Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af MKT
Ja der er da nok nogen LCD og LED der har lige så godt sort niveau som nogle plasma, men det er jo ikke inde for samme prisklasse.

I den her tråd handler den om tv i ca 50-55" klassen til 13000 og der vil jeg godt se dig finde bare et eneste LCD tv der har samme sort niveau som eks. LG PX950N eller Panasonic 50VT20 der også ligger meget tæt på prisklassen.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
I behøver nu ikke cruise alt for meget rundt. Sharp LE925 kan godt matche på sortniveauet og er i samme prisklasse. Så snart der kommer dynamisk kontrast ind i billedet, så kan du få et ret dybt sortniveau på en LED-skærm, men som konsekvens heraf, så er det af og til umuligt at slå dette helt fra.
Af MKT
Men så går du også 9" ned i forhold til det indledende ønske.
Af JesperAndersen
Skal vi nu ikke lige huske på hvad som var udgangspunktet i PhDreams udsagn, og som jeg opponerede imod; at sortniveau generelt var bedre på LCD end på plasma. Bemærk ordet "generelt".
At jeg så er ening med dig/PhDream i mange af dine andre udsagn i forb. med LCD & plasma er en anden sag :)

- men at der lige bliver fremhævet et enkelt eller to LCD TV som bevis for at man godt kan finde LCD med godt sortniveau, er jo ikke det vi snakker om. Og slet ikke i kontekst til hvad trådstarter oprindeligt spørger til :)

MVH
Af Senic
Ofte har mange af de nyere LCD m LED et målbart lavere sort niveau end plasma - MEN problemet er bare, hvad er det værd hvis skærmen ikke kan skelne de mørke toner fra hinanden og så vælge at lave dem hel sorte istedet.
Af PhDream
JesperAndersen skrev:Skal vi nu ikke lige huske på hvad som var udgangspunktet i PhDreams udsagn, og som jeg opponerede imod; at sortniveau generelt var bedre på LCD end på plasma. Bemærk ordet "generelt".
At jeg så er ening med dig/PhDream i mange af dine andre udsagn i forb. med LCD & plasma er en anden sag :)

- men at der lige bliver fremhævet et enkelt eller to LCD TV som bevis for at man godt kan finde LCD med godt sortniveau, er jo ikke det vi snakker om. Og slet ikke i kontekst til hvad trådstarter oprindeligt spørger til :)

MVH
Måske læste du forkert... :)

Jeg skrev nærmest det omvendte, at plasma generelt ikke har bedre sort end LCD i mellemklassen.
Jo, det kan tolkes som om jeg sagde, at LCD generelt har bedre sort, men nej. Jeg var bare imod det forrige udsagn om, at plasma altid har bedre sort og ingen dynamisk kontrast, hvilket ikke passer længere. Måske for 3-4-5 år siden, men ikke i dag.

Eksempler på LCD med sort, der er mindst lige så dyb som på plasma: Samsungs 5-serie LCD uden LED og opad, dvs.5,6,7-serie. Sonys EX700, som har både dyb sort OG god shadow detail. LGs modeller med backlit-LED gider jeg ikke engang at nævne, da det ikke er fair. :p
Af JesperAndersen
PhDream skrev:
JesperAndersen skrev:Skal vi nu ikke lige huske på hvad som var udgangspunktet i PhDreams udsagn, og som jeg opponerede imod; at sortniveau generelt var bedre på LCD end på plasma. Bemærk ordet "generelt".

MVH
Måske læste du forkert... :)

Jeg skrev nærmest det omvendte, at plasma generelt ikke har bedre sort end LCD i mellemklassen.
Jo, det kan tolkes som om jeg sagde, at LCD generelt har bedre sort, men nej. Jeg var bare imod det forrige udsagn om, at plasma altid har bedre sort og ingen dynamisk kontrast, hvilket ikke passer længere. Måske for 3-4-5 år siden, men ikke i dag./quote]

- ok, point taken...måske jeg mere tolkede hvad du skrev, end hvad du faktuelt skrev :)...omend essensen er den samme. Men nok om det, jeg tror at vi begge har redegjort for hinandens tanker. Og at vi ikke anskuer tingene så forskelligt endda.

Og til andet udsagn om at bedre/dybere sort ikke nytter noget, om man ikke kan skelne de forskellige grader af sort fra hinanden...enig. Omend jeg mener at "dyb sort" er hele fundamentet for god billedgengivelse.

MVH
Af MKT
Jeg gider ikke tjekke alle sammen og kan ikke alle tests i hovedet, men jeg kan se at Rasmus her på siden har målt PK950 til 0,04 og c6005 til 0,05 i sort. Så det er ikke rigtigt det du skriver!

Til gengæld får du med Samsung 5" mere for "bare" 3500kr...

Den oprindelige påstand i denne tråd: "Plasma giver stadig på de store tommer det bedste billede med dybere sort, bedre gråskalering og bedre farver uden dynamisk kontrast" tolker jeg som at, slår man dynamisk kontrast fra på begge tv (samme størrelse til samme pris) får du nævnte fordele.
Af PhDream
JesperAndersen skrev:
- ok, point taken...måske jeg mere tolkede hvad du skrev, end hvad du faktuelt skrev :)...omend essensen er den samme. Men nok om det, jeg tror at vi begge har redegjort for hinandens tanker. Og at vi ikke anskuer tingene så forskelligt endda.
MVH
Enig. ;)