Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af dennisthemenace
Hej.
Jeg er meget ny her på siden men har dog fuldt med på div. diskussioner.
Kæresten og jeg står og skal købe vores første tv sammen. Men der er lige et par ting jeg er i tvivl om.

Vi har tænkt os at købe et samsung PS50C7705, da vi har set dette i aktion i hifiklubben i Aalborg. De gjorde også alt for vi skulle blive overbevidst om, at det skulle være dette tv.
Men efter at have læst lidt herinde er jeg blevet lidt bange for burn-in og retention! Jeg vil selvfølgelig ælde fosforet efter alle kunstens regler. Men sagen er at jeg gerne vil spille ps3 på tv'et udover dette skal det bare bruges til blue-ray og tv kiggeri. Mit spørgsmål er så; er der stor fare for burn-in, hvis man altså har ældet fosforen som beskrevet har på siden samt kalibreret tv'et?
Vi vil også gerne bruge 3d, derfor har vi valgt plasma.
Men tror i at samsung har forbedret 2011 led modellerne så meget på 3d delen at vi skal købe et af disse istedet?

Ps. Undskyld den rodet formulering, men er på job:)
Af MKT
Der er mange der spiller på deres plasma, men så længe det er rimelig nyt kan du skrue ned for kontrasten og mindske de lyse elementer og derved mindske risikoen for burn-in.

Retention i sig selv er ikke farligt, men kan være irriterende hvis det er for meget. Kører du fosforen ordentligt ind tror jeg roligt I kan vælge den nævnte plasma.
Af JonathanK
Jeg har hørt, at der desværre kan være stor fare for burn in når du f.eks. spiller. Der er jo mange statiske ting på skærmen når man spiller, så du kan være nødsaget til at slukke tænde et par gange i timer.

Men det kan sagtens være jeg tager fejl. Har dog oplevet det hos en kammerat, der havde plasma. Og det er ikke lige optimalt når man gamer, og så skal slukke for skærmen.

Hvis i gerne vil have en 50", ja så er plasma jo det billigste, ellers kan i jo overveje 46" LCD/LED skærme. Håber det hjælper...
Af Mysen
Hvis du er klar på forholdsreglerne mht. et følsomt plasmapanel, så er det bestemt et godt køb. Retention er absolut til at leve med, og jeg kan sagtens spille PS3 en masse, uden at der er problemer. Det er først ved uhensigtsmæssig brug af HTPC eller ved overdrevent clan-spil, uden variation, at retention bliver for omfattende.

Der er dog en masse ups'ere fra Samsung, og der er måske en god idé at lave en fin aftale med hifiklubben, hvis du skulle være en af de uheldige, der får en, der støjer som en kompressor.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
JonathanK skrev: Der er jo mange statiske ting på skærmen når man spiller, så du kan være nødsaget til at slukke tænde et par gange i timer.
Det er ingen effekt på burn-in at slukke for skærmen. Det kan afhjælpe retention, men hvis du vil viske fastbrændte elementer væk, så skal du IKKE slukke for skærmen, men derimod skifte til noget andet materiale uden statiske elementer eller køre en screen-wiper (denne er indbygget i Samsungs TV).
Af Jens525
Jeg har selv nævnte tv..
Det lider en del af retention, men vil vove og påstå at det er meget svært at lave burn-in på dette tv.
har en enkelt gang været udsat for at tv'et ved et uheld stod tændt en hel nat med et statisk billede, og dette kunne forholdvis nemt viskes ud med den indbyggede ruller.
Der kan dog være forskel på panelerne i diverse tv...
Af dennisthemenace
Tak for svarende..
Lige et sidste spørgsmål; Er det lige meget om man køber tv'et på nettet eller i butik ifht. at samsung kan komme og skifte panel, hvis vi skulle være så uheldige at få et buzzer tv.
Af Mysen
Ja, det er ligegyldigt.
Så længe modelnummeret slutter med "5" gælder Samsungs's prestige service. Ved onlinekøb har du dog ret til at returnerer en åben vare, hvis den ikke lever op til forventningerne. Den ret har du ikke i en butik, men der er så til gengæld lidt mere personlig kontakt.