Debat af skærmeteknologi, nutidens såvel som fremtidens. LCD, plasma, OLED samt HD, 4K, 8K, HDR mm.

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Mastodon
Ja overskriften siger jo det hele, det handler igen igen om hvad for et tv man skal vælge. Men jeg har et par spørgsmål som jeg håber at i kan besvare. Jeg regner stærkt med at købe det ene af de 2 her :

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... v-le46c755

http://www.elgiganten.dk/product/tv-rad ... -40-led-tv

Har et 40" nu som jeg egentlig syntes er lidt for lille, men det behøver heller ikke at være meget større. Så 46" er nok det største der er plads til.

Så i må selvfølgelig godt sige lidt om hvad i syntes om de 2. Ved godt at mange snakker om plasma modelen i 50", men det bliver simpelhen for stort. Vil gerne have 3D, men det er langt fra det vigtigste. Jeg prioritere meget mere alle de andre ting som er i de 2. Men er lcd meget dårligere end led? Vil egentlig gerne have den i 46" men ikke hvis den er meget dårligere? Prisen er jo meget forskellig, når man tænker på størrelses forskellen.

Men frem til de vigtigste spørgsmål :

1. Kan begge afspille mkv filer direkte fra en harddisk? Har virkelig søgt meget på nettet, men kan langt fra finde noget om alle modeller.

2. Hvis ja skal det være en speciel harddisk, og er der noget med at de ikke må være for store? Specielt med hensyn på strøm. Vil også bruge den til PVR funktionen.

3. Måske et dumt spørgsmål, men jeg er den lykkelige ejer af en imac, og der er vel ingen problemer med at det er fra den jeg ligger filerne over på harddisken? Os mac ejere, har en nem brugerflade, men der er så tit problemer i forhold til windows.

Håber at overskriften har fået jer til at gå ind i tråden, det ville måske have været sværere hvis jeg havde skrevet (Valg af tv) :-)

Køber nok en af dem i dag, men vil være helt sikker på at de kan afspille mkv først.

Håber at nogen kan svare, så jeg kan få mig et nyt tv i dag. Ellers god weekend!
Senest rettet af Mastodon 04 mar 2011, 07:08, rettet i alt 1 gang.
Af Mastodon
Er jeg den eneste som ikke kan se hvad jeg har skrevet? Hvis jeg vil rette i indlægget kan jeg se det igen.
Af Nick_S
Ja, begge kan afspille MKV filer over DLNA eller HDD

Nej, det skal ikke være nogen special harddisk. De kan være så store som du vil have dem. Modeller uden ekstern strømforsyning virker ofte også.

Jeg ved ærlig talt ikke hvilket format MAC formaterer harddiskene i. Men jeg ved at en harddisk formateret i NTFS virker fint ved afspilning.

Hvor langt sidder du fra skærmen siden du er skråsikker på at 50" bliver for stort? I mine øjne er PS50C7705 (plasma modellen) væsentlig bedre end de to.

Men nej, LCD er ikke dårligere end LED. Så af dem kan du ligeså godt tage C755, men plasma skærmen må stadig billedmæssigt være nummer 1, specielt hvis du har planer om at se 3D på den.
Af Mysen
1. MKV er en container med forskellige filer. Begee fjernsyn understøtter de fleste HD -codecs, men du kan ikke være 100% sikker. Det er mange film siden, at der har været vrøvl hos mig.
2. Jeg har en 1TB HDD på 2,5" og med 5400 rpm.
3. Næppe nogen problemer

De to fjernsyn er meget ens, og den eneste forskel er bagbelysningen, og dermed også tykkelse og strømforbrug. Hvis du mener 40" er lidt lille, så ER det lidt lille. Det vil du hurtig blive træt af. LE46C755 er bedre end UE40C7705. Det skyldes, at det ujævne lys, især i kanterne, er et langt mindre problem på C755. Du kan dog ikke være sikker på, at lysfordelingen er 100% homogent, men det er det i den test, jeg har læst.
Af mhca
Ja, du har jo allerede fået nogle svar utroligt hurtigt, men jeg vil lige også være med :-)

0. Som de andre skriver, nej C755 er ikke dårligere end C7705. LED er en variant af LCD-fjernsyn, men det er stadig et LCD-fjernsyn, blot med dioder til at stå for backlight i stedet for CCFL (lysstofrør).
Samsung insisterer på at benytte Edge LED, hvor dioderne sidder langs kanten af panelet og ikke bag ved. Det kan, som Mysen skriver, give flere problemer med ujævn baggrundsbelysning i forhold til på en standard LCD skærm med CCFL baggrundsbelysning.
- Prøv at læse anmeldelsen af Samsung C8705. Lige inden gennemgang af 3d er der et billede af backlight bleed, som formentlig kan være ret tilsvarende på C7705.

1. Jeg er ret overbevist om, at der er samme medieunderstøttelse i de to.

3. Jeg kan heller ikke se, at der skulle være nogen problemer i det. Kræver bare at harddisken er formateret i et format, som begge kan læse - NTFS...

Extra:
Jeg har selv kigget nysgerrigt på det C755 TV, da jeg synes at det ser ret attraktivt ud, særligt pga. prisforskellen til C7705.
Den eneste ting, som du skal være opmærksom på, er at C755 ikke har analog audio-udgang. Men det er også kun Samsungs LED C7705 og C8705, der har dette. Stort set alle andre 2010 TV har ikke, pånær Panasonic.
Så for de fleste er dette ikke et problem.
Men det er i hvert fald de eneste forskelle, jeg lige har bemærket, altså: 1. Edge LED vs. CCFL og 2. Analog audio vs. ingen analog audio.

Og ja, som Mysen skriver, så tag endelig ikke et 40" TV igen, hvis du allerede nu synes, at det er lige småt nok.

EDIT: Nåå ja, C755 har nok heller ikke "alu" fjernbetjeningen, vil jeg tro.
Senest rettet af mhca 04 mar 2011, 10:05, rettet i alt 1 gang.
Af JesperAndersen
Om du allerede nu hælder mest til det 46" du linker til, forstår jeg simpelthen ikke at du ikke finder de sidste knap kr. 1900 og køber Samsung PS50C7705 i plasma-versionen - det er på alle måder merprisen værd; str. mæssigt, billedmæssigt, 3D mæssigt, remote-mæssigt mm.
Af Mastodon
Takker for alle svarerne.

Det lyder rigtig godt at de kan afspille mkv. Men er sku stadig meget i tvivl om jeg skal tage den plasma ind i overvejelserne.

Jeg sidder nok ikke ret meget længere væk end 2.5 max 3 meter fra tvét. Så bliver det ikke for stort?

Og bestemmer man selv hvordan man formatere en harddisk? For det aner jeg intet om.
Af Mastodon
Lige en ting mere. Hvordan er det med stikkene på de forskellige modeller? For kunne få den ca 20 cm længere tilbage hvis den blev hængt op. Men det hjælper jo ingenting hvis stikkene er bagpå. Jeg ville skulle bruge 3 hdmi indgange og et scart.
Af JesperAndersen
- med et no-name ophæng fra jem & Fix, hænger mit Samsung ca. 7,5 cm ud fra væggen ( målt fra væg til yderkant af TV)
Div. tilslutninger sidder enten nedefra el. fra siden :)
Af MKT
Når du tilslutter en HDD til computeren højreklikker du på drevet og vælger "formater" her vælger du et system som dit tv kan forstå.
Af Mastodon
[quote="MKT"]Når du tilslutter en HDD til computeren højreklikker du på drevet og vælger "formater" her vælger du et system som dit tv kan forstå.[/quote ok. Men ved u om det er ligegyldig om det er Mac eller pc?
Af Mysen
MKT snakker om optagefunktionen. Hvis du både skal have filer og mulighede for at optage på samme HDD, skal den deles op i 2 partitioner, da tv'et formaterer i et ukendt filsytem til optaget tv.

Tjek denne her.. :
http://www.macupdate.com/app/mac/26288/ ... r-mac-os-x
Af mhca
Mastodon skrev:Takker for alle svarerne.

Det lyder rigtig godt at de kan afspille mkv. Men er sku stadig meget i tvivl om jeg skal tage den plasma ind i overvejelserne.

Jeg sidder nok ikke ret meget længere væk end 2.5 max 3 meter fra tvét. Så bliver det ikke for stort?

Og bestemmer man selv hvordan man formatere en harddisk? For det aner jeg intet om.

Det er samme afstand, som jeg sidder fra vores TV.
Jeg vil gerne have nyt TV, og jeg har overvejet om et 42" kan gå an.
Nu har jeg kigget en del og forleden meget i Fona.
Jeg er ret overbevist om, at jeg vil ærgre mig ved opgraderingen, hvis jeg kun går op til 40/42" og ikke helt op i 46/47".
Min største bekymring ved den store størrelse er, at det kommer til at se grimt ud i vores stue. Men det er bestemt ikke, at TV'et bliver for stort at se på, det kan nærmest ikke blive et problem. Spørg bare dem med projektorer :-)