Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af RickJ
Jeg har det sidste stykke tid gået og overvejet at købe nyt tv, som det nok kan regnes ud, og havde faktisk besluttet mig for at investere i et 46" C9005, men nu er jeg kommet i tvivl efter at have kigget lidt på D8005.

Jeg har brugt en del tid på at kigge på diverse anmeldelser for C9005, men er ikke så meget inde i D8005, så spørger mig derfor lidt til råds herinde.
Det skal siges, at eftersom jeg regner med at give 16-20k for et 46", så går jeg selvfølgelig meget op i billedkvaliteten, men design og andre funktioner er også ret vigtigt, såsom smart-tv funktioner, som jeg regner med at ville bruge en del. Jeg satser på efterfølgende at købe Samsungs HT-C9950W hjemmebio, den som er med 7.1 kanals lyd, så hvis nogen har erfaring med det, vil jeg da også gerne hør om det :-)

Ang. de to forskellige tv, så er der nogle ting jeg er lidt i tvivl om, først og fremmest billedkvaliteten(går lidt ud fra det også omhandler sort-nuancer eller hvad det hedder osv.). Da D8005 er et år nyere, og kun en model mindre, så tænker jeg om kvaliteten måske er bedre på det? Og hvad med evt. kalibrering, så det blive gjort i testen af C9005 her på siden, og er det noget der er muligt selv at gøre med D8005, eller kan man måske finde nogle gode indstillinger et sted på nettet?
Jeg kan rigtigt godt lide designet på begge tv, og synes især godt om den meget slanke profil på C9005, men hvis det går for meget ud over billedkvaliteten, er jeg måske mere til D8005, med den meget tynde ramme i forhold til den børstede på C9005 (som dog vil passe godt til hjemmebioen).
Og så er der lidt med Smart tv funktionerne, apps og generel brug på nettet. Der følger jo den lidt blærede remote med touch med til C9005, bla.a med fuldt qwerty tastatur, som skulle gøre det mere handy på nettet, og så har C9005 jo også dobbelt tuner så man kan følge separate kanaler på hhv tv og remote(ved dog ikke om det er er nødvendigt og kun er for meget blær), men der følger vel ikke lignende remote med til D8005? Jeg vil meget gerne have en remote med touch pga det skulle gøre det nemmere med det smart tv funktionerne, men har også set man kan købe den der følger med til C9005 separat, så den kan vel også bruges til D8005? I så fald kan man vel også se den kanal der vises på tv'et på remoten, og bruge sådan noget som kanalinfo osv. på den? Hvis jeg ender med at købe D8005, så har jeg ikke noget imod at betale de ca 1500 ekstra for touch remoten til C9 serien, hvis det vil gøre det noget bedre end den der følger med i forvejen. Har også set at Samsung tidligere har været fremme med en ny iphone lignende touch remote til high end modellerne(og det er D8005 vel også?), men har ikke kunnet finde priser på den, tror slet ikke den er i handelen endnu, men så savner jeg også knapper for programvælger og lyd, som dem der er på C9005 remoten, så man ikke skal kigge på touch skærmen hver gang man bare skal skifte...

Nå...det var vist ved at være den lidt svært læselige smøre :-)
Håber der er nogen der har nogle gode råd til mig, og så på forhånd tak for dem :-)
Har for øvrigt læst en del her på forummet for at få noget inspiration...
Af THM
når det kommer til billedkvaliteten ville jeg klart foretrække d8005, selv sidste års c8705 gav bedre billedkvallitet end c9005, og d8005 skulle efter sigende være endnu bedre...
derudover har 2 ud af 3 c9005'ere jeg har set været skæv, ja nærmest svagt oval :D
Af selliah
Hmm altså et alternativ til touch remote ville være hvis du havde en smartphone, hvilket jeg er lidt sikker på du har da du lyder som en der vil have gadgets ;)
Men du kan IKKE se tv på remote eller andet hvis du køber touch remote til den nye D8000 fordi den kun har én tuner.
Men uden tvivl at rå billedekvalitet der holder jeg med THM D8000 vil give bedre billedekvalitet, pga. den meget tynde profil på C9000 som du nævner gør også at der er meget større chance for at få en skærm med grim clouding hvilket ikke gøre godt i nogen hjemmebio overhovedet! :)
Men umiddelbart lyder det på dig som om du faktisk vægter gadgets højere end billedekvalitet og i det at C9000 stadig giver et flot billede som det også nævnes i testen her på siden tror jeg sagtens du ville blive glad for den.

Du kan godt bruge indstillignerne her fra siden som udgangspunkt men det er altså IKKE en kalibrering af din skærm det er en kalibrering af en skærm af samme art, ingen skærme bliver lavet ens :)

Opsumering:
Gadgets: C9000
Rå billedkvalitet: D8000
Smart-tv: D8000 har en mere opdateret version med browser osv. men C9000 har også samsung app-store.
Touch remote kan du som sagt få med en iPhone eller Android så der er ingen grund til at give 1500kr for den(Det eneste negative ved at bruge en app som remote er at den ikke kan tænde tv'et :))
Af Mysen
Hvis du skal have tv'et op at hænge bør du klart tage D8005. Udover den bedre billedkvalitet og et lidt mere udviklet smart-tv har du også en pænere skærm. Foden skal med op på væggen med C9005, og du kan altså ikke rigtigt fornemme at den er tyndere, når den hænger. Ikke når det kun er godt 2 cm, det drejer sig om...

Skal de derimod stå på en fod, og er du særligt fan af den 8mm tynde profil, så er D9005 nok mere "blæret". Det er til gengæld det eneste sted den vinder, og jeg er sikker på at den touch betjening er ligeså irriterende som den er smart. Herhjemme bruger vi iPhone, når vi skal bruge youtube osv. Alt andet bruger vi den almindelige fjernbetjening til, for knapper der kan mærkes er uundværlige på en fjernbetjening efter min mening.
Af lennon
Samsung 9000 er en af de få test hvor Flatpanels er temmelig uenig med HDTVtest.co.uk . Sidstnævnte er temmeligt begejstret for 9000seriens billedkvalitet - hvor Flatpanels er noget mere forbeholden . . .

Jeg ville også klart gå efter D8005 - af de to .

Men hvis billedkvalitet virkelig batter for dig , så bør du da også overveje Samsungs nye topplasma i 51" . Den forventes at være topperformer mht rå billedkvalitet i Samsungs 2011 line-up .
Af RickJ
Jeg er nok begyndt at hælde lidt til D8005...ang. touch remoten, overvejer jeg også lidt HTC's Incredible S, som så må kunne bruges dertil...
Og det er meningen at tv'et skal op og hænge, og der siger det vel sig selv at Samsungs ultra slim wire mount (el. lign.) også passer til D8005 :-)
Ang. apps store som der er på C9005, så er det måske ikke integreret i D8 serien?
Af Mysen
RickJ skrev: Ang. apps store som der er på C9005, så er det måske ikke integreret i D8 serien?
Jo... Men sæt nu ikke dine forventninger for højt. Det er dælme sjældent jeg bruger disse ting, når jeg har en pc og en smartphone. Og SÅ meget er det altså ikke forbedret, vil jeg mene.

P.S Jeg har aldrig fattet pointen med Incredible S. Den er næsten magen til min Desire HD, blot med lidt mindre skærm. Og så er Desire's afløser "Desire S" lige ankommet, og lige om lidt kommer min Desire HD's afløser med dual-core processor.
Hvad er så meningen med "Incredible S", når alle de andre modeller får en decideret afløser?
Af RickJ
Mysen skrev: P.S Jeg har aldrig fattet pointen med Incredible S. Den er næsten magen til min Desire HD, blot med lidt mindre skærm. Og så er Desire's afløser "Desire S" lige ankommet, og lige om lidt kommer min Desire HD's afløser med dual-core processor.
Hvad er så meningen med "Incredible S", når alle de andre modeller får en decideret afløser?
Tak for endnu et godt råd :)

Regner med at investere i tv'et om ca 2 uger, så satser jeg på at have sparet op til det...og så kun på en måned :p
Ud fra hvad jeg læser, så bliver det nok D8005'eren...er begyndt at glæde mig som et lille barn...selvom det dog er mange penge, lyder det bestemt til at de vil være godt givet ud...så mangler HT-C9950W til film/lyd bagefter ...
Af noxity
At kalde penge godt givet ud at bruge dem på et TV, synes jeg nu lige er at strække den :)

Men der er nu ingen tvivl om at det er D8005 eller D7005 du skal bruge dine penge på, hvis du ønsker et highend TV fra Samsung.
Eneste forskel mellem de to er designet, hvor D7005 har en lidt større ramme, dog i form af gennemsigtigt plastisk, som for nogen skaber det en bedre illusion af en tynd ramme. D8005's ramme er tyndere men mere markant, da det er i aluminium.
Så synes helt sikkert at du burde se både D7005 og D8005. Der er i hvert fald ingen grund til at bruge 2000kr ekstra på D8005 bare fordi den har et højere modelnummer! (Synes det var lidt det du gav udtryk for i dine argumenter for at købe C9005)
Af xcardman
deres 9000 serie har ikke noget særligt godt billede
så det må være en 8005 man skal kigge på inden for lcd/led
Af RickJ
Nu er jeg mere eller mindre besluttet på at det skal være D8005, men nogle foreslår plasmaen i 51", så tænker jeg på prisforskellen, er det primært fordi led/lcd teknologien er nyere? Har også overvejet led/lcd'en i 55", men er det ikke for stort med en afstand til tv'et på ca 3m? Og så er plasma vel ikke det bedste valg hvis jeg også har tænkt mig at streame en del fra pc'en? Der kommer nok en konsol ind over senere hen også...

Og så tak for de gode råd indtil videre :)
Brugeravatar
Af David Munch
Der er en på Recordere.dk som ligger op til et fælleskøb på D8005, måske du skulle skrive derinde.. :)
Af lennon
RickJ skrev:Nu er jeg mere eller mindre besluttet på at det skal være D8005, men nogle foreslår plasmaen i 51", så tænker jeg på prisforskellen, er det primært fordi led/lcd teknologien er nyere? Har også overvejet led/lcd'en i 55", men er det ikke for stort med en afstand til tv'et på ca 3m? Og så er plasma vel ikke det bedste valg hvis jeg også har tænkt mig at streame en del fra pc'en? Der kommer nok en konsol ind over senere hen også...

Og så tak for de gode råd indtil videre :)
Under normal stuebelysning vil plamaen traditionelt have et bedre/mere korrekt billede . Og jeg mener afgjort ikke at streaming eller konsolspil i kontrolerede mængder bør afholde en fra at tage plasmaen med i overvejelserne.
Tro mig ! - 55" går fint ved 3 m siddeafstand . Har selv 63" ved ca samme afstand, og kan slet ikke forestille mig noget mindre O_O . Efter to aftener med CL fodbold i HD , har man stadig svært ved at samle kæberne op (B Spørgsmålet handler i virkeligheden mest om hvad man rent møbleringsmæssigt synes, at stuen kan bære .
Af RickJ
David Munch skrev:Der er en på Recordere.dk som ligger op til et fælleskøb på D8005, måske du skulle skrive derinde.. :)
Tak for rådet, men hvis jeg kan spare 1000-1500 via et samkøb, så vil jeg hellere betale det ekstra, for nemt at kunne smutte ned til min lokale forhandler eller elgiganten hvis der er problemer...
Håber at D8005 i 46" eller 55" falder lidt i pris, men det er nok mest tilfældet for 46", da der nok er mere efterspørgsel for den størrelse...
Ellers må man jo bare punge ud O-O

Og så en lidt anden ting..jeg har vist spurgt en smule til det før, men har man mulighed for selv at kalibrere sit tv? Det kræver vel udstyr til at måle noget lys- og farveniveau? For hvis Jeg giver 20k for et tv, så vil jeg self gerne have det bedst mulige billede....så kan man det, eller kan man muligvis finde nogle indstillinger der generelt skulle være rigtigt gode for den enkelte model?