Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af HIFI-Hippo
Hej, jeg går næsten ud fra at i har hørt spørgsmålet masser af gange før. Jeg har dog også prøvet at google mig frem til svaret, og også søgt herinde. Men er stadig i tvivl.

Jeg havde egentligt besluttet mig til Panasonic TX-P50V20E eller LG 50PK950N. Men jeg har så set at Panasonics ikke har en mpeg 4 tuner hvilket kunne blive relevant senere. Man kan så købe en lille sjov boks ved siden af selvfølgelig. Så fandt jeg frem til LG's tv og synes godt om det, men ser så at nogen har problemer med retention og burn in ved f.eks. PS3 brug. Og PS3 findes jo i hjemmet og bruges til tider ret meget.

Mit spørgsmål går på hvad man så gør hvis man vil have min 50" ind i stuen og er blevet i tvivl? Det skal siges at jeg bor i lejlighed og har kabel tv så en boks til mpeg 4 måske ikke er relevant nu, men kunne blive det.

Har i nogen råd i sådanne tilfælde eller noget der kan berolige en tvivlsom sjæl?

På forhånd tak :)
Af PhDream
Så har du ikke kigget godt nok efter. ;)

V20 har, ligesom de andre Panasonic skærme, en MPEG4 tuner. Dette fremgår også af forskellig info på nettet.
Af HIFI-Hippo
Hej, super hurtigt svar mange tak for det. jeg har vist skrevet forkert desværre. Det var Panasonic TX P50S20E. Det beklager jeg :)
Af PhDream
Så lidt. :)

S20 har også MPEG4 tuner...
Af HIFI-Hippo
Hej - jeg har kigget på komplett.dk og der står at det ikke er digitalt tv certificeret eller har MPEG4 tuner. Men hvis jeg ser på panasonics så har det MPEG4-AVC. Men betyder det at man ikke behøver købe den lille ekstra box til at se digitalt tv når 2012 kommer eller skal man alligevel have en?

Hvis du igen kan svare lige så hurtigt og med et svar jeg bliver ligeså glad for som det foregående, så jeg sender dig en flaske rødvin som tak for super hurtig hjælp :) Det er sq bedre end i butikkerne!
Af HIFI-Hippo
Nu kan jeg så se at på alle øvrige sælger der har tv'et, at de angiver med MPEG4, så nu tænker jeg at det måske er en fejl på deres hjemmeside. Så måske den er god nok alligevel. Synes bare komplett.dk er meget billigere i forhold til de andre. Det koster 1200.- mindre end de øvrige. Kan det virkeligt passe?
Af THM
så meget billigere er de heller ikke, cinemagic sælger det lige under 7k det samme gør redcoon.
hvis du køber skærmen må du meget gerne vende tilbage med indtryk :)
Af HIFI-Hippo
Det er rigtigt nok, nu har jeg også bestilt hos Cinemagic, så det kommer i morgen. 6900kr blev det til. De koster 6600 hos Komplett, men de ville ikke garantere for at MPEG 4 tuneren virkede i DK, det ville Cinemagic dog godt. Så det får de nu lov til at stå ved. Nyt tv blev det til alligevel :p
Af HIFI-Hippo
Hov, glemte at svare ang. indtryk. Der skal nok komme nogle indtryk så snart jeg har fået det på plads og op og hænge og indstillet en masse og kattene har inspiceret købet :D Så jeg vender tilbage i løbet af ugen! Tusind tak for al hjælpen indtil videre.
Af HIFI-Hippo
Hej igen

Så kom der er Panasonic TV ind (TX-P50S20E). Ud røg mit Samsung 40" (LE40A557). Det gamle var et ganske lækkert LCD tv med full HD og jeg har altid været rigtigt tilfreds med det. Men når det kommer til TV (og højttalere) synes jeg bare større er bedre O_O

Godt, første indtryk inden jeg senere kommer med en lidt dybere anmeldelse. Det blev bestilt hos Cinemagic med en ekstra forsikring just in case. Blev bestilt i går, kom i dag kl. 9:30, simpelthen fantastisk leveringsservice. Det var godt pakket ind, blevet behandlet godt og fragtmanden hjalp mig op på første sal med det.

Allerede ved at se på kassen kunne jeg se at dette ville være en noget anden tv oplevelse end et 40" tv. Udpakningen gik godt og det eneste minus var at skruerne til mit universal ophæng var for små. Det kunne dog hurtigt ordnes med at finde nogle andre. Det var nemt at få det op og hænge samt få sat alle kablerne i.

Første gange jeg tændte tv'et poppede en intro menu op der tilbød at finde alle kanalerne til mig og det tilbud siger jeg ikke nej til :) Det første der slog mig efter kanalerne var fundet var hvor godt billedet var (det skal siges jeg bor i lejlighed med kabel tv så jeg går ud fra det er analog signal - det siger tv'et til mig i al fald (B ) Men flotte billeder allerede fra start, så det lovede godt. Lidt genskin fra vinduet, men ikke mere ned der var på det gamle LCD så det er til at leve med (regner med snart at skulle have mørklægningsgardiner alligevel).

Nå, frem med en film og se hvordan det ser ud. Batman - the dark knight blev fundet frem og sat på dvd'en. Jeg har kun meget få bluray og bruger det ikke til dagligt, men det skal testes senere. Men dvd'en tilbød et flot og klar billede på trods af mit brug af scart kabel. Jeg vil dog også teste med HDMI senere for at se ændringen. Man kunne godt, hvis man så efter, se at der var lidt gryn eller noget på billedet pga. scart kablet. Men slet ikke noget man ser medmindre man går tæt på eller kun ser efter det. For mine øjne er det slet ikke slemt og jeg synes at billedet var kanon godt. I sær den sorte del af billedet var rigtigt flot og farverne bliver flot gengivet.

Så ligenu er jeg rigtigt glad for mit køb. Jeg mangler dog stadig at teste PS3, dvd med HDMI og bluray på det. Men jeg må sige at det her tv lever til fulde op til mine forventninger indtil videre! Når jeg i løbet af ugen får testet de sidste ting så bliver de selvfølgelig postet, samt evt. kaliberingsændringer jeg kunne finde på at lave.

Jeg har et spørgsmål til jer derude, for jeg forstår mig ikke så meget på tv-signalet og tunerne. Det kan godt virke lidt uvidende, men jeg har lidt givet op overfor dette emne. Hvis man bor i lejlighed og har kabel tv, så skal man stadig betale ekstra hvis man vil have de digitale kanaler der udbydes ikke? Men hvis Tv'et har tuneren der skal bruges, så kan man slilppe for at købe en lille ekstra boks? Men hvordan fungerer det så, man får et kort som man stikker i siden på tv'et eller hvordan?

Jeg håber i kan hjælpe med disse små spørgsmål og så vil jeg vende stærkt tilbage når jeg har en længere gennemgang af det nye legetøj :)
Brugeravatar
Af MigSelv
Hvis din tv pakke udbyder er YouSee, vil der være et gratis digitalt "spejl" af dine analoge kanaler ( svarende til pakken du abonnerer på ). Nogle pakker kan tilkøbes, her vil der være brug for CA Modul samt kort, hvis tv er udstyret med kortlæser.
Disse kanaler skal findes med den indbyggede DVB-C tuner. Denne tuner skal aktiveres i menuen, kan dog også aktiveres ved første opstart ( hvis softwaren er lig den i VT20 ).
Af DavidHimself
Plus at du på det digitale signal får flere gratis HD kanaler og nogle kanaler som KUN er på den digital del (som f.eks kanal 9)! :)
Af Jens525
Håber virkelig din tv udbyder sender digitale kanaler ud,,, ville ikke bryde mig om analog gengivelse på en 50 tommer :s