget andet end design i en butik.

Samsungs 6-serie er naturligvis bedre end 5-serien. Det siger sig selv.

Men med de korrekte indstillinger – som du ikke finder i El-Giganten – er forskellen langt fra så stor, som du forsøger at give indtryk af her.
Af JesperKeller
AndersBaun skrev:
edinger skrev:
AndersBaun skrev:kan ikke forstå folk vil købe forældet 80ér teknologi og få et 50 Hz inden for dørene :o
Det tror jeg heller ikke, at der er nogen, der vil. Så dét behøver du ikke at undre dig over.
Samsung 40" UE40D5005P er da et 50Hz fjernsyn, så det kan jeg da godt undre mig over
(B :D (B :D
Af JesperKeller
edinger skrev:
AndersBaun skrev:JEG var også helt sikker på at jeg skulle købe samsungs 5005 led INDTIL jeg var oppe og se det i elgiganten. der blev det sat op imod et af samsungs serie 6 som havde "MAKANT" bedere og mere roligt billede, pga det var et 100Hz bla.
Anders... som du vil vide, hvis du har fulgt lidt med her i forummet, kan du ikke bedømme ret meget andet end design i en butik.

Samsungs 6-serie er naturligvis bedre end 5-serien. Det siger sig selv.

Men med de korrekte indstillinger – som du ikke finder i El-Giganten – er forskellen langt fra så stor, som du forsøger at give indtryk af her.
Men stadig kan du ikke komme uden om det faktum at 5-serien KUN er 50hz, og du sagde selv lige at folk naturligvis ikke køber 50hz?

Eller har jeg misforstået noget?

Jesper Keller
Af Mysen
AndersBaun skrev:nu var det ikke for at starte en krig op her, og jeg har da heller ikke den største viden inden for den her verden, men kan kun fortælle om min egen oplevelse... JEG var også helt sikker på at jeg skulle købe samsungs 5005 led INDTIL jeg var oppe og se det i elgiganten. der blev det sat op imod et af samsungs serie 6 som havde "MAKANT" bedere og mere roligt billede, pga det var et 100Hz bla.
Som edinger er inde på, kan du ikke altid tage butiksindstillingerne for gode varer. Det kan skyldes flere ting, men de hyppige faktorer er at hdmisplitteren, der bruges til at fordele signal til mange fjernsyn, ikke kan håndtere frekvensen fra en bluray, og derfor får billedet til at hakke på alle modeller uden 100 hz, - eller endnu værre: testfilm, der manipulerer køberen.
Det er helt rigtigt at 100 hz eliminerer disse hak, som jo så kun sker i butikken, men i butikken ser man ikke bivirkningen ved 100 hz. Det gør man/nogle derhjemme, og jeg vil vove at påstå, at langt de fleste der bruger tid på at indstille deres tv efter en test eller en kalibreringsdvd, vælger at slå 100 hz fra alligevel.

Du har ikke gjort et dårligt køb ved at købe serie 6 i stedet for 5, men det er efter min mening ikke pga. interpolation, som udglatningen kaldes.

Jeg har forsøgt at aktivere det på mit tv ved en temmelig skidt/ hakkende komprimering af Band of Brothers i Full-HD. Jeg havde bestem mig for at se et helt afsnit på denne måde for at give det en rigtig chance, men jeg slukkede halvvejs inde i afsnittet... Det virkede simpelthen som om, kampscenerne var optaget i et studie... - kunstigt

100 hz kan rent objektivt defineres som en udglattende løsning med bivirninger. Nogle foretrækker bivirkningerne, mens andre hader dem.

Når du kalder det "80'er" teknologi, er det fordi du tænker på hvad 100 hz gjorde ved CRT for mange år siden. Det er bare en helt anden teknik, der fjerner flimmer, og det er i dag helt uundværligt for alle plasmamodeller.
På LCD er det IKKE den samme historie. Her tæller subjektivitet, men den udglattende effekt tæller altså ofte højere i en butik end den gør derhjemme.
Brugeravatar
Af edinger
JesperKeller skrev:Eller har jeg misforstået noget?
Du har misforstået noget.

Som Mysen så rigtigt siger, dog med andre ord, kan heller ikke jeg komme i tanke om, hvad det var for LCD-skærme, vi havde i 80'erne.

Men det er måske bare mig, der har en dårlig hukommelse...
Af MRA1984
Hej igen...

Spændende med alle de vinkler der er kommet med... Jeg var forbi butikken og med de modelnumre som Edinger udlagde som gode bud (hvilket også blev bekræftet af PeterD) havde jeg et udgangspunkt... Jeg kunne få Samsungs 5005P'er til 3999 kr og allround-oplevelsen af denne følte jeg tilstrækkelig... Den må jeg få optimeret med kalibreringsmulighederne og så må det være sådan indtil det en dag bliver mit sekundære tv...

Mange tak for hjælpen allesammen...
Af sergenten
Hej. Jeg overvejer selv at købe et D5005 tv.

Kan du give mig en lille anmeldelse af hvad du har oplevet med tv'et den tid du nu har haft det? :)

Jeg var i FONA tidligere og snakkede med en medarbejder lidt løst og fast. Han viste mig tre SONY skærme som var hængt ved siden af hinanden. Samme serie, men hver sin prisklasse. En BlueRay afspiller placeret under dem leverede samme signal til alle tre skærme. Den billigste skærm var ifølge sælgeren en 50hz, nr2 var 100hz og den dyreste var 200hz.
50hz skærmen hakkede helt vildt mens den afspillede prøven filmen, mens nr2 var mere flydende og 200hz skærmen var totalt genial.

Det fik mig godt nok til at genoverveje om jeg gider at bruge en så meget som 1krone på en 50hz (eller: 100hz CMR) skærm!

Men så igen; kan ikke lade være med at tro, at det er manipulation der skal få mig til at købe en dyr skærm?

Nå, det blev langt indlæg, men håber nogen kan måske svare mig lidt og vil gerne høre om hvordan du har oplevet D5005 :)
Af sergenten
Hej. Jeg overvejer selv at købe et D5005 tv.

Kan du give mig en lille anmeldelse af hvad du har oplevet med tv'et den tid du nu har haft det? :)

Jeg var i FONA tidligere og snakkede med en medarbejder lidt løst og fast. Han viste mig tre SONY skærme som var hængt ved siden af hinanden. Samme serie, men hver sin prisklasse. En BlueRay afspiller placeret under dem leverede samme signal til alle tre skærme. Den billigste skærm var ifølge sælgeren en 50hz, nr2 var 100hz og den dyreste var 200hz.
50hz skærmen hakkede helt vildt mens den afspillede prøven filmen, mens nr2 var mere flydende og 200hz skærmen var totalt genial.

Det fik mig godt nok til at genoverveje om jeg gider at bruge en så meget som 1krone på en 50hz (eller: 100hz CMR) skærm!

Men så igen; kan ikke lade være med at tro, at det er manipulation der skal få mig til at købe en dyr skærm?

Nå, det blev langt indlæg, men håber nogen kan måske svare mig lidt og vil gerne høre om hvordan du har oplevet D5005 :)