Debat om digitale tv-kanaler, HDTV, tv-distributører og alt hvad der vedrører modtagelse af tv-signal

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Hej.
Jeg har dansk bredbånd med den alm. grå Viasat settopboks (motorola VIP 1510), og den leverer nogle virkelig gode skarpe billeder på vores 52" Philips 52pfl5605h LED TV. Men selvf. ingen HD-kanaler.
Jeg bestilte så en HD-settopboks (motorola VIP 1903) fra dansk bredbånd, og den blev tilsluttet, og så kom overraskelsen. Billedkvaliteten på alm. kanaler (f.eks DR, TV2 mv) faldt rimelig meget. Farvefejl og uskarpe billeder, uanset om den brugte Scart eller HDMI. Kun ved HDMI (selvf.) kan den vise HD-kanaler, men ikke engang disse var iorden.
DR HD er pænere med min egen antenne og TV'et digitale modtager end DR HD fra dansk bredbånd.
Ringede til kunde service, og fik at vide, at sådan er det. :s jeg havde håbet på lidt info om at indstille HD-boksen, hvilket jeg sådan set også fik. Jeg lærte, at jeg kan vælge i startmenu'en (hold menuknappen inde mens der tilsluttes strøm) om den skal køre PAL eller NTSC, og så kan jeg "reset to factory default" og "delete all software". Det er det! Ingen indstilling overhovedet om scart kører composit eller RGB, ingen indstillinger mht HDMI, så ingen chance for at forbedre noget som helst.
Denne HDboks bliver sendt tilbage på fortrydelsesretten.

Men hvad så?? Formel 1 kommer jo i HD, så gode råd ønskes.
Flg muligheder er åbne:

skifte til WAO og få deres HD-settopboks (motorola VIP 1963) med indbygget harddisk?

skifte til StofaTV (har digital kabeltuner i TV'et, så jeg kan tage deres alm kanaler uden boks incl HD-kanalerne)

Efter at have læst artiklen i Søndagsavisen af bl.a. Rasmus Larsen her fra flatpanels.dk, så håber jeg på nogle gode inputs. Jeg havde først afskrevet waoo, da de benytter samme motorola serie i settop-bokse som Dansk bredbånd, men R.L. beskriver waoo som noget af det bedste i kvalitet. Please help me.

Jeg ønsker Viasat HD-kanaler (og DR HD naturligvis), samt mulighed for at kunne timer optage udsendelser.
Kan det lade sig gøre?
På forhånd tak.
Af Mysen
Jeg synes det er en gave at være uden min yousee HD boks, fordi jeg nu har digital tuner i tv'et. Du kan ikke få viasat med waoo (endnu), så hvis det er et must vil jeg snuppe stofa. Så har du ikke mulighed for at optage godt nok, men dette kan løse med en HD optager. Den indbygge tuner klarer fint DR HD, og hvis du skal have endnu flere kanaler, så er der jo mulighed for et CA modul. Jeg tror du vil sætte pris på at kaste en boks til side.

Jeg kender ikke til kvaliteten af Stofa, men har haft nogle uheldige erfaringer med Telia's mobiltelefonafdeling. Når det er sagt, så synes jeg den eneste grund til at fravælge kabeltv, er fordi der ikke er gravet kabler i det område du bor.
Waoo er sikkert godt nok, og jeg har også internet derfra. Men de tilbyder bare ikke viasat kanaler, og så er det jo nok noget, du må overveje, om du kan undvære.
Af burgurne
Øhh, OK. Jeg var da ret sikker på, at waoo også havde Viasat, dels fordi waoo ejer Dansk Bredbånd, og dels fordi det fremgår af SEAS-NVE's side her:
http://www.seas-nve.dk/Privat/Fibernet/ ... ernet.aspx

Mht at optage fra Stofa's digitale kanaler (incl. HD-kanaler), så har jeg et par kollega'er som gør det med en Bluetinum til ca 500,- kr i Bilka, samt en Samsung BD-C8200, så det skulle ikke blive et problem, tror jeg.

Viasat er et krav, da det er dem der sender Formel 1, og fra i år sendes Formel 1 i HD (TV3+ HD), så derfor er jeg stærkt på udkig efter denne kanal.

Mht kabler, så har jeg Stofa-kabel ind til huset, da jeg havde Stofa inden jeg fik fibernet. Jeg mangler dog at finde ud af, hvad Stofa skal have i tilslutningsafgift, hvis jeg vil tilbage til dem.
Af Mysen
Jeg undskylder fejlinfo. Waoo er bare ikke nået til en aftale med viasat i midtjylland, og jeg havde indtrykket af, at når den aftale kom på plads, var det netop pga. et bredt og stort indkøb.

Det var dog besynderligt, at du kan få viasat den vej, men at jeg ikke kan.
Af burgurne
Hmmm.. det med waoo og viasat er da vist et dunkelt område. Måske derfor dansk bredbånd (som jo HAR viasat) ikke vil/kan tilbyde waoo's HD-settopboks med harddisk? Er det et problem med viasat-licens/aftale, eller hvad sker her? Jeg har skrevet til SEAS-NVE om den side jeg tidligere linkede til, og forespurgte på en hd-settopboks med harddisk og viasat Stor Danmarkspakke. Jeg fik nada svar tilbage :(

Mon ikke jeg skal forhøre mig hos Stofa alligevel, der ved de vel, hvad de har, og hvad det koster!! 8)
Af Mysen
Ja, det er et problem med viasat licens. De forskellige elselskaber har i år forgæves forsøgt at købe viasat licens, men Viasat har hele tiden fremlagt priser, der aldrig ville kunne gøre det rentabelt for elselskaberne. Viasats pris var sat ud fra, at de naturligvis ville miste mange parabolkunder som følge af en aftale.
Så dannede elselskaberne Waoo. - Af flere grunde, men bl.a. fordi det er nemmere af forhandle en stor kontrakt, hvis man er en stor køber. Der er stadig ingen fremgang i Silkeborg for Energi-Midt, og det var også derfor, jeg gik ud fra, at det gjaldt på landsplan ligeledes.
Af burgurne
Ok! Hvordan mon så Dansk bredbånd har klaret den? :o
Af trykkertor
Du skal bare ikke have Motorola VIP 1963 med harddisk.
Jeg har den selv, og det er det dårligste brugerinterface jeg nogen sinde har brugt.
Meget langsomt, behøver til at restartes et par gange om ugen.
Og grafik der minder om tekst-tv.

Elendig tv-guide, dårlig støtte for at tage op.
Kan ikke tage op en serie, men du må programere 1 uge af gangen.

VIP 1963 er den dårligste boks jeg nogen sinde har brugt.
Af thomasjn
Jeg har en TV pakke fra Waoo, jeg har ikke nogen HD kanaler dog.
Jeg har ikke haft nogen problemer med waoo, bortset fra at man ikke kan se digitale kanaler, medmindre fjernsynet er tilsluttet den medfølgende boks(så alle andre fjernsyn i huset vil ikke kunne se digitale kanaler, medmindre man køber flere bokse).
Waoo kan ikke tilbyde viasat kanalerne(så vidt jeg ved). Det er noget med at viasat vil have at man så sætter deres boks op ved siden af sin Waoo boks.
Af burgurne
Ok, Stofa bliver det så.
Utroligt, så dårligt dette fibernet bliver udnyttet på TV-siden, med elendige bokse, og få eller ingen optagemuligheder.

thomasjn: hvordan kan du se waoo uden settop-boks? Selvom dit TV har et LAN-stik, så kan det da vist ikke "oversætte" signalet fra waoo? Der er ingen kanaler i fibernettet der ikke er digitale, uanset hvilken udbyder. Gennem netkabel kan man jo kun sende digitalt.