Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej alle.

Jeg overvejer at skifte mit Panasonic PX80 42" ud med Panasonic VT20E 50". Jeg vil gerne op på 50" og synes VT20E ser rigtig godt ud.

Men kan det svare sig? Er det så meget bedre? Eller er der bedre alternativer? - Det skal helst være Panasonic da jeg har et surround system fra panasonic og bruger viera-link ret ofte.

Til jeres info så bruger jeg det mest til Blu Ray afspilning, PS3 og digitalt tv kiggeri :)

På forhånd tak.
arentzen89 skrev:Hej alle.

Jeg overvejer at skifte mit Panasonic PX80 42" ud med Panasonic VT20E 50". Jeg vil gerne op på 50" og synes VT20E ser rigtig godt ud.

Men kan det svare sig? Er det så meget bedre? Eller er der bedre alternativer? - Det helst være Panasonic da jeg har et surround system fra panasonic og bruger viera-link ret ofte.

Til jeres info så bruger jeg det mest til Blu Ray afspilning, PS3 og digitalt tv kiggeri :)

På forhånd tak.
Ja helt klart og VT20 er et fint valg og lige nu er prisen lav.
Af arentzen89
Så det ville ikke være spild af penge med en udskiftning? Tænker også på om der kommer noget bedre her inden for den nærmeste fremtid?
Af kskruger
arentzen89 skrev:Så det ville ikke være spild af penge med en udskiftning? Tænker også på om der kommer noget bedre her inden for den nærmeste fremtid?
Der kommer nye modeller hvert år og den nye 50VT30 kommer i næste mdr. og lige nu står der små 19.995,- på prisskiltet. Så lige PT, er VT20 vist det bedste bud på en god skærm til en rigtig god pris.
Af xcardman
Ja en px80 var et fint tv i 2008
havde det selv i 10 måneder
men en vt20 er klart bedre og endnu bedre bliver vt30

om den så er 7000 kr mere værd må man selv vurdere
men design og billede bliver bedre på en vt30
Af arentzen89
Så mange penge vil jeg dog ikke bruge. Lige omkring de 11000,- passer nogenlunde. PX80 er nok det bedste billede jeg har set på overhovedet. Har endnu ikke set en fladskærm vise et skarpere billede (ikke fordi jeg har ledt specielt meget, men stadigvæk). Jeg går ud fra at VT20E er et par klasser over. Er det korrekt?
Af kskruger
arentzen89 skrev:Så mange penge vil jeg dog ikke bruge. Lige omkring de 11000,- passer nogenlunde. PX80 er nok det bedste billede jeg har set på overhovedet. Har endnu ikke set en fladskærm vise et skarpere billede (ikke fordi jeg har ledt specielt meget, men stadigvæk). Jeg går ud fra at VT20E er et par klasser over. Er det korrekt?
Især på Bly-ray vil du opleve den største forbedring. Når vi snakker SD tv kanaler, der skal du være opmærksom på, at du går fra 42" til 50" med samme tv opløsning. Det giver teorien et dårligere billede.
Af arentzen89
kskruger skrev:
arentzen89 skrev:Så mange penge vil jeg dog ikke bruge. Lige omkring de 11000,- passer nogenlunde. PX80 er nok det bedste billede jeg har set på overhovedet. Har endnu ikke set en fladskærm vise et skarpere billede (ikke fordi jeg har ledt specielt meget, men stadigvæk). Jeg går ud fra at VT20E er et par klasser over. Er det korrekt?
Især på Bly-ray vil du opleve den største forbedring. Når vi snakker SD tv kanaler, der skal du være opmærksom på, at du går fra 42" til 50" med samme tv opløsning. Det giver teorien et dårligere billede.
Du har en pointe med opløsningen. Men VT20 har full hd og det har PX80 ikke. Så opløsningen er vel højere på VT20. Eller har jeg misforstået noget?
Af Mysen
Kildemateriealet på almindeligt tv og dvd'er er jo det samme, og derfor hjælper den bedre opløsning heller ikke. Det skal bare skaleres på på en anden måde. Derfor gør de ekstra tommer ikke noget godt for SD-billedkvaliteten.

Der skulle dog være en forbedret billedprocessor og skalering samt en hurtigere fosfor på VT20, der udligner dette. Det er klart, at fejl og pixeleringer fra en SD udsendelse nemmere ses på en stor skærm, men de nævnte forbedringer, burde udligne dette.
Og så skal man ikke glemme de tiltag, der er gjort for at forbedre billedkvaliteten i dagslys på VT20.

Jeg har en kammerat, der gik fra et 42" PX70 til LG's budget-plasma 50PK350n. Her beskriver han, at han oplever "en mindre opgradering på billedkvalitet."
Han skiftede ligeledes pga. de ekstra tommer og pga. den manglende 24p understøttelse på hans Panasonic.
Af arentzen89
Jeg må en tur ned i NB Radio og se VT20'eren i virkeligheden.

Tak for hjælpen guys!
Af arentzen89
Hov! Nu læste jeg lige en anmeldelse af VT20 på digital.tv.
Her anbefaler de ikke tv'et til dem der ser fodbold pga "dens problem med dobbelt linjer". Jeg ser meget fodbold, så håber da ikke det passer.

Er der nogen der ved om der er hold i det?

Anmeldelsen er her http://digitalt.tv/panasonic-vt20
Af ekelund
er selv stor fodbold fanatiker og har selv lige købt 50vt20 og vil sige det er ikke noget jeg oplever

Jeg gik selv fra et LGPG6000 som nok er ca samme niv som PX80 og har ikke fået nogen wow fornemmelse men har da heller ikke fortrudt det og til den pris som vt20 koster nu gør du ikke noget forkert i at opgradere
Af arentzen89
ekelund skrev:er selv stor fodbold fanatiker og har selv lige købt 50vt20 og vil sige det er ikke noget jeg oplever

Jeg gik selv fra et LGPG6000 som nok er ca samme niv som PX80 og har ikke fået nogen wow fornemmelse men har da heller ikke fortrudt det og til den pris som vt20 koster nu gør du ikke noget forkert i at opgradere
Kan du forklare mig hvad dobbelt linjer er? Jeg aner det nemlig ikke. Og det lyder da lidt trist at du ikke oplever wow effekten. Det ville jeg i hvert fald blive lidt skuffet over.
Af Mysen
arentzen89 skrev: Kan du forklare mig hvad dobbelt linjer er? Jeg aner det nemlig ikke. Og det lyder da lidt trist at du ikke oplever wow effekten. Det ville jeg i hvert fald blive lidt skuffet over.
Hvis billedet panorerer, hvilket det tit gør i en fodboldkamp, så skulle midterlinjen iflg. engelske fora af og til blive dobbelt. Der er dog umiddelbart ikke nogen Panasonic ejere herhjemme, der bemærker problemet. Desuden er PX80 stadig ikke ældre end, at det faktisk også skulle være et problem på den skærm, og hvis du ikke har lagt mærke til noget....

Du får måske ikke wow-effekt på billedet, men det ER bedre. Og der er wow-effekt på de ekstra tommer ;)