Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Brugeravatar
Af denizone
Som en af de sidste i Danmark, har jeg besluttet mig for at mit ellers udmærkede 32" Sony katodekasse skal pensioneres. Så jeg skal ud og finde mig et nyt fladfætter.

Jeg har ikke mere end 2.5 m fra sofaen til der hvor tv kommer til at stå, så jeg har læst mig lidt frem til at jeg skal have et 37" tv, ellers vil det blive for stort.

Nu hænger 37" tv ikke på træerne mere så jeg har fundet frem nogle der opfylder de krav jeg har:

FullHD, 100 Hz, MPEG4, 2+ USB, 3+ HDMI

Det er ikke super vigtigt om det er lcd, led eller plasma - billedkvalitet er i højsædet.

Budget 5500 ca.

Jeg er selv kommet frem til følgende
Sony KDL37EX500:
http://www.cinemagic.dk/shop/sony-kdl37 ... 5818p.html

Samsung UE37C6000
http://www.cinemagic.dk/shop/samsung-ue ... 5842p.html

eller et helt tredje.

Kom frisk - nogle bud på et af disse eller er det et tv jeg overser?
Af BrianH
Nu er der sådan en "jeg sidder tættest på den største skærm" konkurrence på flatpanels, hvergang emnet kommer op, så der vil nok være nogle der vil påstå at 50 tommer er det mindste til 2.5 meter.

Men bortset fra det, så skulle du også kigge på Philips 37" modeller
Af Mysen
Jeg er en af dem, der taler for flere tommer. Ikke fordi jeg vil "blære" mig med at have 50", men fordi jeg kender folk, der er blevet skuffet over et for lille tv.
BrianH tror at folk anbefaler at vælge større end trådstarteren starter med, fordi man vil minde alle om, at man ikke har 32". Jeg tror dog bare næppe at du får for stort hvis du vælger større, selv om 2,5 er temmelig tæt på tv'et.
Jeg er en af dem, han snakker om, men jeg anbefaler større af flere årsager, og især fordi jeg kender flere, der har valgt for lille et tv, af frygt for at det blev stort. Det gør det meget sjældent, men BrianH er glad for sin 32", og det er jo en subjektiv holdning, der ikke kan diskuteres,
Jeg synes, du skal overveje 40-42", da det giver mange flere muligheder. Og det skyldes kun, at du næppe kan presses op i 46-50" for det var, hvad jeg ville foretrække.
Du kan eksempelvis få 42LD750n for 5000 ca. kroner. Den har 200hz scanning backlight, og bør være blandt de bedste LCD modeller, der findes. På EX500 modellen har der været problemer med støj på 37" varianten. Det alene kunne være grund til at vælge 40" modellen i stedet. Du er også tæt på at have råd til Panasonic G20.
Brugeravatar
Af denizone
@ BrianH - jeg har også kigget lidt på Philips modellerne og de ser spændende ud - lige indtil jeg ser fjernbetjeningen - og så dør interessen. Jeg ved godt det måske er et lidt tåbeligt punkt at have som fail-punkt, men den er hverken køn, eller virker synderligt praktisk.

@Mysen - det med størrelse kan ganske rigtigt ikke diskuteres. Jeg har selv haft kig på LGs modeller og de virker super interessante, dog er den 37" (LG 37LE5300) ikke at opdrive til en fornuftig pris. Generelt ligger priserne på 40-42" segmentet lige i øjet og det ser ud til at jeg får flere funktioner for pengene. Dog er jeg noget "nervøs" for størrelsen - for der er ikke mere plads at give af. Det ville være en kende træls at sidde og få tennisnakke af at læse undertekster. I forhold til EX500 modellen kan jeg forstå at flere har andre små irritationsmomenter bl.a. PIP funktionen og EPG. G20'eren fra Panasonic har altid haft en særlig plads i mit hjerte efter jeg så den in action, dog har jeg besluttet mig for at der er en fast beløbsgrænse - jeg kender mig selv for godt til at sige "hvis jeg lige giver 1000 ekstra kan jeg få..." og så kører bussen.
Af basse32
Må lige sige at vi sidder 2,5 meter fra vores panasonic 37px10, og jeg vil op i 40 helst 42.
Så bare et råd! TAG IKKE MINDRE END 40 TOMMER!!!
Vi kigger efter nyt lige pt og er ikke i tvivl, tag bare et hak eller mere op i tommer.
Brugeravatar
Af denizone
@Bassen - fantastisk med en anbefaling fra en der selv har 2.5 m til skærmen - kigger lige på Mysens LG
Af PeterD
Ikke langt fra 37" til 42", men X20 eller Philips LCD er rigtig gode bud 8)
Af basse32
Tak selv. :)
Der er så lige den med konen i mit tilfælde, men ved selvfølgelig ikke om en sådan altid burde have et fare skilt monteret.
Hvorfor syntes de altid at det tv man har er stort nok, og hvorfor skifte når det gamle duer.
Ja hvorfor??? Fordi man kan! :D

Jeg kan selvfølgelig ikke vide det 100 endnu, men hos min søster har de 42 panasonic plasma og det er fint på 2,5meter. De syntes godt nok jeg var skør da jeg målte ud hvor langt fra jeg sad og så tv.
Af PeterD
..Ja, jeg målte også ud da jeg hoppede fra 32" til 42"...

Lidt sjovt at stå der med et målebånd og læse på flatpanels.dk hvad den optimale afstand er.... ;)
Af kakilika
Synes måske også, at der er et tomme-ræs i gang. Personligt bryder jeg mig ikke om, at mine øjne skal køre fra side til side for at følge med i en udsendelse. Hvis man ligger mærke til folks signaturer, er det også oftest folk med en skærm > 46" der angiver deres skærm. Kunne ikke selv sidde 2.5 meter fra en 50", derudover er der også det æstetiske...

Jeg sidder selv 2.5-3 meter fra et gammelt 21" CRT-tv. Med 16:9-fjernsyn svarer det til 19" (dog har jeg også - synes jeg selv - et godt syn). Jeg leder kun efter et nyt fordi det er lettere defekt. Her går jeg efter en 32" da 40" vil kræve større omrokeringer. 37" kunne også gå an, men denne skærmstørrelse er der ikke meget fokus på mere, hvorfor panelerne er af ringere fabrikat. Derfor vil jeg nok også anbefale dig et 40" da jeg går ud fra, at det er til stuen.

Sony og Samsung har panelproduktion sammen, men fremstiller ikke 37"-paneler. Derfor køber de dem udefra - sikkert AUO fra Taiwan. Bl.a. har der - som en anden skriver - været problemer med 37EX500. 40"-udgaven er et Samsung-panel, og et ganske godt fjernsyn med ditto god lyd. Mine forældre har selv et. Eneste ulempe er langsom opstart, samt lettere sløve kanelskift.
Brugeravatar
Af MigSelv
Køb ikke for småt.
Vi sidder maks. 3,5 m fra en 50", og skifter om kort tid til minimum 55VT30.Vi har indenfor 4 år skiftet fra en 32"Sony crt til først 37" Pana plasma, så en 42" Pana plasma til den nuværende 50" VT20.
Køb den rigtige størrelse med det samme, bliver for dyrt med alle udskiftningerne.
Af Mysen
MigSelv skrev:Køb ikke for småt.
Vi sidder maks. 3,5 m fra en 50", og skifter om kort tid til minimum 55VT30.Vi har indenfor 4 år skiftet fra en 32"Sony crt til først 37" Pana plasma, så en 42" Pana plasma til den nuværende 50" VT20.
Køb den rigtige størrelse med det samme, bliver for dyrt med alle udskiftningerne.
Glæder mig til at høre en brugers sammenligning mellem VT20 og VT30. Laver du ikke en fyldestgørende anmeldelse? Det tror jeg mange ville sætte pris på.
Brugeravatar
Af MigSelv
Det vil jeg da godt, når husalteret er udskiftet.
Brugeravatar
Af denizone
Er der nogen forskel på de LG modeller Mysen refererer til når den ene har et N efter modelnavnet?

F.eks. 42LD750n kontra 42LD750?