Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Champ86
Jeg står og skal have mig et nyt tv, da jeg har brug for noget større.

Min sofa står ca 3,5 meter fra tv'et, så tænker at det nok skal være 46" eller 50"

Jeg er studerende, så jeg må nøjes med en lidt skrabet model til maks. 5000 kr.

Men jeg er så i tvivl om jeg skal have et Plasma eller et LED, jeg bruger det primært til at:

Se film (fra computeren)
Se fodbold

mht. lys, så er der 2 store vinduer og en altandør i stuen, så der kommer jo lidt lys ind, men kan jo trække for.

Hvad ville I købe?

Edit:
Spørgsmålet lyder nu bare på om det skal være Plasma eller LED, og ikke længere hvilket tv I kunne anbefale.
Senest rettet af Champ86 04 sep 2011, 16:12, rettet i alt 1 gang.
Af StoreSol
Nok ikke mange der gider at oprette sig som bruger, jf. dit link, mig selv inkl. :)

Så smid lige oplysningerne herinde istedet, på de to LG modeller.
Af TripleD
Hvis solen står ind imod dine vinduer, så vil jeg sige du skal tage et LCD (LED er stadig et LCD-tv ;) ) Jeg selv har oplevet at på mit plasma bliver billedet ret så "gråt/utydeligt" når solen står direkte ind på mine hvide lamelgardiner, så jeg vil ha hængt nogle sorte tykke almindelige gardiner op, som jeg kan trække for når der skal ses tv i solskin.

Men når det er overskydet som idag, så er der dog ingen problemer med mit plasma vurderer jeg. Jeg er dog ingen ekspert på fladskærms området, har først lige fået min første fladskærm.

Og med 3.5M til sofaen, er 46" fint fint.
Af Champ86
Jeg har nu ledet lidt længere, og kan se det nok bliver lige presset nok hvis det skal være til 5000 kr. Hvis jeg sætter et maks. på 7000, hvilket vil I så anbefale?
Og igen, skaæ det være Plasma eller LCD(LED)
Brugeravatar
Af edinger
Som sagt så mange gange før:

Hvis du mod forventning hovedsageligt ser TV i dagstimerne og – igen mod forventning – ikke har mulighed for at trække for enten vha. gardiner eller persienner, ja, så er plasma nok et dårligt valg.

Ellers – no worries.
Af Slojder
Plasma skærme er kendt for bl.a. at have glasplade og derfor kan der komme en del refleksion i skærmen. Jeg har dog aldrig oplevet det som et problem med min Panasonic VT20.

Jeg er personligt meget glad for mit plasma tv. Så det kan bestemt kun anbefales herfra. Tidligere problemer med bl.a. reflekser er et væsentligt mindre problem i dag end tidligere og jeg oplever det slet ikke. Men det afhænger selvfølgelig af hvordan fjernsynet står ift. vinduerne.

Desuden får du ofte en væsentlig bedre farvegengivelse og dertil skal du også huske (medmindre du allerede har surround sound) at LED fjernsyn ofte har helt elendige højtalere.

Derfor: Go with plasma. Du kan måske stadig finde VT20 derude til omkring 7500 (42'').
Den har jeg været rigtig glad for...

Men med 7000 for et 46'' fjernsyn havde jeg fundet mig et godt tilbud (evt. med en model fra sidste år og været en smule mere ligeglad med om det er LED eller Plasma)...
Senest rettet af Slojder 05 sep 2011, 19:59, rettet i alt 1 gang.
Af Champ86
Tak for de hurtige svar.. Men når jeg så skal se en del fodbold, er 100hz så nok? og hva med "pixel's svartid"? Betyder det noget?
Brugeravatar
Af edinger
Champ86 skrev:Jeg har nu ledt lidt længere og kan se, at det nok bliver lige presset nok, hvis det skal være til 5000 kr. Hvis jeg sætter et maks. på 7000 kr., hvilket vil I så anbefale?

Og igen, skal det være Plasma eller LCD(LED)
Plasma anbefales til sport, og her er mange gode bud i dit prisleje. Også blandt sidste års modeller.

Eksempelvis disse, som alle er testet her på siden:

• 2010: Panasonic V20 42" – 6.898 kr. (link)

• 2010: Panasonic G20 42" – 5.699 kr. (link)

• 2011: Panasonic G30 42" – 6.182 kr. (link)

Et alternativ på LCD-siden kunne være denne skærm:

• 2010: Sharp LE820 46" – 6.799 kr. (link)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
LE820 er ret skidt til brug i oplyste omgivelser, da den har en spejlblank glasfront. Selvom LED kan give mere knald på baggrundsbelysningen, så kræver det jo at man selv går ind og ændrer det når solen står på - det kan bestemt ikke anbefales altid at køre med en høj lysstyrke og det kan denne skærm alligevel ikke klare, da sortniveauet så bliver helt i hækken. Hold dig fra LE820.

Du kan se hvordan LE820 spejler herunder. I solskin er det 100% umuligt at se noget på skærmen.
Billede

En mat LED-model, såsom Sony EX720 var nok et bedre bud.
Brugeravatar
Af edinger
@Torben Rasmussen:

Det er nu heller ikke med tanke på at undgå refleksioner, at jeg foreslår den nævnte Sharp-model. Dertil bør gardiner være en udmærket løsning. Mere for at undgå buzz og retention, hvis dét skulle være en bekymring, Champ86 render rundt med.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Selvfølgelig. Din liste består jo primært af plasma-modeller (hvoraf de fleste nok egentlig vil have færre reflektioner end LE820), så jeg skulle nok have regnet ud af det ikke var reflektionerne du søgte at minimere.

Men nu er der i hvert fald givet et eksempel på hvordan reflektionerne ser ud i et lokale, hvor der er lysindfald direkte på skærmen. Jeg skal gerne knipse et par stykker hvor der også er billede på skærmen, men det har Rasmus nu også gjort i vores anmeldelse.
Af Champ86
Tak for alle svarene, jeg har fundet et Sony kdl46ex710, til 5000kr... Er dette et ok TV?
Af stof
undskyld Champ86, men så lige din tråd og ville lige stille et spørgsmål.. 8) findes sony kdl46ex710 i mindre størrelser eks 40" og med lidt flere Hz ?
Af Champ86
stof skrev:undskyld Champ86, men så lige din tråd og ville lige stille et spørgsmål.. 8) findes sony kdl46ex710 i mindre størrelser eks 40" og med lidt flere Hz ?
Jeg ved det slet ikke, prøv at google det.. Ved at der findes et 720 i stedet, som er med 3D, måske det har flere hz.