Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af kaja69
Jeg læste 40C6005 testen og så vidt jeg forstår er det fuldstændig samme skærm. Bortset fra det, hvad er det lige der sker for Samsung og alle deres afarter af samme model?

UE46C6005
UE46C6705
UE46C6715
UE46C6735
UE46C6745
UE46C6805
UE46C6825
UE46C6905

...er betegnelser fra samsung.dk. Der er vel en guide til Samsungs koder et eller andet sted.
Af Mysen
Der er forskel på mængden af features, og så er designet heller ikke ens, selv om det ser sådan ud på billederne. Nogle er sorte, mens andre er sorte og har striber. Der findes brune og grå modeller med eller uden struktur. Nogle er matte og andre er blanke. De fleste er i plastic, men nogle er i aluminium... Det virker til, at der bliver udviklet designfærdigheder hos crewet på Samsung i deres 6'er serie.

C6905 er i aluminium og har alle de features, du finder på 7, 8 og 9 serien, minus 3D. Desuden er den er en dimming funktion på den, altså lysstyrkejustering i zoner, der kan være temmelig irriterende, men til gengæld medvirke til en dybere sortniveau.
Af kaja69
Ok, tak.

Uanset model skal jeg bruge et ultra slim vægophæng. Samsungs eget koster omkring 1.000 men måske det her giver samme resultat: http://www.av-connection.dk/?PGr=4405&ML=1599.

Jeg bruger Boxer TV så jeg har ikke behov for andre tunere, og jeg har en HTPC m. Blu-ray drev tilsluttet så DLNA etc er ligegyldigt. Et 46C6005, som Wupti sælger til 7.554, kunne være det rette køb.

Men mister jeg noget billedkvalitet ved at gå ned i 5-serien (et UE46C5105 sælger Elgiganten til 6.899)?
Af kaja69
Det lyder klart til at Samsung LED er og bliver bedste bud på et 46-50" TV når kravet er at det kan monteres ultra fladt på væggen og performe i dagslys.

UE46C6905 står til 9k i Elmutanten. UE46C6005 fås ca. 1.500 biligere hos bl.a. Wupti.

Hvad må man undvære i den billigere model?
Af Mysen
Internet tv, et bedre design i form af bedre byggematerialer, formenligt en bedre billedprocessor, dimming funktionen (hvis den da er træls at undvære?)

PS: Sharp har lavet en version af deres LE820, der har mat skærm, og derfor klarer lys endnu bedre. Den er dog heller ikke udenom clouding problemet.

LE814 hedder den, og testen af LE820 er en god indikation af, hvad du får.
Af kaja69
Der er vist heller ikke PVR i basismodellen, vel?

Er der nogen der har set at billedkvaliteten rent faktisk er bedre i "topmodellen"?
Af kaja69
Sharp LC46LU820 sælges pt. til 6.999 kr. Den er vist identisk med den testede LE820 der anbefales. Lyder det ikke til at være det absolut bedste bud på en 46" LCD til at hænge fladt på væggen? Er der nogen med egne erfaringer med modellen fra Sharp (som jo ikke normalt er i liga med Samsung og Sony eller har jeg misforstået noget)?
Af Mysen
Jer er ikke ejer af den, men det er misforstået, at Sharp ikke er i samme liga. De har i årevis været blandt verdens største LCD poducenter.
Af PhDream
Sharp har, flere gange faktisk, leveret paneler til Sonys tv. På baggrund af tests af den samme model (EX700 vs. EX710), med og uden Sharp panel, kan man overfladisk konkludere, at Sony tv med Sharp panel er bedre end Sony tv med et andet panel. Mindre clouding og bedre sortniveau er nogle af fordelene. Om man så kan drage den samme konklusion med Sharp tv vs. Sony eller Samsung tv, ved jeg ikke. Man kan dog roligt sige, at Sharp ER i den samme liga som de to andre. :)
Af kaja69
Godt ord igen! Jeg har forstået at Sharp så er i superligaen :)

Tilbage til mit spørgsmål: Er Sharp LC46LU820 identisk med den flot testede LE820 og det pt. bedste bud (sælges pt. til 6.999 kr.) på et "dagslys anvendeligt" TV til at hænge helt fladt på væggen?
Af Mysen
Om den er det bedst bud, må du selv vurdere på bagrund af de minusser, der bliver beskrevet af LE820.
LU820 er en designvariant. Det er samme tv og 7000 lyder meget billigt. Det er dog ikke billigere end de CCFL belyste LCD topmodeller fra LG, Panasonic og Samsung. - Men den er tyndere.
Af kaja69
Tak! Er der nogen LE820/LU820 ejere der vil dele deres erfaringer? Jeg mener, testen herinde er ret so rosende men det kunne være cool at høre fra ejere...
Af kaja69
Jeg har læst om LE850N / LE8500 som virker til at være dét bedste (2010) LCD TV på markedet pt. (ved ikke med de nye 2011 modeller).

Der er antenne og en HDMI der ikke peger ind mod væggen, hvilket er det jeg skal bruge, men hvad med strømstikket, er der nogen der ved det?
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Hvad mener du med "hvad det er for et stik du skal bruge"? HDMI er til tilslutning af eksternt udstyr såsom BluRay og DVD, hvor antennestikket er til... ja, et antennekabel.

Hvad er det du gerne vil vide ang. strømkablet?

Bagsiden kan ses herunder. De to kabler der stikker bagud er begge HDMI-kabler. Strømkablet kan ses ude til venstre for foden nederst.
Billede