Debat og råd om TV-skærme. Alt hvad der handler om køb og brug af fladskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Af Blicher
Hej allesammen.

Jeg står lige lidt i et dilemma.
Expert står med et rigtig godt tilbud på Panasonic G20 til 5999 i 42", de har også GT20 til 6999, men da jeg ikke rigtig kan lide det 3D syntes jeg det ville være lidt spil. Jeg er ret ny indenfor plasma så ville lige høre jeres meninger.

Jeg syntes ikke billedet var særlig godt da jeg så det derinde, men tror forklaringen ligger på at der var gule spotlys lige ned i den, og den kan umuligt have fået så gode anmeldelser herinde med det jeg så, så kan kun se det som forklaring. Jeg ligger med et budget på ca. 6000 max 7000, og som det ser ud kan jeg altså ikke få bedre fjernsyn for de penge.

Jeg har egentlig først brug for det til sommer da jeg nu sidder max 2,5 m fra fjernsynet hjemme på mit værelse, og flytter hjemmefra til sommer hvor jeg i hvert fald skal have et større fjernsyn. Men til den tid kan jeg jo godt regne med at G20 er ude af markedet og erstattet af G30.
Så tør jeg vente til senere? Kan der komme bedre fjernsyn til prisen?
Da loftlamperne er tæt på det nuværende fjernsyn, vil det ødelægge billedet?
Da jeg skal se meget film og spiller meget PS3 ville LCD udgaven så være bedre at spille på?

Håber i kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål.

På forhånd tak.

Blicher
Af MKT
Det er stort set umuligt at sige hvor meget prisen er faldet til sommer, men lige nu får du nok ikke et bedre tv til prisen. Næste år ved samme tid er de nye modeller vel nede i nogenlunde samme pris så det er jo også en mulighed at vent på :p Med andre ord, man kan altid vente og få et bedre tilbud og nok også et bedre tv, men G20 til 6000 er nok ca det bedste du får.

G20 har haft ry for at have meget buzz, så du kunne jo købe den for 200 kr mindre http://www.pricerunner.dk/pl/2-2583492/ ... ign-Priser og udnytte de 14 dages returret der er ved køb på nettet.
Blicher skrev:Expert står med et rigtig godt tilbud på Panasonic G20 til 5999 i 42", de har også GT20 til 6999, men da jeg ikke rigtig kan lide det 3D syntes jeg det ville være lidt spil. Jeg er ret ny indenfor plasma så ville lige høre jeres meninger.
Jeg synes at et 42" GT20 til 7k virker som et rigtigt godt tilbud. Forskellen til G20 er ikke kun 3D, men nok så væsentligt at GT20 også benytter en ny, hurtigere type fosfor (samme som på VT20) som samtidig giver en højere lysstyrke. Dog, den nye fosfor lader desværre også til at give mere retention (midlertidig 'fastbrænding' af billedet) end på P42G20, hvilket er lidt uheldigt hvis der skal spilles meget på TV'et. LCD modellen L42G20 med IPS panel og 200Hz scanning backlight er heller ikke noget dårligt bud.
Af Blicher
Tak for det :)

Ja der er selvfølgelig muligheden at vente et helt år, men er bare træt af mit nuværende tv og føler for at få det skiftet ud snart.
Den du linkede til er jo LCD skærmen, og har ikke så meget forstand på internethandel da jeg bedst kan li at handle fjernsyn hos en forhandler. Men kan man få lov til at pakke det ud og prøve det og hvis man ikke kan li det så sende det tilbage eller hvad?
Hvad skal der forstås ved buzz?, er ikke så meget inde i faget så derfor spørger jeg måske lidt dumt.
Af MKT
Ja det gik vist lidt hurtigt med det link. Beklager, men det var godt du var vågen.

Forskellen på internet og butikshandel er at du i butikken ikke har returret med mindre der er decideret fejl på tv'et og ikke alle producenter anerkender buzz som fejl, desuden kan der ved nogle producenter accepteres pixelfejl, hvilket du heller ikke kan få byttet i butikken.

På internettet har du 14 dages fuld returret. Det vil sige du kan fuldstændig ubegrundet returnere tv'et indenfor 14 dage i samme stand som du modtog det. Er der buzz, pixelfejl eller noget som helst andet sender du den retur og køber en ny.

Buzz er den "bzzzz" lyd som plasma skærme laver (alle skærme laver den lyd!). Nogle skærme skal der være helt stille inde i stuen og du skal være bag tv'et før du kan høre det og ved andre skærme kan man høre det mens man ser tv med lyd på i flere meters afstand.
Af Blicher
[quote="Steen Bay"]
Jeg synes at et 42" GT20 til 7k virker som et rigtigt godt tilbud. Forskellen til G20 er ikke kun 3D, men nok så væsentligt at GT20 også benytter en ny, hurtigere type fosfor (samme som på VT20) som samtidig giver en højere lysstyrke. Dog, den nye fosfor lader desværre også til at give mere retention (midlertidig 'fastbrænding' af billedet) end på P42G20, hvilket er lidt uheldigt hvis der skal spilles meget på TV'et. LCD modellen L42G20 med IPS panel og 200Hz scanning backlight er heller ikke noget dårligt bud.[/quote]
Så det er ikke positivt at dette nye fosfor er i?
Men er plasma modellen ikke bedre end LCD modellen?
Og er det rigtigt LCD skærme skulle være bedre til at spille på end Plasma fladskærme?
Var også lige inde og se 42G20 i Fona idag, hvor det ikke stod i direkte spotlight, og må sige det er sku et flot billede der er på det. Men da jeg spurgte expedienten om jeg ikke måtte se det i THX mode, begyndte han at vrøvle om at det i hvert fald ikke var godt med mindre du så en meget mørk film? Har han ret i dette?
Blicher skrev:
Steen Bay skrev: Jeg synes at et 42" GT20 til 7k virker som et rigtigt godt tilbud. Forskellen til G20 er ikke kun 3D, men nok så væsentligt at GT20 også benytter en ny, hurtigere type fosfor (samme som på VT20) som samtidig giver en højere lysstyrke. Dog, den nye fosfor lader desværre også til at give mere retention (midlertidig 'fastbrænding' af billedet) end på P42G20, hvilket er lidt uheldigt hvis der skal spilles meget på TV'et. LCD modellen L42G20 med IPS panel og 200Hz scanning backlight er heller ikke noget dårligt bud.
Så det er ikke positivt at dette nye fosfor er i?
Men er plasma modellen ikke bedre end LCD modellen?
Og er det rigtigt LCD skærme skulle være bedre til at spille på end Plasma fladskærme?
Var også lige inde og se 42G20 i Fona idag, hvor det ikke stod i direkte spotlight, og må sige det er sku et flot billede der er på det. Men da jeg spurgte expedienten om jeg ikke måtte se det i THX mode, begyndte han at vrøvle om at det i hvert fald ikke var godt med mindre du så en meget mørk film? Har han ret i dette?
Den nye fosfor har fordele og ulemper som jeg nævnte, og en af fordelene ved GT20 er at det kan levere et mere lysstærkt billede end G20, hvilket måske var det som sælgeren i Fona indirekte hentydede til. Plasma er fin til spil, altså lige bortset fra det med retention, og sådan er det hele vejen igennem. Alle TV, både plasma og LCD har deres styrker og svagheder. Der er nok desværre ikke noget entydigt svar på hvilket af de tre TV der er bedst, og om det evt. vil være smartere at vente til G30 kan fås til en rimelig pris, det er heller ikke til at vide.. ;)
Af MKT
Ekspedienten har ikke ret. THX profilen gør sig bedst i et mørkt rum. Butikker er ofte helt absurd oplyste og derfor er tv'erne indstillet med alt for høj kontrast og for skarpe farver osv osv. Så det man egentlig bør kigge efter i butikken er design, brugervenlighed og genskær (kan forvirre pga. spots). Selve billedkvaliteten bliver man næsten nødt til at finde på sites som dette og andre seriøse fora.