Til diskussion og snak om computerskærme

Redaktører: AndreasL, Moderatorer

Dav,

Jeg kiggede på mine to Samsung syncmaster X172'ere i dag og blev enig med mig selv om at det vist var på tide de blev skiftet ud.

Den skal bruges udelukket til grafisk brug, både sRGB, AdobeRGB og CMYK.

Er kommet frem til enten Dell's U2410 eller NEC's 24 PA241.

Mit budget er vel på omkring de 5 - 6000, men ville nok kunne strække den til NEC'en hvis jeg virkelig får så meget mere for pengene i forhold til Dell'en.

Det mest vigtige for mig er blot at jeg får en super skærm der viser de mest korrekte farver og som ik skal skiftes ud foreløbigt.

Til orientering skal det måske også lige siges jeg allerede har en kalibrator, (huey pro) jeg benytter regelmæssigt.

Ville være rigtig taknemlig hvis folk ville komme med deres indput :)

Tak.
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Dell U2711 har været på tilbud til under 6000 kr. adskillige gange i de sidste par måneder, så måske du skulle overveje dén også?

Det har været både DustinHome og Dell selv der har kørt med tilbuddene.

Link til Dell:
http://www1.euro.dell.com/content/produ ... dellSearch

Link til Dustin:
http://www.dustinhome.dk/pd_5010380195.aspx
Af Janik
Puh - 27 tommer.. det bliver måske lige hidsigt nok :) (er vant til 2 x 17 tommer).

NEC'en er ikke de extra penge værd? Som jeg ser det er største forskal at Dell'en har 96% dækning af Adobe Rgb, men NEC'en har 99,6% ?
Af Janik
Fik bestil U2410'eren - så er der også plads til endnu en på bordet når pengepungen er til det hehe.

Har dog nogle spørgsmål ang. kalibreringen som nogen måske kunne hjælpe med?

(benytter huey pro somsagt)

1. Skal jeg kalibrerer i hver enkelt profil; "Stanard", "sRGB" & "AdobeRGB" ?

2. I så fald sidder jeg med tre forskellige ICC'ere - finder skærmen selv ud af at finde den rigtige ICC frem når jeg skifter profil på skærmen?

3. Er det ikke meningen jeg skifter om til AdobeRGB proflen når jeg sidder og arbejder i photoshop, "standard" når jeg befinder mig i et ikke-farvestyret milijø og "sRGB" når jeg gerne vil se hvordan tingene ser ud (sådan cirka) på andre skærme?

Håber i kan hjælpe mig her :)

Tak :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Skærmen snakker desværre ikke med computeren i den forstand, at den kan skifte profil samtidigt med, at du skifter farverum på skærmen. Det skal gøres manuelt hver gang.

Typisk så kan du ikke kalibrere hvert enkelt farverum, men kun den brugerdefinerede indstilling. Med U2410 er skærmen dog ret godt sat op i både sRGB og AdobeRGB, så det burde næsten ikke være nødvendigt. Se evt. Rasmus' kommentarer i vores test:
http://www.flatpanels.dk/test.php?subac ... 1253521464

Andre skærme vil nok ikke være kalibreret efter sRGB, men nærmere se ud som standardprofilen på skærmen. Du kan derudover selv bestemme hvordan Photoshop skal vise farverne - det behøver ikke være AdobeRGB.

Personligt, så skifter jeg ikke profil på min skærm, da den altid er sat op så tingene ser rigtige ud i Photoshop.
Af Janik
Tak for dit svar Yak :)

Ved godt Rasmus roser AdobeRgb og SRGB profilernes kalibrering i jeres test, men som jeg forstår det er kalibreret med en afvigelse på 5 deltal - hvilket ikke er specielt imponerende (så i princippet kan jeg risikerer at neop min skærm har 5 delta afvigelse..).

Jeg bruger overordnet altid adobeRGB i mit CS workflow, da men således har det størst mulige farve gamut til rådighed når man laver tingene. Dernæst kan tingene køres "ned" i SRGB eller CMYK.. - netop derfor synes jeg SRGB profilen er rimelig handy til soft proffing.

Det er selvfølgelig vigtigt at tingene ser rigtige ud i photoshop, men mindst lige så vigtigt at tingene ser nogenlunde ens ud i andre output som print og web.

Konklusionen må være jeg blot kalibrerer skærmens "Standard" profil med min huey og bruger AdobeRGB + SRGB profilerne til proofing?
Af Janik
Nu kom jeg til at læse lidt mere om farvestyring i windows 7 og vil godt lige være sikker på jeg ikke er fuldstændig ude i hampen:

1. Standard farveprofilen i windows 7 bør være sRGB?

2. farveprofilen for min monitor bør være den som Huey'en har genereret? (eller fabriks ICC'en for skærmen)

3. Det giver mig 3 muligheder når jeg får min U2410 srærm:
-Enten kan jeg køre med AdobeRgb1998 profil men skærmens egen ICC.

-Eller kører med sRGB, igen med skærmens egen ICC.
-Eller sidst men ikke mindst, kører med "Standard" profilen, men med min Huey kalibreret profil?

Jeg beklager hvis dette er dumme spørgsmål - men hele det her wide gamut ting, slår mig lige lidt ud i min ellers grundlæggende gode farveforståelse hehe.
Af donoester
NEC'en har langt den mest præcise sRGB og AdobeRGB profil - måske den bedste der findes. Så har den, som NECs andre skærme i den professionelle serie noget de kalder "ColorComp", som er en fabriksindstillet korrigering, der er tilpasset den enkelte med henblik på at justere for farvestik på dele af skærmen. Farvestikkene er desværre utroligt hyppige med IPS paneler fra LG - uanset sorteringen (!).

Men nu hvor Dell'en er bestilt håber jeg du får en god én i hus :)
Ellers kan den vel altid smides tilbage, hvis uheldet er ude.

For det første indeholder skærmens OSD en mulighed for at skifte mellem eksempelvis en AdobeRGB og sRGB profil - det er to hardwareindstillinger til skærmen, som kun brugeren kan nå. Hvis OSD er sat til sRGB, så kan man ikke vise noget i et AdobeRGB farverum korrekt, uanset hvad man prøver at ændre i opsætning af software på computeren.

1. Ja, windows og programmer der ikke er farverumsstyrede (=de fleste) er tiltænkt sRGB-farverummet. Den standardprofil du vælger i windows er ikke noget som windows selv bruger til noget - det er lavet så andre programmer kan spørge operativsystemet hvilken farveprofil der anvendes, så de kan tage højde for det, når de skal vise noget grafisk. Den bør være sat til hvilken indstilling din skærm typisk står i.
Selve skærmen vil du som udgngspunkt nok have til at står i sRGB gennem OSD'en. Hvis skærmen står til AdobeRGB vil du få pangfarver i windows, selv hvis du valgte en AdobeRGB profil som standardindstilling.

2. Tja, der er næsten frit valg. Som sagt er den profil man vælger i windows kun lavet så programmer der anvender farveprofiler kan anvende denne som en standardprofil, uden du selv skal til at vælge den korrekte inde i programmet. Men da du sikkert vil have kalibreringsindstillinger for både sRGB og AdobeRGB, vil du være nødt til at skulle skifte frem og tilbage alligevel.

3. Ja det afhænger jo af hvad du vil arbejde i - men jeg synes da det giver mest mening at vælge skærmens ICC (fra fabrikken) som standard og så vælge en af de to Huey-genererede korrektionsprofiler. Herefter sætter du så skærmen over i det korrekte farverum gennem OSD - altså hvis den Huey generede profil er kalibreret efter sRGB-farverummet, så skal den profil skærmen blev kalibreret i på daværende tidspunkt vælges i OSD - det er sikkert sRGB. Så skulle alt gerne spille.

Hvis du brugte en fra NECs side godkendt kalibreringsenhed + SpectraView software kan man med bl.a. PA241W kalibrere skærmen og skrive korrektionerne direkte ind i skærmens hardware. Så kan man bare vælge ICC for PA241W og så ellers fx. i photoshop bare benytte billedernes embeddede profil (som i langt de fleste tilfælde er enten sRGB eller AdobeRGB). Det eneste man bare skal tænke på, er at vælge det rigtige farverum fra skærmens OSD.

Lidt mindre bøvlet - men det er ikke med i "standardpakken".

Ændring: Skulle have læst tydeligere hvad Yakken skrev - det passer at man kun kan kalibrere/justere R,G,B-gain i brugerdefineret indstilling i OSD. Men så er det bare den indstilling skærmen skal være i hele tiden, og så skal du lave to kalibreringer - en til sRGB og en anden til Adobe RGB-farverummene og bruge dem som nævnt ovenfor. Noget lettere :)
Af Janik
Donoestar:

Wow - sikke et dejligt informativt svar!

Der var lige et par brikker der faldt på plads der.

Jeg prøver at se hvordan Dell'en er - den mindre pris betyder også at en 2. skærm kan anskaffes uden man skal spare op i 100 år.

Du nævner dog at jeg skal kalibrerer både sRGB og AdobeRGB preset'ne på skærmen. Men når jeg skifter preset på skærmen, skifter den jo ikke ICC i windows?

Men tilgang til det her bliver nok at jeg fyre op under AdobeRGB når jeg arbejder og sRGB presetet når jeg ikke gør..

Igen tusind tak for dit yderst informative svar - min skræm skulle meget gerne ankomme i morgen :)
Af Janik
Så dukkede det rare postbud op med skærmen og for pokker den er bare sweet. Har fået den kalibreret med min huey i standard profilen samt testet med nogle udprint og farverne er rimelig spot-on.

Dog skal jeg lige høre:

Jeg kører med en kelvin på 50k, som jeg sætter inde under Huey softwaren. Det er den rigtige måde at gøre dette på?

Jeg mener - den kelvin indstilling påvirker jo både standard, sRGB og AdobeRGB profilerne - men det skulle den vel også meget gerne...?

Ellers er det rart at træde ind i det 21. århundrede rent skærm-mæssigt - er sikker på jeg napper endnu en i næste måned! :)
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det er jo noget du kalibrerer op imod - dvs. et mål du sætter for din Huey, som du så skal justere håndtagene for at ramme (du mener vel 5000 K og ikke 50 K?). Hvorfor influerer det de øvrige profiler? Hvis din sRGB-profil ændrer sig ved, at du justerer på RGB-håndtagene i standardprofilen, så er der noget jeg har misforstået mht. OSD'ens virkemåde på U2410.

Skruer du også på farvetemperatur-indstillingen på skærmen når du kalibrerer? Hvis ja, så er det nok dén indstilling, som er global.
Af Janik
Nej altså - jeg justerer Kelvin'en til D50 (undskyld "D" og ikke "K"..) inde i indstillingerne for Huey (altså ikke selve kalibreringen, men bagefter. Kan sætte Farvetemperatur og Gamma derinde.)

[img]http://www.frithioff.dk/div/huey_indst.jpg[/img]
Brugeravatar
Af Torben Rasmussen
Det må være rent ICC-mæssigt dét foregår. Dvs. det er softwaremæssigt og derfor også en global parameter, som går udenom din skærms indstillinger.

Umiddelbart ville jeg ikke lade Huey'en styre farvetemperaturen på dén måde og heller ikke gammaen. Jeg ville foretrække, at disse ting blev kalibreret ind via skærmens OSD. Har du prøvet at lave en måling af hhv. sRGB og AdobeRGB når din Huey styrer gamma og temperatur eller er det overhovedet muligt at måle imens det foregår?