Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mysen
Ja, jeg så godt billedet af de to modeller ved siden af hinanden, men jeg tror nu fotoet snyder lidt, for den sorte på G30 er temmelig meget mere lysegrå end man normalt vil se det.Hvad det skyldes, aner jeg ikke, men så grå er min skærm aldrig, og den er på papiret noget ringere til sort. Desuden har han jo også nævnt i sin test, at D8005 har en væsentlig mørkere skærm, når der er få eller slet ingen tændte pixels, og den nye mikro dimming plus har uden tvivl fået det generelle sortniveau længere ned på dette testbillede, end det vil være på et almindelig billede.
Dog har sortfilteret på samsung skærmen da helt klart sin betydning, og det var også netop denne form for "lysbekæmpelse" jeg fremhævede, når der er fokus på at mindske reflektioner.

Om det så er ultra clear panelet, der er coatet, det ved jeg ikke. Men samme filter kunne sikkert sagtens bruges på almindelige glasplader også. Min egen plasmaskærm klarer også reflektioner langt bedre end de fleste andre blanke skærme, jeg har set, og det er jo en glasfront.. - og så er det endda en 2010 model
Af Steen Bay
Mysen skrev:Ja, jeg så godt billedet af de to modeller ved siden af hinanden, men jeg tror nu fotoet snyder lidt, for den sorte på G30 er temmelig meget mere lysegrå end man normalt vil se det.Hvad det skyldes, aner jeg ikke, men så grå er min skærm aldrig, og den er på papiret noget ringere til sort. Desuden har han jo også nævnt i sin test, at D8005 har en væsentlig mørkere skærm, når der er få eller slet ingen tændte pixels, og den nye mikro dimming plus har uden tvivl fået det generelle sortniveau længere ned på dette testbillede, end det vil være på et almindelig billede.
Dog har sortfilteret på samsung skærmen da helt klart sin betydning, og det var også netop denne form for "lysbekæmpelse" jeg fremhævede, når der er fokus på at mindske reflektioner.

Om det så er ultra clear panelet, der er coatet, det ved jeg ikke. Men samme filter kunne sikkert sagtens bruges på almindelige glasplader også. Min egen plasmaskærm klarer også reflektioner langt bedre end de fleste andre blanke skærme, jeg har set, og det er jo en glasfront.. - og så er det endda en 2010 model
Der er forsåvidt intet i vejen for at benytte det effektive kontrastfilter fra D8005 på et plasma TV, men problemet er at et godt kontrastfilter (som gør skærmens 'grundfarve' mørkere) uvægerligt vil 'sluge' en del af det lys som panelet udsender, og det har plasma TV jo som regel ikke for meget af i forvejen. Min pointe var blot at problematikken omkring reflektioner fra blanke vs matte paneler ikke direkte har noget at gøre med den 'udvaskning' af billedet som skyldes et dårligt kontrastfilter. Det er to forskellige ting.

Et panel hvor 'grundfarven' er lysegrå kan have et perfekt sortniveau i et mørklagt rum, men i et lyst rum vil dets sortniveau være helt håbløst (pga. 'udvaskningen'), og det ganske uanset om det det evt. har en perfekt coated (blank eller mat) overflade uden nogen reflektioner overhovedet.

PS - En perfekt coating af panelets overflade betyder blot at alt det udefra kommende lys får lov at passere uhindret ned til de dybere lag i panelet, og her er det så at kontrastfiltret helst skal opsluge det meste lyset udefra, da det ellers vil reflekteres tilbage og dermed udvaske billedet. Panelet skal altså helst være så sort som muligt for at kunne absorbere lyset udefra (sort = absorberende), men samtidigt skal kontrastfiltret også lade tilstrækkeligt af det lys panelet selv producerer slippe igennem, og her er det så at producenterne må prøve at finde det bedste kompromis, med den mængde lys til rådighed som panelet nu engang er i stand til at levere.
Af opensteel
Jeg takker for alle Jeres svar og kommentarer/diskussioner.

Jeg tror desværre at jeg bliver nødt til at have en mat skærm. Det kan godt være at der er bedre billede i en med glas-front, men hvis man ikke kan se halvdelen af skærmen pga reflektioner, så er det ligefedt hvor godt billedet er.

Jeg er ikke til Sharp, da de har runde hjørner - kan bedre lide et helt firkantet tv. Så jeg er nok faldet over et Sony EX-XXX, da udseenet er meget pænt og det har mat skærm. At billedet så ikke er lige så godt som så mange andre skærme, det må jeg så leve med hvis jeg gerne vil kunne se det der rent faktisk er på skærmen.

Har I andre forslag til matte skærme som skal være LED?

Er Sony NX'eren med mat skærm?

På forhånd tak.
Af red_martians
Ellers er der de nye LG-skærme. f.eks. LV550, LW550 og LW650
De har mat front.
Af THM
eller sidste års ld750n eller panasonic G20 lcd udgaven
Af opensteel
THM skrev:eller sidste års ld750n eller panasonic G20 lcd udgaven
Jeg vil have et LED, så LCD er udelukket.

Jeg har desuden også kigget på Samsungs C7705 (dog lidt over budget), samt C6005. I diverse tests ser det ud til at der er mindre reflektioner i disse skærme end 850'eren. Nogen der har erfaringer?
Af Steen Bay
opensteel skrev:Jeg vil have et LED, så LCD er udelukket.
Jeg har desuden også kigget på Samsungs C7705 (dog lidt over budget), samt C6005. I diverse tests ser det ud til at der er mindre reflektioner i disse skærme end 850'eren. Nogen der har erfaringer?
De såkaldte 'LED-TV' er også LCD, bare med en anden form for baggrundsbelysning (dioder istedet for lysstofrør). Panelet på Samsung's bedre/dyrere LCD/LED TV er temmelig blank, og de har derfor næsten lige så mange reflektioner som TV med glasfront.
Af MKT
Skal du have LED bør du holde dig væk fra edge LED, så det ville udelukke c6005, der desuden er berygtet for clouding.

LD750 får rigtig mange fine ord af flere brugere herinde så jeg ville nok genoverveje om det nu også partout skal være LED. Især når du søger tv uden genskær. Det er som regel almindelige LCD tv, eller low end LED tv der kommer med mat front og dermed mindst genskær.
Af Steen Bay
MKT skrev:Skal du have LED bør du holde dig væk fra edge LED, så det ville udelukke c6005, der desuden er berygtet for clouding.

LD750 får rigtig mange fine ord af flere brugere herinde så jeg ville nok genoverveje om det nu også partout skal være LED. Især når du søger tv uden genskær. Det er som regel almindelige LCD tv, eller low end LED tv der kommer med mat front og dermed mindst genskær.
Blandt LCD/LED TV uden glasfront tror jeg kun det er Samsung's TV som har en meget blank/reflekterende (såkaldt 'Ultra Clear') overflade, så skulle være nemt nok at finde et LCD/LED TV med et (relativt) mat panel. Selv ville jeg foretrække et 'almindeligt' (ikke 'LED') LCD-TV, da (edge) LED TV, som du bemærker, tit kan have en mere ujævn baggrundsbelysning.
Af opensteel
Så det I mener er at jeg i bund og grund skal holde mig væk fra LED? Jeg kan bare rigtig godt lide LED pga designet, og ja, det kommer så til at gå lidt ud over billedet, men man kan ikke få det hele.

Sony EX710 (som er mat) har jo også edge led, så det er vel umuligt at opfylde alle 3 krav:
1. LED TV
2. Mat skærm
3. Ikke edge LED

Det kan jo ikke lade sig gøre, så jeg må vælge en af dem fra.

Nogen mener at jeg skal vælge 1'eren fra og se efter LCD med mat skærm.

Jeg hælder selv til at vælge 3'eren fra, og så købe en 710'er fra Sony også selvom den har edge led.

2'eren er der nok ikke meget at gøre ved. Efter flere overvejelser er jeg kommet frem til at det skal være mat skærm. Bum! Så må jeg overveje om det er designet eller billedekvaliteten der skal halte lidt.

Hmmm....
Af Steen Bay
opensteel skrev:Jeg hælder selv til at vælge 3'eren fra, og så købe en 710'er fra Sony også selvom den har edge led.
Skal det være et (såkaldt) LED-TV med mat panel, så har bla.a. LG og Panasonic også flere modeller at vælge imellem, men EX710 vil sikkert være et udmærket valg.
Af opensteel
Steen Bay skrev:
opensteel skrev:Jeg hælder selv til at vælge 3'eren fra, og så købe en 710'er fra Sony også selvom den har edge led.
Skal det være et (såkaldt) LED-TV med mat panel, så har bla.a. LG og Panasonic også flere modeller at vælge imellem, men EX710 vil sikkert være et udmærket valg.
Der er også 720'eren, men der bliver prisen også lidt pebret.

Det eneste jeg kan finde fra LG er 750N som ikke er LED.

Kan du give mig de specifikke modelnumre?
Af Steen Bay
opensteel skrev:Det eneste jeg kan finde fra LG er 750N som ikke er LED.
Kan du give mig de specifikke modelnumre?
Der er bla.a. modellerne LE530N og LE550N. Min egen favorit ville nok være et Panasonic D25 med 200Hz scanning backlight (som dog højst fås i 42").
Af THM
opensteel skrev:Så det I mener er at jeg i bund og grund skal holde mig væk fra LED? Jeg kan bare rigtig godt lide LED pga designet, og ja, det kommer så til at gå lidt ud over billedet, men man kan ikke få det hele.

Sony EX710 (som er mat) har jo også edge led, så det er vel umuligt at opfylde alle 3 krav:
1. LED TV
2. Mat skærm
3. Ikke edge LED

Det kan jo ikke lade sig gøre, så jeg må vælge en af dem fra.

Nogen mener at jeg skal vælge 1'eren fra og se efter LCD med mat skærm.

Jeg hælder selv til at vælge 3'eren fra, og så købe en 710'er fra Sony også selvom den har edge led.

2'eren er der nok ikke meget at gøre ved. Efter flere overvejelser er jeg kommet frem til at det skal være mat skærm. Bum! Så må jeg overveje om det er designet eller billedekvaliteten der skal halte lidt.

Hmmm....
det kan lade sig gøre at få alle 3. så hedder det philips 46" 5605h, rimelig billig og godt billede med indstillingerne fra anmeldelsen herinde.
den er dog tykkere end de fleste andre led tv