Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Caroline
Hej

Først og fremmest må i meget undskylde at jeg laver et nyt emne, når der i forvejen er mange der ligner. Jeg har, synes jeg selv, været igennem mange af emnerne, men er ikke blevet klogere.

Sagen er den, at min kæreste og jeg lige er gået fra hinanden, og at jeg nu har fået min egen lejlighed. Jeg var blevet meget vild med hans store fjernsyn (tro det eller ej)(; og vil nu gerne selv have mig et.

Jeg har været i Bilka og kigge, men synes ikke det hjalp, da manden der ude ikke havde særligt meget forstand på det.

Min sofa er ca 3½ - 4 m. fra fjernsynet, så har i div. emner kunne læse mig frem til, at det nok skal være 48 - 50 tommer?

Fjernsynet skal mest bruges til at se fjernsyn på (yousee tror jeg det hedder)
Se film
og spille lidt Play Station på.

Jeg har omk. 6000 kr +/- lidt(: Kan man få noget for det?

Håber der er en venlig sjæl der kan hjælpe, og fortælle mig hvad jeg har brug for(:

Er der noget jeg har glemt at fortælle må i endeligt sige til.

Caroline
Af Mysen
Hej og velkommen til.

Du har ret i, at 50" passer godt til den afstand, du sidder fra. LG har lavet nogle rimeligt roste budget modeller i 50".

50PK550n eller 50PK350N

Personligt ville jeg nok vælge den billigste, da forskellen på de to er ret lille. Dog er der kun 2 HDMI indgange, så hvis du bruger mere end 2 ting, der kræver dette, så snup den dyre.

Den dyre har fordelen, at det er meget nemt at indstille et korrekt billed via en THX indstilling. Hvis du ikke gider at bøvle med at justere, så er det måske ligeledes en grund til at vælge den den. ;)
Af mhca
JEg tror at Mysens forslag er gode at kigge på.
Jeg har ikke selv læst anmeldelser af dem.

Jeg vil dog bakke op om, at 50" må være minimum for den siddeafstand.
Du kan eventuelt også kigge på Panasonics X20 model, som du kan læse anmeldelse af her:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1269867762
Rasmus vil stadig betegne den som en rigtig value for money skærm. Du kan se priser på pricerunner.dk og her: http://www.hifipriser.dk/Product/Detail ... pid=779317

Men kig endelig på de nævnte skærme fra LG. Måske design og andre funktioner også betyder noget.
Dit store størrelseskrav og lave budget i forhold til begrænser udvalget noget.
Af KuntaKinte
CineMagic har en demo af PK750 til 6399. Evt smider du 6900. Så har du den som ny leveret.
Af Tucker
Jeg har hørt godt om pk750/760 fra LG. Har selv haft et lg pj650N der kun havde 2 HDMI porte. Det bliver man træt af i længden. PS3 tager den ene og jeg havde en Yousee boks der tog den anden. Dermed var Apple tv ude i kulden....

Lg er et godt bud, hvis man også gerne vil have et tv der ikke ser helt så østtysk ud som Panasonic, der eller (Måske) leverer det bedste billede.

Held og lykke med købet :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det behøver ikke være et kæmpe problem, at noget kun har 2 HDMI-porte (selvom jeg er enig i, at det er tåbeligt). En god HDMI-switch, der selv kan skifte port til den enhed der er tændt, koster ikke mere end 500 kr. inkl. fjernbetjening.

Jeg har selv installeret en Lindy-switch hos mine forældre, som virker til UG og samtidigt har de så fået flyttet alle deres enheder over i et skab 10 m fra TV'et. Med en universalfjernbetjening og en IR-repeater skiftes der da mellem HDMI-portene på switchen, så alt kører fuldstændigt gnidningsløst.
Af Mysen
Men måske lidt omfattende for en, der betegner sig selv som: "pige der intet ved om fjernsyn".
Desuden er løsningen lige så dyr som prisforskellen. Jeg bruger iøvrigt min anmelderroste Harmony One fjernbetjening på soveværelset, fordi jeg godt kan lide min medfølgende fjernbetjening til stue-tv'et. Man kan sikkert få en, der er bedre end Harmony One, men det er bare rart, hvis det ikke engang er nødvendigt med en universal fjernbetjening.
- Men en fjernbetjent switch er da bestemt smart, hvis man er kommet hjem med en skærm uden alle de nødvendige indgange. Der er bare ikke nogen grund til at ignorere problemet, hvis man ved, det er eller kommer et problem. ;)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er klart, at når jeg har installeret Lintronic hos de gamle, så er Logitech Harmony nok en lidt anden oplevelse, men det var blot for at illustrere, at man - udover at bruge en fjernbetjent switch - også kan styre det universelt.
Af Caroline
Hej igen

Tak for alle de søde svar(: Nu har jeg i mellemtiden læst en smule mere om alle de fjernsyn, og har derfor et par ekstra spørgsmål, hvis det er i orden.

Er det der pixelfejl noget der tit opstår? synes det er nævnt i rigtigt mange emner.

Bør man tegne der der ekstra forsikring der dækker alle skader?

Hvad er THX indstilling?

Min stue er forholdsvis lys, vil det gøre det svært at se tv i dagstimer? eller kan man bare trække gardinerne for?

Endnu engang, rigtigt mange tak for alle jeres svar, synes det lyder super godt(:

Caroline
Af MKT
Pixelfejl opstår. Om det er "tit" er vel et definitionsspørsmål. Det er nok nævnt ofte fordi det er pisse irriterende at der er en prik der enten ikke lyser eller lyser grøn/blå/rød/hvid, så man ser det og jeg har i hvert fald en tendens til at stirre på den.

Du er fint dækket ind hvis du køber over nettet, da du kan benytte 14 dages fuld retturret ved pixelfejl eller buzz. Det er selvfølgelig lækkert der kommer en tekniker hjem til dig i stedet for at du skal sende et 50" helvede ind til rep, men den service yder LG eks. hvis du køber en N model.

THX er en billedindstilling, der er fabrikkens bedste bud på en god indstilling til film. Nogle producenters THX profil er bedre end andre. Du kan se at Rasmus i sine tests her på siden, først måler fabriksindstillingerne, derefter THX-profilen og tager oftest udgangspunkt i denne når billedet skal finkalibreres.

Man kan sagtens se plasma i et lyst rum, men er der lyskilder direkte foran skærmen er en LCD skærm nok at foretrække. Jeg har vinduer ved siden af min skrærm og det fungerer fint med gardiner når solen kommer ind den time om døgnet den nu gør det.
Af Mysen
Lys er en meget stor bekymring for mange, der skal have nyt tv. De 3, der er foreslået i denne tråd, er alle dårlige i lyse stuer. Men hvis du skal have et tv, der klarer lys bedre, så skal du altså ned i både tommer og billedkvalitet. Eller hive flere penge frem ;)

gardiner hjælper.
Af Snurrerundtlyd
Caroline skrev:Bør man tegne der der ekstra forsikring der dækker alle skader?
Nej. De er alt for dyre i forhold til risikoen for skader. Specielt hvis du ikke har små børn der konstant render rundt foran skærmen.
Hvis du spiller PlayStation eller Nintendo Wii, så sørg for at spænde stroppen fast rundt om håndledet så PlayStation Move / Wii Remote ikke ved et uheld flyver ud af hånden og ind i skærmen når du spiller f.eks. tennis eller bowling. Den forsikring er gratis og så undgår du at det her sker http://www.youtube.com/watch?v=YaWYjPouW-Q
http://www.youtube.com/watch?v=lZGajz8cgi4
Der er en god grund til at de har sat de håndleds-stropper på, så brug dem.

Og mht. til at betale for forlængede garantiperioder så lad også være med det. Ekspedienterne prøver altid at prakke dig ekstra forsikringer på fordi det er en pengemaskine for dem og det har indøvet en lang slagstale om alle de ting der kan gå galt og nærmest få dig til at fremstå som en idiot hvis du ikke køber forsikringen. Jeg har levet af at reparere TV og langt de fleste fejl sker enten inden for den lovpligtige reklmationsperiode, eller efter adskillige år, dvs. efter den ekstra tilkøbte forsikringperiode alligevel er udløbet. Og til den tid er TVet ikke så meget værd alligevel.
Tilkøbsgarantierne har den længde de har fordi det ikke koster sælgeren ret mange garantireparationer. Der er en grund til at de normalt ikke sælger garantiordninger på 10-15 år, så ville fejl på grund af slid begynde at dukke op. I stedet sælger de forsikringer på under 5 år, hvor produktionsfejlene typisk dukker op inden for det første år og alligevel er dækket af reklamationsretten. Tilkøbsgarantierne er så tilpas korte at de fleste slidfejl ikke når at dukke op får perioden er udløbet.

Et TV hænger fast på væggen, og der er meget lille risiko for at du kommer til at ødelægge det ved et uheld, medmindre du kommer til at smide en Wii remote i skærmen. Med fladskærme er det heldigvis ikke muligt længe at stille en blomstervase oven på TVet. Med de gamle billedrørs-TV var der flere der gjorde det og kom til at vælte blomstervandet ned i TVet.
En af de største risiko for at TVet går i stykker er ved lynnedslag i elnettet, og her dækker den normale indboforsikring alligevel i forvejen.
Det er noget helt andet end f.eks. en bærbar PC, her er der langt større risiko for at du spilder cola i den eller taber den eller nogen kommer til at træde på den i din taske. Et TV er meget bedre beskyttet.
Af Caroline
Hej igen, og undskyld mit lidt sene svar. Og i mellemtiden tak for alle jeres.

Ingen ekstra forsikring - så er de penge sparet:)

Jeg synes de fjernsyn fra LG ser rigtigt fine ud, og har vel også et eller andet sted besluttet mig for et af dem. Problemet er bare at jeg er en smule bange for at min stue er for lys til sådan en plasmaskærm, og det der "burn in" for den sags skyld. Det vil jo være lidt bittert hvis det er sådan at der kun kan ses' tv når det er mørkt uden for.

Hvor meget skal man derfor op i pris / ned i størrelse samt billedkvalitet, hvis man vil undgå det problem, hvis det er så slemt, og har i på samme tid forslag til hvilke fjernsyn man i stedet kan kigge på?

Jeg er jo, modsat jer, ikke ekspert, og ligger nok ikke så meget mærke de helt små forskelle i billedkvaliteten?

Hvis det bare er mig der er overforsigtig, eller starter en storm i et glas vand uden grund, bliver det nok det fjernsyn der hedder LG 50PK550

Caroline
Af AD
Du finder ikke en skærm du uden problemer kan se fjernsyn på hvis solen står lige på den.
Så jeg ville mene at hvis du kan lide de LG skærme, så er der ikke grund til at kigge efter andet, du kommer uanset hvad ikke uden om at trække et gardin for når solen står lige på.
Hvad angår burn in så skal du bare undgå at have et billede på længere tid af gangen, fx sætte dvd eller lign på pause i 1 time eller 2.
Man kan godt få problemer med ex logoer fra de forskellige kanaler, men hvis det ikke er væk igen efter at du har kigget på en anden kanal i et stykke tid eller i det mindste når du tænder igen næste dag, så prøv til at begynde med at skifte kanal til et billede med sne på, og lad den stå der i 1-2 timer og se om det ikke har klaret tricket. Det er self. ikke burn in hvis det kan klares på den måde, men du skal nok også voldtage dit nye tv meget før du får reel burn in.