05 maj 2011, 14:39
Hvis du tjekker det link om hz, jeg lagde ind, så vil du se, hvad frame interpolation drejer sig.
Det er nemlig denne soapopera kunstighed, der kan komme frem, når det er aktiveret.
Jeg tror også du tænker på den gamle CRT skærm, og hvad 100 hz gjorde ved den af forbedringer. Det har jo ingenting med bevægelseshåndtering, men CRT har et system, der virker lidt ligesom plasma. Man sender et elektrisk signal til en pixel med et grundstof i (fosfor). Denne elektricitet vil få elektronerne til at springe i grundstoffet og dette spring giver en farve. Det varer kun en promille af et sekund, hvilket betyder at skærmbilledet faktisk er sort det meste af tiden. Dit øje fanger dog kun det billede, der vises, og ikke den sorte, men det er faktisk det sorte billede, der gør at plasma har bedre bevægelseshåndtering. Det nulstiller nemlig dit syn, og hvis dette ikke skete, ville billedet "brænde sig fast" i din hukommelse. Det er den slør, man ser ved bevægelse.
Ved 50hz på et CRT skærm blinker billedet altså 50 gange i sekundet. Det vil man opfange som flimmer, og derfor indførte man 100 hz. Selv om det reelt bare betød at samme billede blev vist to gange, så hjalp det til at der ikke længere var flimmer. Det er samme årsag til at alle Plasma skærme kører med 100 hz, men nogle mennesker ser dog stadig denne flimmer som et uroligt billede på trods af de 100 hz..
LCD skærme lyser konstant bagfra, og der er ikke denne sorte "pause" i billedet. Nogle LCD-skærme, bl.a. LD750n, simulerer det sorte billede på plasmaskærme ved at lade en sort streg rulle ned over billedet, - hurtigere end man opfatter det. Dette nulstiller også effektivt øjets retention, og giver bedre bevægelse.
Jeg kan ikke selv holde ud at se på interpolation på min egen skærm, og den er altid slukket. Dette system er langt fra uden bivirkninger, men en hvis grad kan dog gavne på nogle skærme. Bare ikke lige på min plasmaskærm.
Mangler hifi... - og penge til hifi!