11 sep 2011, 14:15
Kære Flatpanelsbrugere
Jeg har de sidste par uger læst guides, købsanbefalinger og forumtråde, for at gøre mig klar til at investere i en fladskærm. Nu er den bestilt og valget faldt på en LG 47 tommer med modelnavnet LK530N fra 2011(http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... LK530N.jsp - se specifikationer nederst i indlægget). Den er bestilt hos Elgiganten og koster 5429,- inkl. fragt (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=9084)
Dette indlæg kommer til at handle om de overvejelser jeg har gjort mig. Det vil blive fulgt op med konkret erfaring, når fjernsynet er modtaget og testet.
Jeg har svinget frem og tilbage mellem LCD og plasma. Som folk ved, er der fordele og ulemper ved begge typer. Til sidst faldt valget dog på LCD, da fladskærmen kommer til at stå ved et stort vindue med meget lys.
Jeg har været i nogle elektronikforretninger for at vurdere hvad størrelsen skulle være. 42 tommer virkede for småt, mens 47 tommer virkede som en god størrelse. Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter væk fra fjernsynet.
Jeg kommer til at se en del fodbold, så flydende billedebevægelser er vigtigt. Jeg kunne læse mig til, at især hz bestemmer dette på LCD-fjernsyn. Det valgte fjernsyn understøtter derfor 100 hz Truemotion. Kunne godt tænke mig at svartiden var hurtigere end 2,4ms, men jeg håber det går.
Det har endvidere været en prioritet, at fjernsynet har USB-indgang, da jeg vil sætte en ekstern harddisk til og afspille film via denne. Modellen understøtter diverse formater (fx Divx, MKV) samt undertekstfiler (srt og sub). Nu er jeg bare spændt på, hvordan den indbyggede software fungerer. Ellers må jeg købe en medieboks. Endvidere skulle modellen, udover FAT32, også understøtte NTFS, så der kan afspilles filer over 4GB.
Følgende funktioner kom jeg frem til kunne være smart, men ikke vigtige for mig:
1. Internet/Lan - youtube og facebook må foregå på computeren.
2. DVB-T2 understøttelse - jeg må købe en ekstra boks når det bliver relavant.
4. Indbygget harddisk, da jeg modtager en harddiskoptager via mit Yousee Plus abonnement.
5. Surroundunderstøttelse - mit anlæg er kun hifi.
6: DLNA-understøttelse - jeg har kun et rum i lejligheden, og ikke rigtig andre elektroniske produkter pt. der behøver at "snakke sammen".
Ha' en forrygende søndag!!
Venlig hilsen malthe
Specifikationer (http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... LK530N.jsp)
BILLEDE
Display Type:LCD
Skærmstørrelse: 47"
Opløsning: 1920x1080
Lysstyrke (cd/m2): 450
BLU-type (baggrundslys): LAMP
Dynamisk kontrastforhold: 150,000:1
Svartid (MPRT): 2.4ms
WCC (Wide Color Control): Ja
Ægte HD:Ja
Digital DVB-T2 / DVB-T /DVB-C: DVB-T (MPEG2/4), DVB-C (MPEG2/4)
3D: Nej
2D til 3D: Nej
VIDEO
Dobbelt XD-motor: Ja
Korrektion af formatforhold: 8 modes ( 16:9, just scan, Orginal, Full Wide, 4:3, 14:9, Cinema Zoom 1, Zoom)
Kontrol af farvetemperatur: 3 Modes (Warm, Medium, Cool)
Billedstatustilstand: 8 Modes (Intelligent sensor, Vivid, Standard, Cinema, Sport, Game, isf Expert1, isf Expert2)
Kun scanning (0 % overscanning): ( HDMI/Component/RF) 1080i / 1080p / 720p
24p Real Cinema (24p 5:5/2:2 Pull down-tilstand):Ja
Frisk hvid: Ja
AV-tilstand II (film/spil/sport): Ja
FACILITET
Usynlig højttaler:Ja
Smart energibesparelse Plus: Ja
TruMotion: 100Hz
Clear Motion Index: Nej
HD Ready: Ja
Bluetooth: Nej
Smart TV: Nej
Medialink: Nej
SmartShare:: Nej
Optagelse til USB (DVR): Nej
DLNA/CIFS: Nej
Webrowser: Nej
Magic remote: Nej
Smart Phone fjernbetjening applikation: Nej
1080P-kildeindgang: HDMI 60p/50p/30p/24p Component 60p/50p
Navigation af AV-indgange: Ja
Mærkning af indgang: Ja
SIMPLINK (HDMI CEC): Ja
Drejning (°): Nej
MP3/JEPG: Ja
MPEG 2/4: Ja
Undertekstning af DivX (HD/SD):Ja
USB 2.0: Ja
Intelligent sensor: Ja
Afspilning af bevægelige billeder: Ja
Billedguide: Ja
GRÆNSEFLADE
Hovedtelefonudgang: Ja
AV-indgang: Nej
S-videoindgang: Nej
RGB-indgang (D-sub 15-bens): Nej
PC-lydinput: Nej
HDMI-/HDCP-input: Ja
CI-stik: Ja
RF-indgang: Ja
AV-indgang: Ja
AV-udgang: Nej
RGB-indgang (D-sub 15-bens): Ja
Komponentindgang (Y,Pb,Pr) + Audio1USB 2.0: Nej
SCART: Ja
LAN: Nej
Digital lydudgang: Ja
PC-lydindgang: Ja
RS-232C (kontrol/SVC): Ja
MÅL
Vægt (kg): 18.3
Medfølgende stativ: 20.3
Emballage: 24.5
B x H x D (mm): 1137x685x76.8
Medfølgende stativ: 1137x758x270
Emballage1: 230x810x250
ECO
On Power Consumption (IEC62087 Edition 2) (W): 163
Stand by (W): 0.28
Luminance Ratio (%): 74
Mercury Content (mg): 0,0
Presence of Lead: Ja - NB: Dette TV indeholder bly, at kun visse dele eller komponenter, hvor der ikke alternative teknologi er i overensstemmelse med gældende undtagelser i henhold til RoHS-direktivet
Jeg har de sidste par uger læst guides, købsanbefalinger og forumtråde, for at gøre mig klar til at investere i en fladskærm. Nu er den bestilt og valget faldt på en LG 47 tommer med modelnavnet LK530N fra 2011(http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... LK530N.jsp - se specifikationer nederst i indlægget). Den er bestilt hos Elgiganten og koster 5429,- inkl. fragt (http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... ?scid=9084)
Dette indlæg kommer til at handle om de overvejelser jeg har gjort mig. Det vil blive fulgt op med konkret erfaring, når fjernsynet er modtaget og testet.
Jeg har svinget frem og tilbage mellem LCD og plasma. Som folk ved, er der fordele og ulemper ved begge typer. Til sidst faldt valget dog på LCD, da fladskærmen kommer til at stå ved et stort vindue med meget lys.
Jeg har været i nogle elektronikforretninger for at vurdere hvad størrelsen skulle være. 42 tommer virkede for småt, mens 47 tommer virkede som en god størrelse. Jeg kommer til at sidde ca. 3 meter væk fra fjernsynet.
Jeg kommer til at se en del fodbold, så flydende billedebevægelser er vigtigt. Jeg kunne læse mig til, at især hz bestemmer dette på LCD-fjernsyn. Det valgte fjernsyn understøtter derfor 100 hz Truemotion. Kunne godt tænke mig at svartiden var hurtigere end 2,4ms, men jeg håber det går.
Det har endvidere været en prioritet, at fjernsynet har USB-indgang, da jeg vil sætte en ekstern harddisk til og afspille film via denne. Modellen understøtter diverse formater (fx Divx, MKV) samt undertekstfiler (srt og sub). Nu er jeg bare spændt på, hvordan den indbyggede software fungerer. Ellers må jeg købe en medieboks. Endvidere skulle modellen, udover FAT32, også understøtte NTFS, så der kan afspilles filer over 4GB.
Følgende funktioner kom jeg frem til kunne være smart, men ikke vigtige for mig:
1. Internet/Lan - youtube og facebook må foregå på computeren.
2. DVB-T2 understøttelse - jeg må købe en ekstra boks når det bliver relavant.
4. Indbygget harddisk, da jeg modtager en harddiskoptager via mit Yousee Plus abonnement.
5. Surroundunderstøttelse - mit anlæg er kun hifi.
6: DLNA-understøttelse - jeg har kun et rum i lejligheden, og ikke rigtig andre elektroniske produkter pt. der behøver at "snakke sammen".
Ha' en forrygende søndag!!
Venlig hilsen malthe
Specifikationer (http://www.lg.com/dk/tv-audio-video/tv/ ... LK530N.jsp)
BILLEDE
Display Type:LCD
Skærmstørrelse: 47"
Opløsning: 1920x1080
Lysstyrke (cd/m2): 450
BLU-type (baggrundslys): LAMP
Dynamisk kontrastforhold: 150,000:1
Svartid (MPRT): 2.4ms
WCC (Wide Color Control): Ja
Ægte HD:Ja
Digital DVB-T2 / DVB-T /DVB-C: DVB-T (MPEG2/4), DVB-C (MPEG2/4)
3D: Nej
2D til 3D: Nej
VIDEO
Dobbelt XD-motor: Ja
Korrektion af formatforhold: 8 modes ( 16:9, just scan, Orginal, Full Wide, 4:3, 14:9, Cinema Zoom 1, Zoom)
Kontrol af farvetemperatur: 3 Modes (Warm, Medium, Cool)
Billedstatustilstand: 8 Modes (Intelligent sensor, Vivid, Standard, Cinema, Sport, Game, isf Expert1, isf Expert2)
Kun scanning (0 % overscanning): ( HDMI/Component/RF) 1080i / 1080p / 720p
24p Real Cinema (24p 5:5/2:2 Pull down-tilstand):Ja
Frisk hvid: Ja
AV-tilstand II (film/spil/sport): Ja
FACILITET
Usynlig højttaler:Ja
Smart energibesparelse Plus: Ja
TruMotion: 100Hz
Clear Motion Index: Nej
HD Ready: Ja
Bluetooth: Nej
Smart TV: Nej
Medialink: Nej
SmartShare:: Nej
Optagelse til USB (DVR): Nej
DLNA/CIFS: Nej
Webrowser: Nej
Magic remote: Nej
Smart Phone fjernbetjening applikation: Nej
1080P-kildeindgang: HDMI 60p/50p/30p/24p Component 60p/50p
Navigation af AV-indgange: Ja
Mærkning af indgang: Ja
SIMPLINK (HDMI CEC): Ja
Drejning (°): Nej
MP3/JEPG: Ja
MPEG 2/4: Ja
Undertekstning af DivX (HD/SD):Ja
Intelligent sensor: Ja
Afspilning af bevægelige billeder: Ja
Billedguide: Ja
GRÆNSEFLADE
Hovedtelefonudgang: Ja
AV-indgang: Nej
RGB-indgang (D-sub 15-bens): Nej
PC-lydinput: Nej
HDMI-/HDCP-input: Ja
CI-stik: Ja
RF-indgang: Ja
AV-indgang: Ja
AV-udgang: Nej
RGB-indgang (D-sub 15-bens): Ja
Komponentindgang (Y,Pb,Pr) + Audio1USB 2.0: Nej
SCART: Ja
LAN: Nej
Digital lydudgang: Ja
PC-lydindgang: Ja
RS-232C (kontrol/SVC): Ja
MÅL
Vægt (kg): 18.3
Medfølgende stativ: 20.3
Emballage: 24.5
B x H x D (mm): 1137x685x76.8
Medfølgende stativ: 1137x758x270
Emballage1: 230x810x250
ECO
On Power Consumption (IEC62087 Edition 2) (W): 163
Stand by (W): 0.28
Luminance Ratio (%): 74
Mercury Content (mg): 0,0
Presence of Lead: Ja - NB: Dette TV indeholder bly, at kun visse dele eller komponenter, hvor der ikke alternative teknologi er i overensstemmelse med gældende undtagelser i henhold til RoHS-direktivet